یادآوری ضرورت خودکفایی گندم همزمان با جنگ

درگیری روسیه و اوکراین قیمت جهانی گندم طی ۱۴ سال اخیر را به بالاترین حد رساند.

به گزارش صدای بورس، این ۲ کشور به عنوان بزرگترین صادرکنندگان تامین ۳۰ درصد گندم جهان را برعهده دارند.

طبق اذعان کارشناسان قیمت جهانی گندم به سبب ایجاد هراس از کاهش ظرفیت تولید گندم در اوکراین روبه افزایش است که با استمرار درگیری، افزایش قیمت جهانی غلات ادامه خواهد داشت.

بنابر آمار روسیه و اوکراین ۲۹ درصد صادرات جهانی گندم، ۱۹ درصد ذرت جهان و ۸۰ درصد صادرات جهانی روغن آفتابگردان را به خود اختصاص داده که درگیری اخیر بزرگترین شوک قیمتی از سال ۱۹۵۹ تاکنون بر حوزه غلات وارد کرده است.

جنگ یادآور ضرورت خودکفایی گندم

با توجه به کاهش چشمگیر میزان تولید گندم در سال زراعی گذشته، بازرگانی دولتی به عنوان متولی امر برای تامین نیاز کشور و ذخایر استراتژیک حدود ۹ میلیون تن گندم ثبت سفارش کرد که حدود ۷ میلیون تن وارد و توزیع و بخشی در حال حمل از بنادر به داخل کشور است که با این وجود جای هیچ گونه نگرانی در تامین گندم و نان مورد نیاز کشور نیست.

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی امسال ۲۵۰ هزار هکتار از گندمزارهای کشور به صورت قراردادی زیر کشت رفت که در سال آینده این سطح به ۲ میلیون هکتار افزایش می یابد که این امر کشاورزان را به سبب اطمینان از بازار، خرید با قیمت مناسب و تامین نهاده های به موقع کشاورزی به کشت دلگرم می کند.

این پایان ماجرا نیست چرا در کنار کشت قراردادی عوامل دیگری همچون قیمت گذاری منطقی در شورای اقتصاد و شرایط جوی مناسب می تواند بار دیگر کشور ما را از واردات این محصول استراتژیک بی نیاز کند، کمااینکه طبق اظهارات معاونت امور زراعت و بنیاد ملی گندمکاران در سال آینده اگر اتفاق خاصی در خصوص سیل، تگرگ و طوفان رخ ندهد، نیازی به واردات گندم برای تامین نان و ذخایر استراتژیک نداریم.

درگیری روسیه و اوکراین قیمت جهانی گندم را ۴۰ دلار افزایش داد

عطااله هاشمی گفت: با توجه به آنکه روسیه یکی از کشورهای عمده تولید گندم در دنیاست، بنابراین جنگ روسیه و اوکراین در ۱۰ روز گذشته منجر به افزایش چشمگیر غلات بویژه گندم شد.

به گفته وی، قیمت هر تن گندم جهانی از ۲۸۰ دلار به حدود ۳۵۰ دلار رسیده است، اما به سبب تامین و واردات کسری نیاز کشور جای هیچ گونه نگرانی در داخل نیست.

تصمیمات و اتفاقات سیاسی، اقتصادی و نظامی در کل دنیا همانند ارز، نفت و طلا، نرخ تمامی محصولات استراتژیک از جمله گندم را افزایش داد.

هاشمی گفت: هر اتفاق و ناامنی که در دنیا رخ دهد منجر به افزایش قیمت محصولات استراتژیک می شود، اما به سبب تامین گندم مورد نیاز داخل که بخشی از آن وارد و مابقی روی کشتی در حال تخلیه است، جای هیچ گونه نگرانی نیست.

گرچه حمله روسیه به اوکراین قیمت هر تن گندم را ۳۰ تا ۴۰ دلار افزایش داد، اما تامین کسری گندم مورد نیاز از طریق واردات و بارگیری مابقی محصول روی کشتی ها جای هیچ گونه نگرانی نیست‌.


بیشتر بخوانید: جنگ روسیه و اوکراین گرسنگان را افزایش می دهد؟


رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به تاثیر افزایش قیمت جهانی بر نرخ داخل، در همان ابتدا در شورا اعلام کردیم که در صورتی که موضوعاتی همچون افزایش قیمت جهانی و نهاده اثر بگذارد، تجدید نظر باید صورت گیرد.

با توجه به شرایط جوی و پیش بینی سازمان هواشناسی، خودکفایی گندم در سال زراعی جدید محقق می شود؛ از این رو مسئولان شورای قیمت گذاری با افزایش قیمت جهانی باید اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم را در دستور کار قرار دهند چرا که این موضوع در استمرار خودکفایی و بی نیازی از واردات به کشورهای بیگانه تاثیر بسزایی دارد.

تولید گندم به بالای ۱۲ میلیون تن می رسد

علیقلی ایمانی گفت: اوکراین و روسیه از صادرکنندگان عمده گندم در جهان محسوب می شود و بدیهی است که شرایط جنگی معاملات دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته وی، در شرایط فعلی جنگ به رغم کاهش عرضه، تقاضا در بازار برای محصولات استراتژیک وجود دارد که همین موضوع منجر به افزایش قیمت شده است.

امسال چین حدود ۶۰ درصد غلات جهان همچون ذرت، برنج و گندم را ذخیره کرده است که به اذعان خودشان برای مدت زمان ۱‌.۵ مواد غذایی ذخیره کردند تا چنانچه دچار جنگ شدند، مشکلی نداشته باشند.

ایمانی می گوید: اگر شرایط جنگ مستمر باشد، بر بازار گندم کشور ما هم اثر گذار خواهد بود، اما برای سال زراعی فعلی به سبب تامین کسری مورد نیاز از طریق واردات مشکلی نداریم.

مدیرعامل بنیاد گندمکاران گفت: با توجه به وضعیت سبز مزارع پیش بینی می شود که تولید به ۱۲ میلیون تن برسد که با این وجود نیازی به واردات نداریم.

بنیاد ملی گندمکاران اعلام کرد که برداشت گندم داخل از یک ماه آینده آغاز می شود که امیدواریم در سال زراعی آینده مشکلی در تامین گندم مورد نیاز نداشته باشیم.

حمله روسیه به اوکراین قیمت گندم را به بالاترسن حد رساند

قاسم پیشه ور گفت: هر جنگی تبعاتی دارد که در صورت مدیریت این تبعات کاهش می یابد.به گفته وی، با توجه به ذخایر مناسب گندم در انبارها مشکلی در بحث گندم و نان نداریم.

طبق اذعان مسئولان قیمت هر تن گندم خارجی ۳۷۵ تا ۳۸۰ دلار است که واردات با ارز نیما و احتساب سایر هزینه های حمل، تخلیه، عوارض گمرکی و مسائل حفظ نباتات بیش از ۱۱ هزار تومان در داخل تمام می شود که با وجود واردات گندم با ارز ترجیحی، کمیسیون تلفیق اعلام کرده که به جای حمایت از کشاورزان خارجی، نرخ خرید تضمینی گندم را افزایش دهیم تا تولیدکنندگان نسبت به تولید تشویق شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس نظام‌صنفی کشاورزی می گوید: قیمت ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی خرید تضمینی نرخ حداقلی است که با افزایش قیمت جهانی، این نرخ در شورای قیمت گذاری باید اصلاح شود تا گندم تولیدی به آن سوی مرزها قاچاق نشود.

طی ۲ سال اخیر شرایط خشکسالی و کم آبی، دستاورد خودکفایی را تحت تاثیر قرار داد به طوریکه بخشی از نیاز کشور از طریق واردات تامین شد که خوشبختانه با تدابیر بازرگانی دولتی گندم مورد نیاز تولید داخل و ذخایر استراتژیک به موقع تامین شد که حال با افزایش قیمت جهانی گندم ناشی از درگیری روسیه و اوکراین جای هیچ گونه نگرانی نیست.

کد خبر 448064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =