۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
فرابورس شرکت تأسیس می‌کند

مدیرعامل فرابورس ایران از ارسال درخواست تأسیس شرکت «فراتک» به سازمان بورس و اوراق بهادار برای رفع مشکلات هسته معاملات فرابورس خبر داد.

به گزارش صدای بورس، میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس گفت: به تازگی فرابورس درخواست مجوز برای تأسیس شرکت "فراتک"را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کرده است و بنا دارد که از طریق آن موضوعاتی مانند نرم‌افزارهای نظارتی فرابورس، نرم‌افزارهای کاربردی و همچنین نگهداشت هسته معاملاتی را دنبال کند. این درخواست در حالی ارسال شده است که ۸ فروردین ۱۴۰۱ اختلالی در سامانه معاملات فرابورس اتفاق افتاد و برای نخستین بار در یک روز معاملاتی هیچ معامله‌ای در بازار فرابورس انجام نشد.

وی افزود: مشکل اخیر قطع شدن هسته معاملات مربوط به سرورها بود یعنی پیکربندی آنها اینگونه بود که هسته معاملاتی فرابورس با یکی از سامانه‌های نظارتی در یک سرور قرار داشت، این موضوع باعث استهلاک سرور و اختلال در سامانه معاملات فرابورس شد در نتیجه عمده این مسأله از سمت مدیریت فناوری بورس اتفاق افتاد. بورس و فرابورس مالک هسته و سامانه‌های معاملاتی نیستند و این خدمات را از شرکت مدیریت فناوری بورس دریافت می‌کنند.


  • بیشتر بخوانید:

« قهکمت » در فروردین چه کرد؟


به گفته فدایی در اقدام دیگر، تعاملاتی با شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه صورت گرفته تا قراردادهای آپشن روی سامانه معاملاتی واچار که در اختیار فرابورس است، قرار بگیرد.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه سامانه معاملاتی که اکنون مورد استفاده است، اساسا مربوط به معاملات نقد و spot است، گفت: انجام معاملات آپشن روی چنین سامانه‌ای کار استانداردی نیست. معاملات آپشن و فیوچر نیازمند سامانه‌ای هستند که سیستم مدیریت ریسک کل بازار و محاسبه وجه تضمین را داشته باشد. چیزی که اکنون شاهد آن نیستیم و در این راستا فرابورس ایران با مدیریت فناوری بورس تهران در تعامل برای راه‌اندازی سامانه‌ای است که سیستم مدیریت ریسک بازار مشتقه را داشته باشد به دلیل همین شرایط هم در بورس و هم در فرابورس فقط روی نمادهای محدودی معاملات آپشن انجام می‌شود.

کد خبر 450635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =