پیش بینی یک فعال صنفی از قیمت برنج ایرانی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج از موافقت ضمنی وزارت جهاد با واردات این کالا به کشور خبر داد و گفت: قیمت مصوب برنج به زودی اصلاح و اعلام می شود.

به گزارش صدای بورس، مسیح کشاورز، دبیر انجمن وارد کنندگان برنج با اشاره به تأثیر جنگ اوکراین و روسیه بر قیمت جهانی غلات و کمبود این محصولات گفت: به همین جهت برخی از کشورها از جمله چین برای جبران این کمبود اقدام به خرید برنج‌های ارزان قیمت ویتنامی و تایلندی کرده اند و از این برنج‌ها به عنوان خوراک دام استفاده می‌کنند.

وی افزود: کشورهای جهان به دنبال خرید غلات و تأمین ذخایر احتیاطی هستند تا در صورتی که جنگ طولانی‌تر شد و قیمت‌ها بالاتر رفت، مشکلی در این حوزه نداشته باشند. تنها کشوری که تاکنون اقدام جدی در این زمینه انجام نداده، ما هستیم که این مسئله نگران کننده است.

کشاورز با اشاره به اینکه امروز در جلسه‌ای با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این نگرانی را مطرح و ملزومات را تشریح کردیم، خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز این موضوع را پذیرفتند و به طور ضمنی قبول کردند ثبت سفارش برنج هرچه زودتر آغاز شود تا بتوانیم به موقع و با قیمت‌هایی مناسب این محصول را وارد کشور کنیم.

قیمت جدید برنج به زودی اعلام می‌شود

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج با اشاره به اینکه هر چه جلوتر برویم قیمت‌های جهانی محصولات غذایی از جمله برنج گران‌تر می‌شود، اظهارداشت: در جلسه امروز از وزارت جهاد کشاورزی خواستیم قیمت‌های مصوب برنج به صورت کارشناسی شده و منطقی تعیین شود تا وارد کنندگان انگیزه واردات این کالاها را داشته باشند. وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد وارد کنندگان آنالیز قیمت را برای این وزارتخانه ارسال کنند تا آنها نیز این آنالیز را در اختیار سازمان حمایت قرار بدهند که در نهایت قیمت مصوب مشخص و اعلام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه چرا علیرغم اینکه گفته می‌شود عرضه برنج در بازار افزایش یافته، قیمت این محصول کاهش پیدا نمی‌کند، اظهار داشت: سال گذشته یک میلیون تن برنج وارد کشور شد در حالی که برنامه ما واردات یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از این محصول بود اما سیاست گذاری‌های غلط وزارت جهاد کشاورزی مانع از تحقق این برنامه شد.

موافقت وزارت جهاد برای آغاز ثبت سفارش واردات برنج

سال گذشته ۴۰۰ هزار تن برنج کمتر از برنامه وارد شد

کشاورز با بیان اینکه در حال حاضر بخش خصوصی هیچ ذخیره برنجی ندارد، افزود: متأسفانه برای یک تا دو ماه آینده هیچ برنجی نداریم مگر اینکه ثبت سفارش هرچه سریع‌تر انجام شود و واردات صورت بگیرد. اگر طی روزهای اخیر ثبت سفارش انجام شود می‌توانیم در ۱۰ تا ۱۵ روز آینده برنج مورد نیاز را وارد کشور کنیم.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج تأکید کرد: اگر این واردات به موقع و با قیمت مناسب انجام شود، اجازه نمی‌دهد که وضعیت بازار بدتر از این شود و قیمت‌ها بالاتر رود. سال گذشته نیز ما روی این مسئله تأکید داشتیم اما متأسفانه مسئولان به هشدارهای ما توجه نکردند و به نابسامانی بازار برنج دامن زدند.

قیمت برنج ایرانی تا زمان فصل برداشت ارزان نمی‌شود / گرانی برنج ایرانی به ضرر تولید است

وی درباره اینکه پیش بینی می‌کنیم قیمت برنج ایرانی چه زمانی کاهش پیدا کند؟ به خبرآنلاین گفت: به نظر بنده تا آغاز فصل برداشت گرانی برنج ادامه خواهد داشت و اگر تا فصل برداشت محصول داخلی سیاست گذاری‌های درستی درباره واردات انجام شود، این مسئله روی قیمت برنج ایرانی نیز مؤثر خواهد بود. در غیر این صورت برنج ایرانی گران‌تر می‌شود و دو اتفاق می‌افتد. اول رکود بازار و دوم کاهش قدرت خرید مردم که این مسئله بسیار برای برنج ایرانی خطرناک است چون ذائقه مردم به سمت برنج خارجی می‌رود و آنها دیگر از برنج ایرانی استقبال نخواهند کرد. بنابراین کشاورزان و فروشندگان برنج ایرانی باید حواسشان را جمع کنند تا به خاطر سودهای مقطعی آینده برنج ایرانی را با خطر مواجه نکنند.

کد خبر 449680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =