اگر بویایی خود را با کرونا از دست دادید، بخوانید!

اگر می‌خواید بدانید کرونا چگونه حس بویایی شما را موقتا مسدود می‌کند و رعایت چه مواردی به بازگشت سریع‌تر بویایی افراد کمک می‌کند، این گزارش را تا انتها دنبال کنید؛

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ از دست دادن موقت بویایی هیپوسمی نامیده می‌شود. ناشناخته نیست که ویروس کرونا بر سلول‌های بویایی که مسئول حس بویایی در انسان هستند تأثیر می گذارد. در بیشتر موارد، این از دست دادن بویایی موقتی است و بیمار هفته ها یا ماه ها پس از عفونت کووید بهبود می‌یابد. این از دست دادن موقت بویایی، هیپوسمی نیز نامیده می‌شود.

اگر بویایی خود را با کرونا از دست دادید، بخوانید!

چگونه از دست دادن بویایی در کرونا تشخیص داده می‌شود؟

این یک روند تدریجی نیست. بسیاری از افرادی که این مورد را تجربه کرده اند می گویند که به طور ناگهانی حس بویایی خود را از دست داده اند. از آنجایی که بویایی یکی از حواس مهم انسان است، با قطع ناگهانی آن بسیار آزاردهنده است.

چگونه بر افراد آلوده به کووید تأثیر گذاشته است؟

بیماران مبتلا به کووید که از دست دادن بویایی را تجربه می‌کنند، می‌گویند که این امر تا حد زیادی بر رژیم غذایی آنها تأثیر گذاشته است. همراه با از دست دادن بویایی، افراد حس چشایی را نیز از دست می‌دهند و وقتی هر دو این شرایط با هم ترکیب شوند، غذا خوردن صحیح برای فرد بیمار دشوار می‌شود. نه تنها رژیم غذایی، از دست دادن بویایی نیز می‌تواند فرد را مستعد حوادث کند. بدون توانایی بوییدن، نمی توان بوهای خطرناکی مانند گاز یا آتش و دود و حتی گازهای سمی را تشخیص داد. نه تنها این، بلکه می‌توان غذای فاسد و سایر اقلام قابل خوردن را نیز نادیده گرفت که می‌توانند بعداً به خطرات ناخوشایند و بالقوه خطرناک سلامتی منجر شوند.

چرا کووید باعث از بین رفتن بویایی می‌شود؟

یک تیم تحقیقاتی از ایتالیا دریافتند که از دست دادن چشایی و بویایی در بدن دقیقاً همزمان با افزایش سطح اینترلوکین ۶ در خون مشاهده می‌شود. اینترلوکین ۶ یک مولکول سیگنال دهنده التهاب است. اندازه گیری سطح اینترلوکین ۶ در گردش ممکن است در شناسایی پیشرفت بیماری در بین بیماران مبتلا به کووید-۱۹، طبق مطالعات تحقیقاتی مهم باشد.

مطالعات نشان داده است که دو ژن ACE۲ و TMPRSS۲ که برای ورود ویروس کرونا به بدن انسان مهم هستند، توسط سلول‌های اپیتلیوم بویایی نیز بیان می‌شوند. این اپیتلیوم بویایی مسئول تشخیص بویایی در انسان است. وجود ژن ها اپیتلیوم بویایی را در برابر عفونت آسیب پذیر می‌کند. کارشناسان می‌گویند، از دست دادن حس بویایی به دلیل از دست دادن عملکرد سلول‌های پشتیبان در اپیتلیوم بویایی پس از حمله ویروسی است.

اگر بویایی خود را با کرونا از دست دادید، بخوانید!

حس بویایی از دست رفته چقدر سریع برمی‌گردد؟

این روند از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در حالی که در برخی از افراد ظرف چند روز حس بویایی برمی‌گردد، در بسیاری از افراد این وضعیت طی فرآیندی بسیار آهسته به حالت عادی برمی‌گردد. یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که بیش از ۷۰درصد از افرادی که بویایی خود را از دست داده بودند، پس از یک ماه توانستند آن را بهبود بخشند. به گفته برخی از متخصصان، بیماران مبتلا به از دست دادن بویایی پس از ویروسی، تقریباً ۶۰ تا ۸۰ درصد احتمال دارد که بخشی از عملکرد بویایی خود را در طی یک سال به دست آورند. از آنجایی که حس بویایی معمولاً به دلیل افزایش سن کاهش می‌یابد، بهبودی ممکن است طولانی‌تر شود.

آیا آزمایشی وجود دارد که تشخیص دهد بویایی دوباره برگشته است؟

آزمایش خاصی برای این منظور وجود ندارد. می‌توان بویایی را امتحان کرد تا بررسی کند که آیا حس برگشته است یا نه. متخصصان می‌گویند آموزش بویایی یا استشمام محصولات معطر به بیدار شدن حس بویایی کمک می‌کند. بطری‌های کوچک اسانس یا عطر را در نزدیکی خود نگه دارید و آن را به طور مکرر بو کنید تا متوجه شوید که آیا این بو احیا شده است یا خیر.

آیا بویایی انسان را برای همیشه مختل می‌کند؟

در سال ۲۰۲۰، تنها چند ماه پس از شناسایی ویروس کرونا در سراسر جهان، گزارشی از دانشکده پزشکی هاروارد بیان کرد که یک تیم بین المللی از محققان به رهبری دانشمندان علوم اعصاب در دانشکده پزشکی هاروارد، انواع سلول های بویایی در حفره فوقانی بینی را شناسایی کرده اند که بیشترین آسیب پذیری را در برابر عفونت دارند. بینش مشابهی نیز توسط گروه دیگری از دانشمندان ارائه شده است. زمانی که محققان برای اولین بار از دست دادن بوی را به عنوان یکی از علائم کرونا شناسایی کردند، نگران بودند که این ویروس نورون‌های حس کننده بو را در بینی که می‌فرستند آلوده می‌کند.

کد خبر 448206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    0 0
    عاااالیه. ممنون