در سال ۱۴۰۰ هیچ افزایش قیمتی نداشتیم

وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان به ما اجازه افزایش قیمت ندادند؛ بنابراین تقریبا میزان افزایش قیمت محصولات مادیران صفر بوده است.

افزایش قیمت لوازم خانگی کمتر از یک پنجم افزایش قیمت کالاهای اساسی بوده اما برخی که منافع آنها در قاچاق است این افزایش قیمت را حتی بیشتر از ۵۰ درصد نشان می‌دهند. با توجه به ورود برندهای خارجی چاره‌ای جز افزایش کیفیت و هم رده بودن با آنها نداریم؛ بنابراین به رغم هزینه بالایی که تحقق این امر داشت آن را انجام دادیم و تا چند ماه بعد اثرات آن مشهود خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، در ۶ ماه اخیر صنعت لوازم خانگی به همراه خودرو در صدر اخبار اقتصادی بوده است؛ این بازار از چنان ظرفیتی برخوردار است که به رغم ممنوعیت واردات کالای ساخته شده شبکه‌ای از قاچاقچیان به صورت منظم کالاهای خارجی را وارد کشور می‌کنند و با توجه به نزدیک بودن کیفیت کالای ایرانی و خارجی تنها راه رقابت را در قیمت دیدند. درحالی که قیمت لوازم خانگی توسط وزارت صمت مشخص می‌شود و تولیدکننده بر همان اساس محصول خود را عرضه می‌کند؛ اما در بازار همان کالا تا ۷۰ درصد گران‌تر به مصرف کننده عرضه می‌شود. بابک ثقفی، مدیرعامل هلدینگ مادیران و عضو انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی که یکی از تامین کنندگان اصلی بازار لوازم خانگی است، وضعیت این بازار و همچنین بازار سرمایه را تشریح کرده است.

* بازار لوازم خانگی به نوعی درگیر تضاد شده است از یک طرف تولید کنندگان می‌گویند ما گران نکردیم و داریم با حداقل سود تولید می‌کنیم از طرف دیگر قیمت‌ها در بازار چیز دیگری می‌گوید، مجموعه شما هم چون بورسی است مطابق اسنادی که در کدال منتشر کردید نسبت به سال گذشته با کاهش سود مواجه بودید؛ این وضعیت را تشریح می‌کنید؟
همانطور که گفتید ما بورسی هستیم و موظفیم به سهامداران خود گزارش ارائه کنیم که صحت و سقم تمام گزارش‌های مالی ما توسط نهادهای مربوطه مورد بررسی قرار گرفته است. اما در خصوص افزایش قیمت‌ها و کاهش سود، ابتدا باید عوامل تاثیرگذار بر قیمت تمام شده را بررسی کرد. امسال چهار مولفه اصلی که بر قیمت تمام شده تاثیر مستقیم داشت به میزان زیادی دچار نوسان شد؛ اول از همه قیمت مواد اولیه‌ای که از چین خریداری می‌کردیم بالا رفته است و برای اینکه کالایی را در تابستان تولید کنیم باید اکنون مواد اولیه آن را خریداری و هزینه آن‌ را پرداخت کنیم. پس در مرحله اول افزایش قیمتی اینگونه داریم، در مرحله دوم دلاری که به طور متوسط زیر بیست هزار تومان خریداری می‌کردیم در حال حاضر بیش از بیست و پنج هزار تومان شده است. سومین دلیل افزایش هزینه‌های جاری کشور است. در قبال این افزایش‌ها هر سال مجوزی برای افزایش قیمت کالاهای تولید خودمان داشتیم که امسال اجازه افزایش قیمت داده نشد. در سال جاری به طور متناوب توسط نهادهای مختلف مدام در مورد قیمت تک تک کالاها مورد سوال قرار گرفتیم.

* هر روز در رسانه‌ها تاکید می شود که قیمت‌ها نباید افزایش پیدا کند اما سوال اینجاست که کدام قیمت و کدام کالا قیمتش تغییر نکرده است؟
در نهایت همه این عوامل باعث شده سود مادیران نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شود و به طور کلی تاثیر این سود شاخصی است که در بورس به عنوان ارزش بازار کل شرکت تعبیر می‌شود و عملا این مسئله باعث افت ارزش سهام شرکت شده است. مشکل دیگری که این کار ایجاد می‌کند این است که شرکت‌های تولیدکننده داخلی توان رقابت خود را از دست می‌دهند و راه برای کالای قاچاق باز می شود. کالای قاچاق جز هزینه دلاری خرید کالا به اضافه هزینه حمل، عملا هزینه دیگری ندارد و این مسئله باعث می‌شود کالای قاچاق به راحتی فروخته شود؛ بنابراین آنها هر روز قوی‌تر از قبل می‌شوند و تولید کنندگان داخلی هرروز ضعیف‌تر.

* اشاره کردید به افزایش هزینه‌ها که طبیعتا با افزایش قیمت هم همراه بوده است، مجموعه شما چقدر افزایش قیمت داشته است؟
وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان به ما اجازه افزایش قیمت ندادند؛ بنابراین تقریبا میزان افزایش قیمت محصولات مادیران صفر بوده است.

* اینکه گفته می‌شود یک یخچال ایکس ویژن از اردیبهشت تا امروز بیش از ۵۷ درصد افزایش قیمت داشته پس چیست، چگونه تعبیرش می‌کنید؟
می‌تواند از وضعیت نابسامان بازار باشد؛ وقتی در بازار کمبود وجود دارد و در مقابل تقاضا بالاست، بازار می‌تواند این کار را انجام دهد. مادیران ۱۵۰۰ نمایندگی دارد که هر کدام قیمت خود را ارائه می‌کنند. ولی به تمام آنها اعلام شده که اگر نهادهای نظارتی قیمت خرید را بخواهند، مبلغ خرید از مجموعه مادر به آنها اعلام خواهد شد.

* یعنی از این افزایش قیمت که مردم گله مند هستند هیچ چیز به تولید کننده نرسیده است؟
نه نرسیده است، وقتی به تولید کننده نرسد به سهامدار هم نمی‌رسد.

* مجموعه شما اخیرا افزایش سرمایه داشته است در حالی که مدیر مالی شرکت ماه گذشته اعلام کرده برای حمایت از سهامداران فعلا افزایش سرمایه نداریم؟
فکر می‌کردیم با توجه به شرایط کلی کشور شاخص سهام بورس بالاتر برود و وضعیت بهتر بشود، از طرفی محدودیت زمانی برای مجوزی که بابت افزایش سرمایه گرفته بودیم رو به اتمام بود بنابراین تصمیم گرفتیم از هزار و هشتاد میلیارد تومان حدود نصف آن را یعنی ششصد میلیارد تومان را انجام دهیم.مابقی آن هم جزو مطالبات سهامداران است که هر افزایش سرمایه و طی کردن مراحل حدود دو سال زمان می‌برد.

* با توجه به سابقه طولانی شما در این حوزه پیشنهادتان برای سامان دادن به بازار لوازم خانگی چیست؟
مادیران در دو سال گذشته سرمایه‌گذاری بسیاری در زیرساخت‌های تولید انجام داده است. ما اینکار را کردیم که برای کشور ماندگار باشد و در نهایت باعث اشتغالزایی شود. وقتی قیمت ها در حال افزایش است تولید کننده در حال از دست دادن قدرت نقدینگی است، از طرف دیگر بخاطر افزایش قیمت‌ها بازار به سمت قاچاق می‌رود. در جلسه‌ای که با معاون اول رئیس جمهور داشتیم، ایشان گفتند بازار لوازم خانگی ۵۰ درصد در اختیار قاچاق است و این عدد مداوم در حال افزایش است. با توجه به کمبود نقدینگی برای خرید و افزایش نرخ ارز، تهیه مواد اولیه مشکل شده و تولید کننده توان خرید و تولید ندارد در این بین قاچاقچی سود اصلی را کرده و با این وضعیت در یکی دو سال آینده دچار اتفاقات تلخ‌تری خواهیم بود.

* خبر خوبی برای سهامداران دارید؟
تمام تلاشمان را کردیم بهترین کارخانه لوازم خانگی ایران را راه‌اندازی کنیم؛ سرمایه‌هایی که سهامداران در اختیار ما قرار دادند را به دقت خرج توسعه زیرساخت‌های شرکت کنیم و امیدوارم سال آینده اثرات آن‌ را در سه ماهه اول ببینند.

کد خبر 448971

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =