۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
کریپتوها آینده را تغییر می‌دهد؟

به دلیل ماهیت بازار کریپتوکارنسی، تعداد زیاد رمزارزها (بیش از ۱۸ هزار) و عوامل متعددی که بر قیمت رمزارزها تاثیر می‌گذارند، پیش‌بینی دقیق این بازار تقریبا غیرممکن است.

کریپتوکارنسی‌ها آرام آرام جای پای خود را در اقتصاد جهان محکم می‌کنند. از سرمایه‌گذاری میلیاردر مشهور، ایلون ماسک و برنامه دولت انگلستان برای رونمایی از طرحی که این کشور را به قطب جهانی ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کند تا اعلام شرکت بیت‌کوین آو امریکا برای پشتیبانی از «شیبا اینو» در دستگاه‌های خودپرداز رمزارز این شرکت و صدها خبر دیگر نشان می‌دهند که برخلاف گفته بسیاری از اقتصاددانان و تحلیلگران بازارهای سهام و کامودیتی، بازار کریپتوکارنسی در حال رشد مداوم است.
در همین حال، بررسی ارزش بازار رمزارزها نشان می‌دهد که با وجود نوسان‌های قابل توجه، ارزش این بازار نسبت به ۳ سال قبل رشدی جهشی داشته است (به نمودار مراجعه شود).

کریپتوها آینده را تغییر می‌دهد؟

به دلیل ماهیت بازار کریپتوکارنسی، تعداد زیاد رمزارزها (بیش از ۱۸ هزار) و عوامل متعددی که بر قیمت رمزارزها تاثیر می‌گذارند، پیش‌بینی دقیق این بازار تقریبا غیرممکن است. معامله‌گران و برخی تحلیلگران معتقدند که این بازار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و تا پایان سال ۲۰۲۲ ما شاهد ثبت رکوردهای جدید در قیمت رمزارزها خواهیم بود. در مقابل، برخی دیگر می‌گویند به زودی روند نزولی و حتی سقوط بازار کریپتوها آغاز خواهد شد. به عنوان نمونه، بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی مورگان در مطلبی با اشاره به ارتباط بین استیبل‌کوین‌ها و بقیه بازار کریپتو اعلام کرد که سهم استیبل‌کوین‌ها از سرمایه کل بازار رمزارزها دیگر افزایش نخواهد یافت. در واقع از نگاه جی‌پی مورگان، سهم استیبل‌کوین‌ها از ارزش کلی بازار رمزارزها نشان‌دهنده احتمال صعود یا نزول این بازار است. پیش از این، زمانی که استیبل‌کوین‌ها ۱۰ درصد ارزش بازار رمزارزها را به خود اختصاص داده بودند، بانک جی‌پی مورگان آن را نشانه روند صعودی این بازار ارزیابی کرده بود. اما امروز معتقد است که سهم استیبل‌کوین‌ها از ارزش بازار رمزارزها کاهش یافته و به کمتر از ۷ درصد رسیده است. بر این اساس، افزایش قیمت بیت‌کوین و اتریوم در اوایل ماه گذشته تحت تاثیر تحریم‌های مالی غرب علیه روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین رخ داده، چرا که این تحریم‌ها احتمال استفاده گسترده‌تر از رمزارزها برای دور زدن سیستم بانکی سنتی را افزایش داده است. کریپتوها تحت کنترل هیچ دولتی قرار ندارند و استفاده از آنها با هیچ قانونی قابل نظارت نیست. در همین حال، وبسایت fxstreet در گزارشی با اشاره به اینکه رمزارزها هفته جاری را در فضایی خنثی آغاز کردند و ما شاهد افت و خیز چندانی نبودیم، احتمال غلبه روند نزولی بر بازار وجود دارد. این گزارش در حالی منتشر شده که قیمت برخی رمزارزها (به ویژه بیت‌کوین و دوژکوین) در آغاز هفته روندی صعودی داشته است. در هر صورت، افزایش توجه به رمزارزها به عنوان یک دارایی و ابزار سرمایه‌گذاری، امری غیرقابل انکار است.

  • حبیب علیزاده - روزنـامه‌نـگار
کد خبر 449707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =