احتمال افزایش نرخ تن ماهی بعد از ماه رمضان

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: انجمن‌های تولیدکنندگان کنسرو، یک ماه است که سهمیه روغن را از وزارت کشاورزی دریافت نکردند از این‌رو واحدهای تولیدکننده بزرگ با نیمی از ظرفیت اقدام به تولید می‌کنند و تولیدکنندگان خرد، خط تولید خود را متوقف کرده‌اند.

به گزارش صدای بورس، محمد میررضوی با اشاره به احتمال افزایش نرخ تن ماهی بعد از ماه رمضان، گفت: از ابتدای اسفند سال گذشته، صنعت پتروشیمی قیمت لوازم بسته‌بندی مواد غذایی از جمله کارتون، شیشه و پت را حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش داد. علاوه بر این افزایش هزینه کارگری احتمال بالا رفتن نرخ تن ماهی و سایر محصولات کنسروی را بعد از ماه رمضان تقویت کرده است.

وی با اشاره به تاثیرات حذف ارز ترجیحی در تولید محصولات کنسروی، خاطرنشان کرد: هنوز ابلاغیه‌ای درباره زمان حذف ارز ترجیحی به تولیدکنندگان داده نشده است اما اگر این ارز حذف شود قیمت‌ محصولات کنسروی حدود ۳۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کنند.

میررضوی در ادامه تاکید کرد: بر کسی پوشیده نیست که تخصیص ارز ترجیحی در اقتصاد کشور ایجاد رانت و فساد کرده است؛ اما بودن آن بهتر از حذف دفعی آن است. امیدوارم ارز ترجیحی به‌زودی و دفعی از فرآیند تولید و واردات کالاهای اساسی حذف نشود چراکه با حذف این ارز علاوه‌بر اینکه بازار با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد بر توان خرید کالاهای مصرفی مردم نیز تاثیر می‌گذارد و قدرت خرید مصرف‌کنندگان کاهش پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید: قیمت انواع تن ماهی در بازار


این فعال اقتصادی با انتقاد از نحوه توزیع روغن در واحدهای تولیدکننده تن ماهی، افزود: روغن یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه در فرآیند تولید کنسروهای گوشتی و غیرگوشتی محسوب می‌شود از این‌رو تامین آن برای تولیدکنندگان جزو اولویت‌های تولید محسوب می‌شود. انجمن‌های تولیدی، یک ماه است که سهمیه روغن را از وزارت کشاورزی دریافت نکردند از این‌رو واحدهای تولیدکننده بزرگ با نیمی از ظرفیت اقدام به تولید می‌کنند و تولیدکنندگان خرد خط تولید خود را متوقف کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قیمت کنسروهای گوشتی و غیرگوشتی در هفته‌ اخیر ثابت مانده است، افزود: تغییر نرخی در قیمت این اقلام اعمال نشده و قیمت تن ماهی مانند سال گذشته ۳۱ هزار تومان است البته نرخ برخی برندهای متفرقه ۵ تا ۶ هزار تومان پایین‌تر از این نرخ است.

به گفته دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران؛ قیمت تن ماهی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشت و همین مسئله در میزان فروش تن ماهی در بین مصرف‌کنندگان تاثیرمستقیم گذاشت.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه واردات ماهی با هدف تولید کنسرو توجیه اقتصادی ندارد، افزود: ماهی با ارز آزاد وارد کشور می‌شود از این‌رو حجم واردات ماهی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. تولیدکنندگان رغبتی برای وارد کردن ماهی برای تولید تن ماهی ندارند چراکه قیمت محصول نهایی بالا می‌رود و میزان خریداران آن محصول نیز کاهش پیدا می‌کند.

میررضوی در پایان بیان کرد: ماهی هوور که از خلیج فارس صید می‌شود در صنعت تن ماهی استفاده می‌شود.

کد خبر 450302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =