چه کسی جای فاطمی‌امین را می‌گیرد؟

گرچه طبق گفته نمایندگان مجلس قرار بود پس از پایان عید نوروز استیضاح وزیر صنعت نهایی شود، اما در روزهای پایانی فروردین هم هنوز خبری از استیضاح نیست. حال زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش فشارها روی رضا فاطمی‌امین برای استعفا از دولت شنیده می‌شود. اما جایگزین احتمالی او کیست؟

به گزارش صدای بورس، به نظر می‌رسد رضا فاطمی‌امین را باید اولین خروجی دولت سیزدهم بدانیم. گرچه هنوز نمی‌توان به این موضوع قطعیت بخشید، اما شنیده‌ها حاکی از کنار گذاشته‌شدن وزیر صنعت از کابینه است. حالا به نظر می‌رسد دولت فقط بر سر انتخاب جایگزین او مردد است.

گویا عملکرد فاطمی‌امین در حدود هشت ماه وزارت خود به‌قدری غیرفابل دفاع است که دولت قصد دارد قبل از اینکه کار به استیضاح بکشد، خود، او را کنار بگذارد. موضوعی که درباره دو وزیر کار و ارتباطات هم صدق می‌کند.

اما به احتمال فراوان، نام فاطمی‌امین به‌عنوان «اولین اخراجی دولت» ثبت شود. به نظر می‌رسد برای خروج وی از ساختمان خیابان سمیه دیر هم شده است. طوری‌که وزیر صنعت تا کنون تقریبا به هیچ یک از وعده‌های ابتدای فعالیت خود هم عمل نکرد.


بیشتر بخوانید: خط و نشان معاون وزیر صمت برای گران فروشان؛ قیمت ها را به ۱۴۰۰ برگردانید


به‌ویژه عملکرد فاطمی‌امین در حوزه فعالیت صنعت خودروسازی مورد نقد بسیاری از کارشناسان، نمایندگان مجلس و حتی مسئولان دولت قرار دارد. در حوزه مدیریت بازار کالا نیز، در جدیدترین راهبرد مدیریت، دو روز پیش معاون وزیر صنعت خواست که تا شب چهارشنبه قیمت‌ها کاهش یابد.

با توجه به گفته نمایندگان و رایزنی رسانه‌ها به نظر می‌رسد خروج فاطمی‌امین از کابینه را تقریبا باید قطعی بدانیم. گویا اکنون اختلاف فقط بر سر انتخاب جایگزین اوست.

چه کسی وزیر صنعت می‌شود؟

اما جایگزین وزیر صنعت چه کسی خواهد بود؟ طبق گمانه‌زنی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مهرداد بذرپاش بیشترین شانس را برای گرفتن عنوان وزیر صنعت دولت سیزدهم دارد. او که اکنون ریاست دیوان محاسبات کشور را بر عهده دارد، احتمالا به‌زودی به خیابان سمیه برود.

منوچهر منطقی، مهدی غصفنری، احمد قلعه‌بانی و جواد نجم‌الدین از دیگر گزینه‌هایی به حساب می‌آیند که شانس نسبتاً بالایی برای جایگزینی فاطمی‌امین دارند. حال باید منتظر ماند و دید چه کسی جای وزیر صنعت را می‌گیرد. این‌ صحبت‌ها هنوز در حد گمانه هستند و نمی‌توان به آن‌ها قطعیت بخشید.

با این حال تمام نام‌های مطرح‌شده نیز به همان سیستمی پایبند هستند که فاطمی‌امین آن را به اجرا گذاشت. از این رو، بعید به نظر می‌رسد که با تغییر یک وزیر تحولی در صنایع یا اقتصاد ایران به وجود آید. این فقط نام‌ها هستند که تغییر می‌کنند و برنامه‌هایی که هیچ‌گاه به اجرا نمی‌رسند.

به گزارش تجارت نیوز، علاوه بر وزیر صنعت، به نظر می‌رسد وزرای کنونی کار، ارتباطات و اقتصاد هم شانس چندانی برای بقای بیشتر در دولت سیزدهم ندارند.

کد خبر 450247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =