چرا بروکسل به دنبال توافق برجام است؟

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: در واقع ایران تنها کشوری است که می‌تواند به اندازه روسیه صادرات گاز داشته باشد و این فرصتی است که اروپا وارد سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز ایران شده و خریداران دائمی گاز ما باشند.

به گزارش صدای بورس، میرقاسم مومنی درباره امکان تشکیل بلوک گازی ایران-ترکیه-عراق برای صادرات به اروپا اظهار داشت: عراق در حال حاضر واردکننده گاز از ایران است و با توجه به زیرساخت‌هایی که داشته هنوز نتوانسته گاز مورد نیاز داخل کشور خود را تامین کند ترکیه هم که توانمندی تولید گاز ندارد و بیشتر از روسیه آذربایجان و ایران نیاز خود را تامین و مازاد را صادر می‌کند.

وی در ادامه گفت: اخیرا اقلیم کردستان عراق منابع غنی گاز کشف کرده و مقامات این منطقه بر اینکه گاز مورد نیاز کشورهای منطقه و اروپا را تامین کنند، تاکید دارند اما مسئله اینکه در صنایع نفت و گاز اقلیم کردستان رژیم صهیونیستی سرمایه‌گذاری کرده و به نوعی هدف اقلیم صادرات بخشی از گاز به اسرائیل است که با اصول سیاست خارجی و اقتصاد ایران منافات دارد و نمی‌تواند این اتحاد را به دنبال خود داشته باشد، اما در بحث دولت مرکزی عراق می‌توان موضوع را دنبال کرد که مباحث حقوقی و سیاسی بین روابط اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق را دارد بعبارت دیگر به خاطر اختلافات سیاسی، حزبی، قومی و قبیله‌ای و اتفاق نظر واحدی وجود ندارد، به همین دلیل هم شاید سال‌ها طول بکشد تا با عراق به یک جمع‌بندی برسیم.


بیشتر بخوانید: با جنگ جهانی هم اقتصاد ایران نفعی از شرایط اقتصادی نمی‌برد


این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: ایران جزء سه کشور عمده دارنده ذخایر گازی جهان است و توانمندی تولید، صادرات و تامین نیاز خیلی از کشورهای اروپایی را دارد، اما مسئله سرمایه‌گذاری، دانش فنی و فرسودگی تجهیزات را داریم، تجهیزات ما مربوط به چندین دهه قبل است که بخشی به مرور زمان و بخشی نیز به دلیل جنگ تخریب شده و به خاطر تحریم بروزرسانی نشده‌اند.

وی افزد: مسئله بعدی محدودیت در صادرات نفت و گاز است، علاوه بر این صادرات گاز نیاز به مشتری ثابت، دائمی و قراردادهای بلندمدت برای عبور خطوط لوله دارد، اینکه خط لوله از کدام کشورها عبور کند، آیا سیاست این کشورها با جمهوری اسلامی همخوان است یا خیر، سرمایه‌گذاران از کدام کشورها می‌توانند باشند، همگی این مباحث به مسئله تحریم‌ها برمی‌گردد.

به گزارش ایلنا، وی با اشاره به فرصت کنونی برجام برای پیگیری موضوع صادرات گاز به اروپا خاطرنشان کرد: اکنون یکی از مفادی که اروپا فشار وارد می‌کند که برجام منعقد شود بحث انرژی است تا بتواند نفت و گاز مورد نیاز خود را در شرایط تحریم روسیه از ایران تامین کند. در واقع ایران تنها کشوری است که می‌تواند به اندازه روسیه صادرات گاز داشته باشد و این فرصتی است که اروپا وارد سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز ایران شده و خریداران دائمی گاز ما باشند.

مومنی یادآور شد: اکنون غیبت گاز روسیه و همچنین موضوع مذاکرات برجام یک فرصت طلایی برای ایران است که نسبت به نوسازی صنعت نفت و گاز و تضمین صادرات خود اقدام کنیم.

کد خبر 449433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =