۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
بازارهای سهام به کجا می‌روند؟

در سال ۲۰۲۱ همگام با افزایش امیدواری‌ها نسبت به پایان بحران کرونا، بازارهای سهام جهان عموما در مسیر صعود قرار گرفتند.

صدای بورس- حبیب علیزاده؛ روند صعودی نرخ تورم، تداوم عرضه‌های اولیه در حوزه فناوری، کاهش بی‌ثباتی در سطح جهان و... از جمله عواملی بودند که به رشد بازارهای سهام کمک کردند. در این سال، از ۱۱ شاخص مهم سهام در جهان، ۱۰ شاخص صعودی بودند. این وضع در نمودار زیر مشخص است.

بازارهای سهام به کجا می‌روند؟

اما هنوز بحران کرونا به طور کامل رفع نشده بود که با حمله ارتش روسیه به خاک اوکراین، بحران دیگری سر برآورد. هنوز روشن نیست این بحران تا کی ادامه می‌یابد و تاثیر کامل آن بر بازارهای جهان چه خواهد بود. بیشتر ارزیابی‌ها از افزایش قیمت کامودیتی‌ها تا پایان سال ۲۰۲۲ خبر می‌دهند. نشریه فوربس در این باره می‌نویسد: برای اینکه بدانیم چه اتفاقی برای بازارهای سهام چه اتفاقی افتاده، باید ببینیم در جهان چه خبر است. حمله روسیه به اوکراین، تازه‌ترین مورد بی‌ثباتی در جهان است اما تنها مورد نیست. تورم بالا، احتمال افزایش نرخ‌های بهره بانکی و کند شدن آهنگ رشد اقتصادی نیز از عوامل نگران‌کننده سرمایه‌گذاران به شمار می‌روند.

با وجود بی‌ثباتی‌ها و نگرانی سرمایه‌گذاران، کارشناسان معتقدند سال ۲۰۲۲ در چند حوزه فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی وجود دارد که مهمترین آنها، سهام بخش فناوری است. در جدول زیر، Trading Economics پیش‌بینی خود از روند حرکت تعدادی از شاخص‌های سهام در چهار دوره سه ماهه ۲۰۲۲ را ارائه کرده است. این پیش‌بینی نشان‌دهنده روند کاهشی میانگین شاخص‌ها در سال جاری است.

بازارهای سهام به کجا می‌روند؟

بازارهای سهام به کجا می‌روند؟

کد خبر 448770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =