۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
موز بخوریم یا نخوریم؟

اگر می‌خواهید بدانید موز برای شما مفید است یا نه؟ باید بگوییم به صورت کلی قطعا پاسخ این سوال بلی است.

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ طیف گسترده‌ای از مزایای سلامتی با موزه؛ این میوه زرد منحنی شکل همراه است. به گفته لورا فلورس، متخصص تغذیه در سن دیگو، موز سرشار از پتاسیم و پکتین (نوعی فیبر) است. موز همچنین می‌تواند راه خوبی برای دریافت منیزیم و ویتامین‌های C و B۶ باشد.

این متخصص تغذیه اخیرا در یک مصاحبه گفته است: «موز برای کاهش تورم، محافظت در برابر ابتلا به دیابت نوع ۲، کمک به کاهش وزن، تقویت سیستم عصبی و کمک به تولید گلبول‌های سفید مفید شناخته شده است که همه اینها به دلیل سطح بالای ویتامین B۶ موجود در موز است. موز سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند از رادیکال‌های آزاد که هر روز با آنها در تماس هستیم، از نور خورشید گرفته تا لوسیونی که روی پوست خود می‌گذارید، محافظت کند.»
جالب است موز برای قلب شما نیز مفید است. موز مملو از پتاسیم، یک ماده معدنی و الکترولیت است که بار الکتریکی کوچکی را حمل می‌کند. به این ترتیب، پتاسیم یک سیگنال الکتریکی به سلول‌های عصبی می‌فرستد که سپس منجر به حفظ ضربان قلب و انقباض عضلات می‌شود. بر اساس مطالعات هاروارد، موز همچنین به حفظ تعادل آب در سلول‌های بدن انسان کمک می‌کند.
بر اساس مطالعات دانشگاه هاروارد، "مصرف زیاد نمک فشار خون را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به بیماری قلبی شود، در حالی که مصرف زیاد پتاسیم می‌تواند به آرامش رگ‌های خونی و دفع سدیم کمک کند و در عین حال فشار خون را کاهش دهد."
موز نه تنها فواید زیادی برای سلامتی دارد، بلکه یکی از محبوب‌ترین میوه‌‎های جهان است. بر اساس گزارش اولیه سازمان ملل، صادرات جهانی موز در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۴.۵ میلیون تن رسید که حدود نیمی از آن توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا با هم وارد شده است. طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، در آمریکا هر فرد به طور متوسط سالانه ۶ کیلوگرم موز می‌خورد که نشان می‌دهد این میوه مورد علاقه آمریکایی‌ها است.

موز بخوریم یا نخوریم؟


موز به دلیل سطوح بالای تریپتوفان که بدن آن را به سروتونین تبدیل می‌کند، می‌تواند برای غلبه بر افسردگی مفید باشد. به گزارش MedlinePlus، تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است که بدن برای کمک به تولید سروتونین و ملاتونین استفاده می‌کند، ترکیبی که به تنظیم خواب کمک می‌کند. به علاوه، ویتامین B۶ می‌تواند به خواب بهتر کمک کند و منیزیم به آرامش عضلات کمک می‌کند.
موز می‌تواند به هضم غذا و کاهش وزن کمک کند. رژیم غذایی سرشار از فیبر موز و سایر غذاهای سالم می‌تواند از سلامت روده حمایت کند. موز سرشار از فیبر است که می‌تواند به شما کمک کند منظم باشید. یک موز می‌تواند نزدیک به ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین کند. به گفته فلورس، ویتامین B۶ همچنین می‌تواند به محافظت در برابر دیابت نوع ۲ و کاهش وزن کمک کند. به طور کلی، موز یک غذای عالی برای کاهش وزن است زیرا طعم شیرینی دارد و سیر کننده است که به کاهش هوس کمک می‌کند.
موز به ویژه دارای نشاسته مقاوم است که نوعی فیبر رژیمی است. یک بررسی در سال ۲۰۱۷ که در Nutrition Bulletin منتشر شد نشان داد که نشاسته مقاوم موجود در موز ممکن است از سلامت روده حمایت کرده و به کنترل قند خون کمک کند. نشاسته مقاوم باعث افزایش تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در روده می‌شود که برای سلامت روده ضروری هستند.

موز می‌تواند به ورزش کمک کند
موز می‌تواند یک میان وعده مفید در طول ورزش باشد. برای تامین انرژی و الکترولیت‌ها، موز می‌تواند موثرتر از نوشیدنی‌های ورزشی باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ که در PLOS One منتشر شد، به ورزشکاران مردی که در مسابقات دوچرخه سواری مسافت طولانی شرکت می‌کردند، پرداخت. آنها ورزشکارانی را که هر ۱۵ دقیقه یک بار با Gatorade سوخت می‌گیرند با ورزشکارانی که با یک موز و آب سوخت می‌گیرند مقایسه کردند. محققان مشاهده کردند که زمان عملکرد و فیزیولوژی بدن ورزشکاران در هر دو مورد یکسان بود. اما سروتونین و دوپامین موجود در موز ظرفیت آنتی اکسیدانی ورزشکاران را بهبود بخشید و به استرس اکسیداتیو کمک کرد و عملکرد کلی را بهبود بخشید.

سلامت استخوان
موز ممکن است سرشار از کلسیم نباشد، اما همچنان برای قوی نگه داشتن استخوان ها مفید است. بر اساس مقاله‌ای در سال ۲۰۰۹ در مجله فیزیولوژی و بیوشیمی، موز حاوی مقدار زیادی فروکتولیگوساکارید است. اینها کربوهیدرات‌های غیرهضمی است که پروبیوتیک‌های دوستدار گوارش را تشویق می‌کند و توانایی بدن برای جذب کلسیم را افزایش می‌دهد.

موز بخوریم یا نخوریم؟

سرطان
برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف متوسط موز ممکن است در برابر سرطان کلیه محافظت کند. یک مطالعه سوئدی که در مجله بین المللی سرطان منتشر شد، نشان داد که زنانی که بیش از ۷۵ وعده میوه یا سبزی در ماه می‌خورند، خطر ابتلا به سرطان کلیه را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهند و به خصوص موز باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه می‌شود. زنانی که چهار تا شش موز در هفته می‌خورند، خطر ابتلا به سرطان کلیه را به نصف کاهش می‌دهند. موز ممکن است در پیشگیری از سرطان کلیه مفید باشد زیرا سطح بالایی از ترکیبات فنلی آنتی اکسیدانی دارد.

آیا می‌توانید خیلی موز بخورید؟
اگر در حد اعتدال مصرف شود، عوارض جانبی قابل توجهی در ارتباط با خوردن موز وجود ندارد. فلورس گفت، با این حال، خوردن بیش از حد میوه‌‎ها ممکن است باعث سردرد و خواب آلودگی شود. او گفت که چنین سردردهایی ناشی از "اسیدهای آمینه موجود در موز است که رگ های خونی را گشاد می‌کند." موز بیش از حد رسیده نسبت به سایر موزها حاوی این آمینو اسیدها بیشتر است. موز میوه‌ای شیرین است، بنابراین خوردن بیش از حد و رعایت نکردن شیوه های بهداشتی مناسب دندان می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. آنها همچنین حاوی چربی یا پروتئین کافی نیستند که به تنهایی یک وعده غذایی سالم یا یک میان وعده موثر بعد از تمرین باشند. خوردن موز تنها در صورت مصرف زیاد خطرناک می‌شود. USDA توصیه می‌کند که بزرگسالان حدود دو فنجان میوه در روز یا حدود دو موز بخورند. اگر روزانه ده‌ها موز می‌خورید، ممکن است خطر مصرف بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی وجود داشته باشد.

موز بخوریم یا نخوریم؟

آیا پوست موز خوراکی است؟
به نظر می‌رسد که بزرگترین خطر ناشی از پوست موز ممکن است واقعاً لیز خوردن روی آن باشد. پوست موز سمی نیست. جالب است بدانید پوست موز، خوراکی و سرشار از مواد مغذی است! پوست موز در بسیاری از نقاط جهان خورده می‌شود، اگرچه در غرب بسیار رایج نیست. این بخش از موز حاوی مقادیر زیادی ویتامین B۶ و B۱۲ و همچنین منیزیم و پتاسیم است، همچنین حاوی مقداری فیبر و پروتئین است. طبق مقاله‌ای در سال ۲۰۱۱ در مجله Applied Biochemistry and Biotechnology، پوست موز همچنین دارای ترکیبات فعال زیستی مختلفی مانند پلی فنول‌ها، کاروتنوئیدها و غیره است. به دلیل وجود آفت کش‌هایی که ممکن است در باغ‌های موز اسپری شود، مهم است که پوست موز را قبل از خوردن با دقت بشویید. پوست موز معمولا به صورت پخته، آب پز یا سرخ شده سرو می‌شود، اگرچه می‌توان آن را به صورت خام خورد یا در مخلوط کن با میوه‌‎های دیگر قرار داد. آنها به شیرینی گوشت موز نیستند. پوست‌های رسیده شیرین تر از پوست‌های نارس خواهد بود.

کد خبر 449055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    پول داشتی بخور نداشتی نخور