تهاتر کود با دانه‌های روغنی برزیل

تحریم و عدم برگشت دلارها باعث شده مقامات ایرانی به فکر تهاتر کالا با کشورها باشند. اخیرا ایران با رایزنی با برزیل قرار است به ازای صادرات مواد پتروشیمی، اوره و کود از این کشور دانه روغنی دریافت کند. تهاتر ایران با برزیل و چین چقدر واقعی است؟

به گزارش صدای بورس، مبادله کالا به کالا در شرایط تحریمی ایران باب شد. تشدید تحریم‌ها مقامات ایرانی را به این فکر انداخته که با کشورهای دیگر به جای دریافت ارز کالا مبادله کند.

اخیرا ایران با برزیل مذاکره کرد تا به ازای صادرات کود، اوره و مواد پتروشیمی به این کشور دانه روغنی وارد کند. این در حالی است که چندی پیش فاطمی امین، وزیر صمت اعلام کرد «در سه‌ماه گذشته بیش از ۹۰۰ مورد تهاتر انجام داده‏‏‏‏‏‏‏‏‌ایم. تهاتر می‌تواند به صورت چند جانبه میان چند کشور انجام پذیرد.»

در همین مورد یک عضو هیئت مدیره انجمن روغن نباتی گفت: اخیرا در سفری که برزیلی‌ها به ایران داشتند قرار شد ایران به ازای صادرات کود، اوره و مواد پتروشیمی از آنها دانه‌های روغنی و ذرت وارد کند.

علی فاضلی توضیح داد: این تفاهم‌نامه دو جانبه بین ایران و برزیل منعقد شد اما هنوز جنبه اجرایی پیدا نکرده است. البته چنانچه مذاکرات شکل بگیرد به نظر می‌رسد تهاتر بین کشورها قطع شود.

او با اشاره به تاثیر مذاکرات بر روند فعالیت‌های تجاری گفت: چنانچه مذاکرات انجام شود مبادلات بانکی آسان و دیگر تهاتر بین کشورها معنایی ندارد.

تهاتر فرش با چین

از طرف دیگر مرتضی میری، عضو کنفدراسیون صادرات ایران از ۹۰۰ تهاتر انجام شده در سه ماه اخیر ابراز بی‌اطلاعی کرد.

او به تجارت‌نیوز گفت: با روش تهاتر کالا با کشورها مخالفم. برای ما سوال است چرا دولتمردان باید با تصمیمات خود کار به جایی برسانند که فعالان بخش خصوصی نتوانند تجارت کنند. به جای آن باید کالا بدهند و در قبال آن کالا بگیرند.

میری توضیح داد: در شرایط بحرانی تحریم باید اقداماتی برای رفع تحریم داشته باشیم. تهاتر کالا با کشورها هم دست دولت است. اخیرا صادرات فرش و خشکبار ایرانی به چین به ازای واردات قطعات خودرو خبرساز شد.


بیشتر بخوانید: امتیاز واردات گوشی در قبال صادرات خشکبار برای کیست؟


او ادامه داد: البته ما تهاتر فرش به ازای واردات قطعات خودرو را مورد بررسی قرار دادیم. یعنی این تهاتر میان ایران و چین از طرف اعضای اتحادیه‌ و افراد خوش نام با شرکای تجاری چین نبود.

میری گفت: اتحادیه فرش در جریان تهاترها با چین بی‌خبر است. اتفاقا مرکز ملی فرش هم بی‌ارتباط با اتحادیه تولیدکنندگان فرش نیست. بنابراین با هم در ارتباط هستیم. اینکه شخص خاصی تهاتر انجام داده خبر نداریم.

فرش می‌دهیم قطعه خودرو وارد می‌کنیم

براساس این گزارش، یک روز به ازای دریافت ارزهای حاصل از صادرات با چین قطعات خودرو وارد می‌کنیم. یک بار دیگر با روسیه به ازای فروش نفت خوراک دام می‌گیریم.

اخیرا هم از سوی مغولستان برای ایران پشم صادر شد.حالا اما قرار شد که به ازای صادرات فرش و خشکبار قطعات خودرو وارد ایران کنیم. تهاتری که فعالان بخش خصوصی درباره جزئیات آن بی‌خبرند. به نظر می‌رسد این تهاترها در لایحه‌ها پر نفوذ در قدرت انجام می‌شود.

کد خبر 448247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =