کدام سرمایه‌گذار خارجی‌ با ۹۰ هزار یورو به ایران می‌آید؟

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران در رابطه با مصوبه جدید هیئت دولت مبنی بر اینکه سرمایه گذاران خارجی با ۹۰ هزار یورو می توانند اقامت پنج ساله کشورمان را بگیرند، می‌گوید جذب سرمایه‌گذاری خارجی با مشوق اقامت موقت نیاز به مقدماتی دارد که فعلا در اقتصاد ایران موجود نیست.

به گزارش صدای بورس، مهدی علیپور اظهار کرد: ما برای سنجش شرایط کشور در این حوزه باید در ابتدا شرایط را به شکل دقیق مشخص کنیم. برای مثال دولت ترکیه اعلام کرده که اگر افراد خارجی ۲۵۰ هزار دلار در بازار مسکن این کشور سرمایه‌گذاری کنند، امکان دریافت اقامت را پیدا می‌کنند. این دولت شرایط سرمایه‌گذاری، نحوه خرید و فروش و حوزه مدنظر برای جذب سرمایه را مشخص کرده و به همین ترتیب جذب سرمایه گذار می‌کند.

وی با بیان اینکه در طرح ایران هیچ جزئیاتی از برنامه مدنظر ارائه نشده، توضیح داد: در چنین شرایطی این سوال به وجود می‌آید که این پول را باید در چه حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کند؟ آیا هیچ یک از بخش‌های اقتصاد ایران برای ما اولویت ندارد؟ در کنار آن با توجه به تحریم‌های بانکی، سوال بعدی این است که خارجی‌ها این پول را به چه شکل باید وارد ایران کنند؟ آیا انتقال چمدانی مدنظر است یا شیوه دیگری برای این افراد در نظر گرفته خواهد شد؟

این فعال اقتصادی ادامه داد: با پاسخ دادن به این سوال‌ها، می‌توان انتظار داشت که مقدمات ابتدایی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی فراهم شود. در غیر این صورت جز تعداد محدودی از صاحبان سرمایه در برخی کشورهای همسایه مانند افغانستان، بعید به نظر می‌رسد که کسی از این امتیاز استفاده کند.


بیشتر بخوانید: وقت سرمایه گذاری در بازار سکه رسیده است؟


علیپور در پاسخ به این سوال که آیا در صورت اجرای مجدد برجام، ایران برای جذب سرمایه گذاری خارجی شانس دارد؟ تشریح کرد: عملکرد ما در دوره برجام به خوبی نشان می‌دهد که اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی جذابیت فراوانی دارد و در همان دوره نیز سرمایه‌گذاران قابل توجهی وارد ایران شدند.

تعداد زیادی از افراد ایرانی الاصلی که در کشورهای مختلف خارجی زندگی می‌کنند، برای ورود به ایران علاقه دارند و در صورت کنار رفتن تحریم‌ها به ایران خواهند آمد. در دوره برجام یک ایرانی الاصل بحرینی اعلام آمادگی کرده بود که تا دو هزار میلیارد تومان در اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری کند اما با بازگشت تحریم‌ها، از تصمیم خود منصرف شد.

وی با اشاره به ظرفیت‌هایی که در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران وجود دارد،به ایسنا گفت: ما از حوزه مسکن گرفته تا معدن، تولیدات صنعتی و بسیاری از دیگر بخش‌ها، ظرفیت‌های قابل توجهی برای جذب سرمایه گذاری داریم و در صورتی که تحریم‌های بانکی و تهدید به محدودیت‌های جدید از بین برود، قطعا شانس زیادی برای جذب سرمایه خارجی وجود خواهد داشت.

کد خبر 449836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =