این غذاها را وقتی گلو درد دارید، بخورید!

غذاهایی که وقتی گلودرد دارید باید بخورید و نوشیدنی‌هایی که باید بنوشید را در این گزارش دنبال کنید؛

صدای بورس- مهراز حبیبی؛ گلودرد می‌تواند بلع را دردناک و دشوار کند. وقتی این موضوع اتفاق می‌افتد، سخت است که بدانید چه چیزی بخورید و بنوشید. با این وجود، بدن همچنان به مواد مغذی برای کمک به بهبودی نیاز دارد.

خوردن و نوشیدن چیزهای مناسب همچنین می‌تواند درد گلو درد را کاهش دهد و حتی ممکن است روند بهبودی را تسریع کند. اجتناب از غذاهای نامناسب می‌تواند از برخی ناراحتی‌ها جلوگیری کند.
در حالی که شواهد علمی کمی برای حمایت از بسیاری از داروهای گیاهی یا جایگزین برای گلودرد وجود دارد، نکات زیر ممکن است تسکین دهنده باشد.
بهترین چیزها برای خوردن و نوشیدن با گلودرد مغذی یا نرم و آرام بخش یا گاهی اوقات هر دو خواهد بود. مردم باید مراقب باشند که نوشیدنی هایشان خیلی داغ نباشد، زیرا گلویی که از قبل ملتهب شده است، بیشتر مستعد آسیب است.

چیزهایی برای خوردن و نوشیدن عبارتند از:

آب انار: مطالعات منبع معتبر نشان داده است که مواد مغذی موجود در آب انار ممکن است عفونت را از بین ببرد و التهاب را کاهش دهد.

موز: از آنجایی که میوه‌ای نرم و سالم است، موز برای گلودرد ملایم است.

سوپ مرغ: در گذشته، یک منبع معتبر تحقیقاتی نشان داده است که سبزیجات و مرغ موجود در سوپ مرغ ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشند و به پاکسازی مجاری تنفسی کمک کنند، که می‌تواند علائم گلودرد را کاهش دهد.

مریم گلی: مردم برای قرن ها از مریم گلی برای درمان استفاده می کردند و ممکن است برای گلودرد مفید باشد. نکته: روی یک قاشق مریم گلی خشک آب داغ بریزید و بگذارید دم بکشد.


بیشتر بخوانید: این گیاه ۳ برابر شیر کلسیم دارد


زردچوبه: مردم از این ادویه به عنوان چای یا در ترکیبات گیاهی مبتنی بر شیر استفاده می‌کنند. ممکن است خواص درمانی، ضد عفونی کننده و ضد التهابی داشته باشد.

عسل: عسل یک شیرین کننده طبیعی است که ممکن است به منبع مورد اعتماد در مبارزه با عفونت و بهبود زخم کمک کند. کودکان زیر ۱۲ ماه به دلیل خطر بوتولیسم نباید عسل مصرف کنند.

زنجبیل: این ادویه به اشکال مختلف از جمله چای و پودر موجود است. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است با کاهش تورم و درد به گلودرد کمک کند.
نکته: چای زنجبیل را با جوشاندن یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه خرد شده در نصف پیمانه آب درست کنید. برای طعم قوی تر زنجبیل بیشتری اضافه کنید.

چای: چای گرم می‌تواند به فرد مبتلا به گلودرد کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد. یک مطالعه منبع مطمئن نشان داد که غرغره کردن محلول چای سبز گلودرد پس از جراحی را کاهش می‌دهد. نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که چای سبز یک ماده بی ضرر و طبیعی با خواص ضد التهابی است. افراد ممکن است دمنوش‌های گیاهی مختلف را با وجود عدم وجود شواهد علمی برای استفاده از آنها مفید بدانند.

اسموتی‌ها و ماست: غذاهای نرم و مرطوبی که افراد می‌توانند از طریق نی بنوشند، می‌توانند به تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن برای التیام و تسکین گلودرد کمک کنند.

سبزیجات خوب پخته شده: هویج، کلم، سیب زمینی و سایر سبزیجات مواد مغذی ضروری را برای افراد مبتلا به گلودرد فراهم می‌کنند. نکته: سبزیجات ریشه ای را بپزید تا نرم شوند و با شیر کم چرب و زردچوبه له شوند.

تخم مرغ همزده: تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین است که بدن برای ترمیم بافت به آن نیاز دارد. تخم مرغ‌های همزده معمولا به اندازه ای نرم هستند که گلوی ملتهب را تحمل کند.

ژله: قورت دادن آسان است و حاوی ژلاتین است که منبع خوبی از پروتئین است. ژله می‌تواند سرشار از شکر باشد، اما نسخه‌های بدون شکر موجود است. اگر فردی کالری مورد نیاز خود را مصرف نکند، این منبع انرژی می‌تواند مفید باشد، اما افراد دیابتی باید قند موجود در رژیم غذایی روزانه خود را در نظر بگیرند. هنگامی که گلودرد بلع را دشوار و دردناک می‌کند، از تعدادی غذاها و نوشیدنی‌ها اجتناب کنید.

این شامل:

غذاهای ترد و سفت: غذاهایی که احتمالاً لبه‌های تیز زیادی دارند، مانند کراکر، نان تست خشک، آجیل یا سبزیجات خام، می‌تواند گلودرد را ناراحت کننده‌تر کند.

مرکبات و آب میوه‌ها: بسیاری از افراد هنگام سرماخوردگی به عنوان منبع ویتامین C به آب پرتقال روی می‌آورند. با این حال، آب مرکبات به دلیل اسیدی بودن می‌تواند باعث بدتر شدن گلودرد شود. این بدان معنی است که آن می‌تواند سطح از قبل حساس گلو را تحریک کند. همچنین، تحقیقات منابع معتبر تایید نکرده است که مصرف ویتامین C می‌تواند به درمان سرماخوردگی یا گلودرد کمک کند.

غذاهای ترش، ترشی یا آب نمک: غذاهای تهیه شده با سرکه یا نمک، مانند ترشیجات، می‌تواند التهاب گلو درد را تشدید کند.

آب گوجه‌فرنگی و سس‌ها: ماهیت اسیدی گوجه‌فرنگی می‌تواند آن‌ها را برای افرادی که گلودرد دارند انتخاب نامناسبی کند.

ادویه‌های تحریک کننده: برخی ادویه ها و غذاهای تند ممکن است به گلودرد کمک کنند اما برخی دیگر مانند فلفل قرمز، سس‌های تند و جوز هندی می‌توانند التهاب را بدتر کنند.

الکل: نوشیدنی ها و دهان شویه های حاوی الکل ممکن است باعث گزش شود احساس در گلو درد الکل همچنین باعث کم آبی بدن می‌شود که برای فرد مبتلا به گلودرد مفید نیست.

افراد همچنین باید از سیگار کشیدن، از جمله دود دست دوم، در هنگام گلودرد اجتناب کنند.

درمان‌های خانگی

سایر داروهایی که می‌توانند به کاهش علائم گلودرد کمک کنند عبارتند از:

هیدراته ماندن: هنگامی که گلو خشک می‌شود، ممکن است بیشتر آسیب ببیند. مؤسسه ملی بهداشت (NIH) توصیه می‌کند گلودرد را با نوشیدن مایعات زیاد یا مکیدن قرص‌ها مرطوب نگه دارید.

رطوبت: هوای خشک می‌تواند باعث بدتر شدن گلودرد شود. استفاده از یک مرطوب کننده برای مرطوب نگه داشتن هوا می‌تواند تا حدودی تسکین دهد.

غرغره کردن: شستن گلو با آب نمک گرم می‌تواند التهاب را کاهش دهد. افراد باید نمک را به آب گرم به نسبتی بیفزایند که برای آنها بهتر است.

افراد باید از خوردن غذاها و نوشیدنی های بسیار گرم خودداری کنند تا تحریک بیشتر گلو را محدود کنند.

داروهای مسکن بدون نسخه: ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن می‌توانند علائم را کاهش دهند. به دلیل خطر ابتلا به سندرم ری، کودکان زیر ۱۸ سال نباید آسپرین مصرف کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

گلودرد ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، از سرماخوردگی معمولی گرفته تا عفونت های مونو، تبخال یا HIV. علائم معمولا پس از چند روز از بین می روند.

اگر گلودرد ۶ روز یا بیشتر طول بکشد یا تب یا علائم دیگر داشته باشند، باید به پزشک مراجعه کنند.

گلو درد ناشی از ویروس

اگر گلودرد ناشی از ویروس باشد، افراد معمولاً می‌توانند آن را با داروهای خانگی درمان کنند.

به غیر از گلودرد، علائم اغلب عبارتند از: سرفه کردن، آبریزش بینی، صدای گوش خراش، قرمزی چشم و گلو درد ناشی از آلرژی.

اگر یک آلرژن یا آلاینده مانند دود باعث گلودرد شود، بهترین گزینه این است که در صورت امکان از محرک اجتناب کنید.

گلودرد باکتریایی

گلودرد ناشی از عفونت باکتریایی به درمان پزشکی نیاز دارد. برخی موارد به دلیل گلودرد استرپتوکوکی است، عفونتی که باکتری استرپتوکوک گروه A باعث ایجاد آن می‌شود. گلودرد استرپتوکوکی می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی دیگری مانند مخملک، عفونت لوزه‌ها و سینوس‌ها، تب روماتیسمی یا نوعی بیماری کلیوی به نام گلومرولونفریت شود. تشخیص اینکه آیا گلودرد خطر بیشتری دارد یا خیر می‌تواند دشوار باشد. با این حال، به دلیل خطر عوارض، بهتر است در اسرع وقت برای گلودرد استرپتوکوکی از پزشک کمک بگیرید.

علائم رایج گلودرد استرپتوکوکی به شرح زیر است: دردناک بودن گلو ، تب مداوم و کم درجه، تب شدید، مشکل در بلع، عدم وجود سرفه، تورم غدد لنفاوی، لوزه های ملتهب، با لکه‌های سفید یا چرکف و لکه‌های قرمز کوچک روی سقف دهان. هر چه فرد علائم بیشتری داشته باشد، احتمال ابتلا به گلودرد استرپتوکوکی و نیاز به مراقبت فوری پزشکی بیشتر است.

کد خبر 449826

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • این فواید سرکه سیب را نمی‌دانستید!

    این فواید سرکه سیب را نمی‌دانستید!

    همه ما درمان‌های خانگی سنتی را از مادربزرگ‌هایمان به ارث برده‌ایم که به نظر می‌رسد راه‌حل‌هایی برای همه مواقع و همه موارد است. استفاده از سرکه سیب به عنوان یک مکمل دارویی یکی از این روش‌هاست که امتحان خود را پس داده و حتی امروز هم شهرت جهانی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =