سهامی که بیشترین تاثیر را از  تعیین نرخ خوراک گاز گرفت/ تصمیمی که صنایع را نجات داد

کارشناس بازار سرمایه گفت: تعیین نرخ خوراک گاز از جمله اقدامات مثبت سازمان بورس بود که باعث شد صنعت پتروشیمی‌ بتواند بدون دغدغه به فعالیت خود ادامه دهند.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ بهمن ماه ۱۴۰۰ با اقدام دولت و سازمان بورس و اوراق بهادار تغییر سقف نرخ خوراک و سوخت ۶ صنعت بورسی ابلاغ شد. بر این اساس سقف نرخ خوراک و سوخت ۵ و ۲ هزار تومان برای پتروپالایشی‌ها، فولادی‌ها، صنایع فلزی، سیمان، قند و شکر، کاشی و سرامیک تعیین و صورتحساب‌ها تعدیل شد. پرسش اینجاست که با این ابلاغیه چه صنایع بورسی با رشد همراه خواهند شد؟

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با اقدام سازمان بورس در تعیین سقف خوراک گاز صنایع بورسی به صدای بورس گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم یک فرمول اشتباه تعیین و به صنعت پتروشیمی‌ تحمیل شده بود.

فرمول اشتباه چه بود؟
وی ادامه داد: در این فرمول اشتباه بهای گاز مصرفی شرکت‌های ایرانی به بهای گاز در هاب‌های اروپایی از جمله‌ هاب مصرفی دریای شمال که در انگلستان،‌ هاب مصرفی هلند و هاب آلبرتا و آمریکا وابسته شده بود که هیچ تناسبی با واقعیت‌های اقتصاد امروز ایران، تحریم‌ها و رقبای ما نداشت چون آنها هاب‌های مصرفی و واردات گاز بودند.

جلوی شوک شدید گرفته شد
دارابی اضافه کرد: بحران روسیه و اوکراین هم که رخ داد در واقع شوک بسیار شدیدتری را در اروپا وارد کرد و اگر قرار بود همان فرمول استفاده شود باعث زیان‌دهی و توقف صادرات محصولات پتروشیمی ‌ایران می‌شد که هم‌اکنون یکی از بهترین صادرات غیرنفتی است و نقش مهمی‌ در کم و بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه دارد.


  • بیشتر بخوانید:

سکان کنترل تورم چگونه در دست دولت می‌چرخد


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بنابراین در مصوبه ۱۰ بندی هیات دولت مقرر شد که برای این فرمول سقف گذاشته شود و بعد در مصوبه اقتصادی هیات دولت این کار صورت گرفت و توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد تا صنعت پتروشیمی‌ بدون دغدغه بتواند به صورت معقول و مشخص فعالیت خود را ادامه دهد. این اقدامی ‌بود که باید انجام می‌شد و تاثیر بسیار مثبتی بر صنعت پتروشیمی‌ خواهد داشت.

کدام صنایع بورسی بیشتر از این مصوبه بهره‌مند می‌شوند؟
وی در پاسخ به این پرسش که کدام صنایع بورسی بیشتر از این مصوبه بهره‌مند می‌شوند، ادامه داد: بخش عمده‌ای از صنعت پتروشمی‌ کشور وابسته به این فرمول است، یعنی به طور کلی تولیدکنندگان اوره و متانول بیشترین سهم را از این حوزه دارند و بعد از آن سرمایه‌گذاری‌هایی که عموما متعلق به بخش عمومی‌ هستند از جمله تامین اجتماعی که دارای شرکت‌های متعددی است و همچنین تامین اجتماعی نیروهای مسلح یا ساتا که سهامدار پتروشیمی‌ها هستند.

گفتنی است این اقدام به گفته کارشناسان اقتصادی نه تنها به نفع سهامداران و بازار سرمایه بود بلکه همزمانی آن با سرمای اروپا و بحران اوکراین صنایع کشور را از زیان‌دهی گسترده نجات داد.

کد خبر 449797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =