رفتار عجیب نوسان‎گیران در بازار ارز

رئیس اسبق کانون صرافان به تشریح دلایل تمایل صاحبان خودروهای خارجی برای تبدیل خودرو خود به ارز پرداخت.

به گزارش صدای بورس، نوسان قیمت‌ها در بازار ارز، فعالان بازارهای دیگر را به این بازار کشانده است؛ تا جایی که گفته می‌شود گروهی در حال تبدیل دارایی خود هستند. در حال حاضر برخی از دلارفروشان مدعی هستند که خریدارانی دارند که صاحب خودرو خارجی هستند و با توجه به این‌که ظاهرا قیمت خودروهای خارجی در بازار بر اساس دلار ۳۴ هزار تومان است، ترجیح داده‌اند خودرو خود را بفروشند و دلار بخرند. به نظر می‌رسد این گروه تصور می‌کنند بازدهی دلار از خودرو بیشتر است.

در همین رابطه علی اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان گفت: این‌که قیمت برای اتومبیل یا برای هر کالای دیگری مبلغی بر اساس نرخ ارز، غیر از نرخ‌های مورد معامله برای دلار در بازارآزاد باشد، به دو مساله مربوط می‌شود، یکی غیرواقعی بودن نرخ ارز در بازار آزاد و دیگر اینکه عرضه اتومبیل یا کالاهای دیگر در بازار ممکن است کمتر از تقاضا انجام شود.

وی افزود: تا زمانی که قیمت ارز به صورت دستوری و غیرواقعی به بازار تحمیل می‌شود، نمی‌شود انتظار داشت که سایر اجناس در بازار از این قیمت‌های غیرواقعی تبعیت کنند.


بیشتر بخوانید: دلار، طلا را پایین کشید


رییس اسبق کانون صرافان تصریح کرد: البته همان‌طور که قبلا هم گفته شده، نگه داشتن فنر قیمت ارز برای مدت طولانی انجام‌پذیر نخواهد بود، و در عین حال به صلاح اقتصاد کشور هم نیست، و به هر حال انرژی ذخیره شده آزاد می‌شود و ضربه دیگری به اقتصاد کشور وارد می کند.

سمیعی ادامه داد: بر این اساس بهترین حالت برای شکوفایی و رشد اقتصاد، واقعی بودن قیمت‌ها، ( که به منزله علامت محسوب می‌شود) و ایجاد امنیت برای رقابت سالم فعالان اقتصادی خواهد بود.

رفتار عجیب نوسان‎گیران در بازار ارز / کوچ سرمایه‌گذاران از بازاری به بازار دیگر آغاز شد

وی در ادامه گفت: وقتی اخیرا شنیده می‌شود که مثلا برای نگهداری ارز نقدی، محدودیت و ممنوعیت‌هایی ایجاد شده، به این معنی است که بار و فشار تقاضاهای بورس‌بازانه و تقاضاهایی برای حفظ ارزش پول، از روی ارز برداشته می‌شود، یا کمتر می‌شود، ولی چون این تقاضاها کم نمی‌شود، به بازارهای دیگر مثل سکه، اتومبیل، لوازم خانگی، و غیره منتقل می‌شود و در مقابل عرضه مقداری از ارز به بازار هم کمک می‌کند، که قیمت ارز به طور موقت و مصنوعی کنترل شود، ولی در مقابل بازارهای دیگر دچار حباب می‌شود.

رییس اسبق کانون صرافان عنوان کرد: می‌خواهم بگویم که این‌گونه سیاست‌های دستوری نمی‌تواند مشکل را به طور ریشه‌ای و کامل حل کند، البته اگر نرخ تورم کنترل شود و باعث حفظ ارزش ریال شود، خود به خود سرمایه‌های مردم به سمت سرمایه‌گذارهای ریالی می‌رود و موجب تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور و کم شدن نرخ بیکاری و رشد اقتصادی و بالا رفتن سرانه درآمد در کشور و کم شدن فاصله بین طبقات اجتماعی می‌شود.

سمیعی متذکر شد: با ادامه خلق پول و نرخ‌های تورم فعلی طبعا گرانی‌ها مهار نمی‌شود، فقط ممکن است با برخی سخت‌گیری‌ها در یک بازار، به بازار دیگری کوچ کند و می دانیم که همه بازارها برای همیشه به طور مصنوعی قابل کنترل نیست.

وی به خبرآنلاین گفت: واقعی و واحد بودن قیمت‌ها و و رقابتی بودن بازار، و حذف یارانه‌های غیرهدفمند، می‌تواند اقتصاد ما را پویا کند، اقتصاد ما زمینه اصلاح و رشد و پویایی را دارد و هنوز هم هیچ دیر نیست، حتی حجم نقدینگی با این همه بی تدبیری ها هنوز به مرزهای خیلی خطرناک نرسیده و همه چیز بستگی به اراده و جرات مسئولین اقتصادی کشور دارد.

کد خبر 450900

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کالاهای قاچاق از بازار لوازم خانگی جمع می‌شود

    کالاهای قاچاق از بازار لوازم خانگی جمع می‌شود

    طبق اعلام وزارت صنعت هر کالای لوازم‌خانگی یک کد رهگیری دارد که باعث متمایز شدن آن می‌شود، این کد در تمامی مراحل، قابل رهگیری برای اصالت کالا و قابل‌استفاده در ضمانت‌نامه و قابل رصد و پایش است.

  • جو روانی لوازم خانگی را گران کرد نه تولیدکنندگان

    جو روانی لوازم خانگی را گران کرد نه تولیدکنندگان

    بازار لوازم خانگی هر چند همانند سایر بازارها در رکود قابل توجهی به سر می برد، اما در سایه همین رکود شاهد رشد قیمت برخی از لوازم خانگی در بازار هستیم؛ رشدی که به گفته محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت از سوی کارخانه ها نبوده و بیشتر جو روانی حاکم در بازار بر آن اثر داشته است.

  • قیمت خودرو هفته جدید چقدر می شود؟

    قیمت خودرو هفته جدید چقدر می شود؟

    قیمت خودرو طی روزهای گذشته آرامش نسبی گرفته، با این حال در شرایط آرامش هم برخی خودروها روند صعودی خود را حفظ کرده‌اند. کارشناسان معتقدند افزایش قیمت‌ها متاثر از تورم کلان کشور است.

  • امشب یارانه معیشتی واریز می‌شود

    امشب یارانه معیشتی واریز می‌شود

    سی امین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

  • تولید لوازم خانگی در کشور با چالش مواجه است

    تولید لوازم خانگی در کشور با چالش مواجه است

    دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور گفت: خلاها و نقاط ضعف قانونی در مواردی همچون ته‌لنجی، مرزنشینی، تعاونی‌های مرزی و غیره در موضوع واردات قاچاق به کشور وجود دارد که تولید لوازم‌خانگی را در داخل با چالش مواجه کرده است.

  • زور طلا به ارز نرسید

    زور طلا به ارز نرسید

    طبق تحلیل نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از ، علیرغم افت قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی اما قیمت‌ سکه و طلا در بازار داخل با رشد جزئی همراه شده است که علت آن نوسان‌ نرخ ارز در داخل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =