تحلیل از ۵ گروه مهم بازار در روزهای آتی / از این پس شاهد بازاری مثبت خواهیم بود؟

روند بازار مثبت ارزیابی می شود، اما باتوجه به رشد اخیر و رسیدن قیمت ها به سطوح مقاومت احتمال تشدید عرضه وجود دارد.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛ برای بازار امروز انتظار می‌رود شاهد بازار متعادل‌تری باشیم، اما در صورت ادامه افزایش حجم معاملات و عدم خروج پول جدی توسط حقیقی می‌توان انتظار داشت بعد از یک وقفه کوتاه مجدد شاهد تقویت تقاضای خرید در روزهای آتی باشیم.

سلمان نصیرزاده، کارشناس ارشد مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران در گفت و گو با صدای بورس گفت: بازار سهام تحت تاثیر عوامل بنیادین و ارزندگی مجدد از اسفند ماه مورد توجه قرار گرفت و بازده ۱۵ درصدی را به همراه داشت، عواملی از جمله افزایش درآمد شرکت‌ها، در پیش بودن گزارشات پایان سال مالی، برگزاری مجامع، رشد قیمت‌های جهانی، افزایش نرخ ارز و فضای نسبتا آرام سیاسی شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران در بازار سهام در این مقطع زمانی محیا کرده است.

وی افزود: از جمله نکات مثبت می‌توان به افزایش ارزش معاملات خرد، تمایل بیشتر سرمایه‌گذاران حقیقی به خرید سهام که نشانه آن در ورود پول به سهام توسط حقیقی‌ها و خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت می‌توان اشاره کرد.

نصیرزاده بیان کرد: در این مقطع تمایل اصلی جریان پول به گروه‌ها و نمادهایی است که از تحولات بازار جهانی منتفع می‌شوند که عمدتا در گروه پتروپالایشی و زنجیره فولاد و نمادهای وابسته است؛ همچنین صنایعی نظیر سیمان نیز به واسطه عملکرد مثبت بنیادی، بهبود روند فروش و افزایش نرخ‌ها مورد توجه سهامدارها قرار گرفته‌اند؛ از جمله وجه تشابه در فاکتورهای انتخابی سهام در مقطع کنونی می‌توان به انتخاب نمادهایی اشاره کرد که از نسبت سودآوری بالاتر، نسبت قیمت به عایدی پایین و تقسیم سود حداکثری در مجامع برخوردار هستند که مورد توجه بیشتر در این بازه قرار گرفته‌اند.


  • بیشتر بخوانید:

یک بهانه کم شد/ چهار عامل سبزی اردیبهشت ۱۴۰۱


کارشناس ارشد مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران تصریح کرد: گروه خودرو با محوریت نمادهای ایران خودرو و سایپا و نمادهای وابسته که در ترکیب سهامداری این دو نماد قرار گرفته‌اند، تحت تاثیر خبر واگذاری بلوک دولت مورد توجه معامله‌گرهای پرریسک قرار گرفته‌اند که هر تغییر در نحوه واگذاری و یا طولانی شدن فرآیند می‌تواند در رفتار معاملاتی این دسته از نمادها اثر گذار باشد.

به گفته وی در گروه بانک نیز این گروه از دو جنبه مورد توجه است. همچنین رفع احتمالی برجام و عملکرد عملیاتی، بحث برجام اثر روانی و در بخش عملیات نیز نمادهایی که دارای دارایی ارزی بالایی هستند و از پی برای عملیاتی مطلوب‌تری برخوردار هستند، مورد توجه بخشی از سهامداران قرار گرفته‌اند.

این فعال بازارسرمایه اظهار داشت: نکته دیگر که در کلیت بازار اثر گذار است می‌توان به معافیت مالیاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش سود سپرده بانکی اشاره کرد که می‌تواند محرکی برای انتقال بخش از سپرده‌های حقوقی‌ها از بانک به سمت صندوق‌ها باشد و می‌تواند عامل مثبت و موثر برای شرکت‌های تامین‌ سرمایه تلقی شود و از سوی دیگر تجمیع منابع در صندوق‌ها می‌تواند قدرت ورود منابع به سهام را نیز تحکیم بخشد.

نصیرزاده گفت: در مجموع روند بازار مثبت ارزیابی می‌شود، اما با توجه به رشد اخیر و رسیدن قیمت‌ها به سطوح مقاومت احتمال تشدید عرضه وجود دارد؛ از این‌رو برای بازار امروز انتظار می‌رود شاهد بازار متعادل‌تری باشیم، اما در صورت ادامه افزایش حجم معاملات و عدم خروج پول جدی توسط حقیقی می‌توان انتظار داشت بعد از یک وقفه کوتاه مجدد شاهد تقویت تقاضای خرید در روزهای آتی باشیم.

کد خبر 449533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    تحلیل فوق خیلی قابل استفاده وموثر بود ممنون