تکلیف نهایی را بانک مرکزی مشخص می‌کند/ حداقل نزدیک به واقعیت عرضه کنید

یک کارشناس ارز مطرح کرد: اینکه در ذهن مسئولین اقتصادی کشور چه می گذرد و چه تصمیمی برای اقتصاد کشور می گیرند و چه امکانی برای اجرای تصمیماتشان دراختیار دارند مسائلی است که قابل کشف نیست.

صدای بورس - مرضیه حیدری؛ عوامل مختلفی بر بازار ارز تاثیرگذار است اما مطمئناً تکلیف نهایی را عرضه کننده عمده یعنی بانک مرکزی مشخص می‌کند.

علی اصغر سمیعی، کارشناس بازار ارز در گفت و گو با صدای بورس در مورد وضعیت بازار ارز در سال گذشته گفت: پیش‌بینی‌ها در سال گذشته برای بازار ارز بر اساس نرخ‌های تورم و بهره در کشور بود؛ سال ۱۴۰۰ بازار ارز با دلار ۲۵ هزار تومانی آغاز شد ولی با ادامه تورم ۴۰ درصدی در اردیبهشت ماه و با ضرب تبلیغ و تزریق بیش از تقاضا و مصنوعی در این بازار، قیمت‌ها تا ۲۱ هزار تومان کاهش یافت. در ادامه با تلاطم‌هایی که رو به بالا رفت وحتی در ماه‌های اخیر هم به علت خوش بینی هایی که از مذاکرات وین به وجود آمده بود قیمت دلار را تا زیر ۲۶ هزار تومان کاهش داد.

وی افزود: در واقع وقتی در کشوری ۸۰ درصد از عرضه ارز توسط دولت انجام می‌شود، خواه ناخواه قیمت‌گذاری هم توسط عرضه کننده عمده صورت می‌گیرد و عوامل دیگری که در تعیین نرخ دخیل هستند، توسط کم و زیاد شدن عرضه به حاشیه رانده می‌شوند.

این کارشناس بازار ارز بیان کرد: البته عوامل دیگری هم می‌تواند اثرگذار باشد ولی مطمئناً تکلیف نهایی را عرضه کننده عمده که همان بانک مرکزی است، معلوم می‌کند.

وی تصریح کرد: اینکه در ذهن مسئولین اقتصادی کشور چه می‌گذرد و چه تصمیمی برای اقتصاد کشور می‌گیرند و چه امکانی برای اجرای تصمیماتشان دراختیار دارند، مسائلی است که قابل کشف نیست.

سمیعی عنوان کرد: در نهایت فقط می‌توان اظهار امیدواری کرد تا عرضه ‌کننده عمده، دلار و سایر ارزها را به قیمت واقعی و یا حداقل نزدیک به واقعی و حتماً با قیمت واحد عرضه کنند و از عرضه ارز به قیمت‌های مختلف به بهانه‌های گوناگون جدا پرهیز کنند و اجازه دهد فعالان عرصه اقتصاد با رقابت سالم با یکدیگر باعث پویایی اقتصاد کشور شوند.

کد خبر 448694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =