۴۰ درصد واردات افغانستان از طریق ایران تامین می‌شود

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان گفت: ۴۰ درصد از ۷ میلیارد دلار واردات افغانستان توسط ایران تامین می‌شود و میزان تجارت ایران با افغانستان در سال ۱۴۰۰ حدود ۲.۱ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش صدای بورس، مجید قربانی می‌گوید: میزان صادرات ایران به افغانستان در سال ۱۴۰۰ یک میلیارد و ۸۳۸ میلیون دلار بوده است.

عمده کالاهای صادراتی ایران به افغانستان شامل روغن سبک حدود ۲۵۹ میلیون دلار، فرآورده‌های روغن سبک به مقدار ۱۱۵ میلیون دلار، بنزین به میزان ۱۰۷ میلیون دلار، میله‌های آهنی ۹۴ میلیون دلار بوده، سیب تازه ۵۰ میلیون دلار بوده، سایر گازهای نفتی و هیدروکربوری ۴۵ میلیون دلار، گوجه فرنگی ۴۲ میلیون دلار، کفپوش ۳۴ میلیون دلار و گاز طبیعی ۳۰ میلیون دلار بود است.

سال ۹۵ ۹۶ ۹۷ ۹۸ ۹۹
میزان صادرات به افغانستان
میلیارد
۲ میلیاردو
۴۵۸میلیون
۲ میلیاردو
۷۸۳ میلیون
۲میلیارد و ۹۶۸میلیون ۲میلیارد و
۹۶۸ میلیون
دو میلیارد و
۳۰۶ میلیون


واردات افغانستان از کل دنیا در سال ۹۵ به میران ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ و ۴۲ میلیون دلار بوده و در سال ۹۶ حدود ۲۰ میلیون دلار و در سال ۹۶ حدود ۲۰ میلیارد در سال ۹۷، ۱۰ میلیارد و در سال ۹۸، ۷ میلیارد و در سال ۹۹ به میزان ۴ میلیارد و در سال ۱۴۰۰ است که عمدتا واردات به سایر نباتات و دانه‌های افتاب گردان رازیانه شتر و نخ یک لایه و فلفل و ... بوده است.

در سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ کرونا و ترک نیروهای آمریکایی از افغانستان وقفه‌هایی در تبادلات اقتصادی ایران ایجاد کرد.


بیشتر بخوانید: ترکیه رقیب جدید برای ایران در بازار افغانستان شد؟


به گفته حسین سلیمی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان چین، ترکیه و پاکستان در ارتباطات اقتصادی با افغانستان از ایران پیشی گرفته‌اند، به طوری که ترکیه حتی برای ساخت فرودگاه تعهد داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در دنیا چند معدن لیتیوم بیشتر وجود ندارد که افغانستان دارای این منابع است. ارزش این معادن یک هزار میلیارد دلار است و همه کشورها به معدن لیتیوم افغانستان چشم دوخته‌اند.

در سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ کزونا و ترک نیروهای آمریکایی از افغانستان وقفه‌هایی در تبادلات اقتصادی ایران به این کشور ایجاد کرده است.

کد خبر 450492

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • طرح اختصاص بنزین برای همه چه سرنوشتی پیدا کرد؟

    طرح اختصاص بنزین برای همه چه سرنوشتی پیدا کرد؟

    طرح بازتوزیع بنزین با هدف اختصاص بنزین یارانه‌ای (۱۵۰۰تومانی) به افراد به‌جای خودروها از ابتدای اسفندماه و به‌صورت آزمایشی در جزیره کیش آغاز شده است، ایده‌ای که بر مبنای توزیع عادلانه یارانه سوخت میان همه مردم و انتفاع دهک‌های مختلف از نرخ ترجیحی بنزین در ایران طرح‌ریزی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =