۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
اگزما و سلامت روان کودکان !

از هر ۱۰ کودک، یک کودک با اگزما زندگی می‌کند، وضعیتی که باعث خشکی و خارش پوست می‌شود اما جالب است بدانید این عارضه نه تنها بر روی پوست تأثیر می‌گذارد بلکه می‌تواند بر سلامت روان کودکان نیز اثرات منفی داشته باشد.

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ با توجه به آخرین تحقیقات انجمن ملی اگزما، کودکان و نوجوانان مبتلا به اگزما با خطر بیشتری روبرو هستند از جمله؛ افسردگی، اضطراب ، چالش های رفتاری ، اختلال نقص توجه و بیش فعالی. علاوه بر این، خارش مداوم پوست می‌تواند در مدرسه استرس زا بوده و باعث حواس پرتی کودک شود. برخی از کودکان مبتلا به اگزما ممکن است گاهی توسط همکلاسی‌های خود مورد آزار و اذیت قرار گیرند که می‌تواند منجر به برخی مشکلات روانی شود.

اگزما و سلامت روان کودکان !

اگزما و سلامت روان کودکان

ارتباط قوی بین اگزما و چالش‌های سلامت روان در کودکان در همه سنین وجود دارد. بر اساس یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز از سال ۲۰۱۹، کودکان و نوجوانان مبتلا به اگزما در مقایسه با همسالان خود با احتمال بیشتری برای تجربه هر گونه وضعیت سلامت روانی مواجه بودند. آکادمی پوست آمریکا (AAD) می‌گوید که اگزما اغلب می‌تواند بر خلق و خوی نوزادان و کودکان خردسال تأثیر بگذارد که از جمله آن می‌توان به بی‌قراری، تحریک پذیری، ایراد گیر بودن و چسبندگی به والدین اشاره کرد.

برخی از کودکان مبتلا به اگزما نیز ممکن است خراشیدن پوست خود را با هدف جلب توجه والدین یا مراقب خود ادامه دهند. این به نوبه خود می‌تواند خاراندن را به یک عادت تبدیل کند و منجر به چرخه‌ای شود که همچنان بر سلامت عاطفی و پوست آنها تأثیر می‌گذارد.

کودکان بزرگتر مبتلا به اگزما، از جمله نوجوانان و نوجوانان نیز در خطر ابتلا به بیماری‌های روانی هستند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ که داده‌های نظرسنجی یک نمونه از کودکان تا ۱۷ سال آمریکایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، نشان داد که دو برابر کودکان مبتلا به اگزما در مقایسه با کودکانی که این بیماری را نداشتند، یک اختلال سلامت روانی داشتند که بر زندگی آنها تأثیر گذاشته بود. در مقایسه با سایر بچه‌ها، شرکت‌کنندگان مبتلا به اگزما نیز احتمال بیشتری داشتند که بیان کنند: اغلب نگران هستند ، احساس ناراحتی یا افسردگی می‌کنند، در توجه کردن مشکل دارند، در مدیریت احساسات، رفتار یا کنار آمدن با دیگران با مشکل مواجه شده‌اند.

توضیح ساده ای برای ارتباط بین اگزما و سلامت روان وجود ندارد. در عوض، ممکن است نتیجه عوامل مختلفی باشد، که هر یک می‌تواند به روش‌های متفاوتی بر کودکان تأثیر بگذارد. برخی از کودکان ممکن است از مواجهه با پوست دائماً خارش دار و از دست دادن فعالیت‌های دیگر در زمان ملاقات با پزشک یا درمان قرمزی‌های پوست احساس ناامیدی کنند. ظاهر فیزیکی تکه‌های اگزما ممکن است باعث شود آنها احساس کنند که با بچه‌های دیگر «تناسب» ندارند. آنها ممکن است با اعتماد به نفس پایین و انزوا روبرو شوند. برخی از کودکان مبتلا به اگزما نیز ممکن است مورد آزار و اذیت قرار گیرند، که می‌تواند به مشکلات سلامت روان کمک کند. در برخی موارد، دارو ممکن است بر سلامت روان کودکان نیز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر فرزند شما برای آسم (که در افراد مبتلا به اگزما شایع تر است) مونتلوکاست (Singulair) مصرف می کند، ممکن است عوارض جانبی سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی را تجربه کند.

اگزما و سلامت روان کودکان !

آیا اضطراب می‌تواند باعث اگزما شود؟

اضطراب همراه با استرس می‌تواند باعث تشدید اگزما شود. آنها بدن را در حالت جنگ یا گریز قرار می دهند که منجر به افزایش کورتیزول (هورمون پاسخ به استرس) می‌شود. به گفته انجمن ملی اگزما، این به نوبه خود می‌تواند باعث پاسخ التهابی در پوست شود. در حالی که بین اضطراب و عودهای پوستی ارتباط وجود دارد، مشخص نیست که آیا اضطراب می‌تواند علت اصلی اگزما باشد یا خیر. محققان فکر می کنند که اگزما ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محرک های محیطی ایجاد شود، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

اگزما و افسردگی

کودکان مبتلا به اگزما ممکن است به طور بالقوه با خطر افسردگی بیشتری نسبت به آنهایی که این بیماری را ندارند مواجه شوند، اما تحقیقات در حال انجام است. این احتمال بیشتر در میان افرادی که اگزما شدید دارند صادق است. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ بر روی بیش از ۱۱۰۰۰ کودک در بریتانیا نشان داد که احتمال تجربه علائم افسردگی در افراد مبتلا به اگزما شدید دو برابر بیشتر است. با این حال، خطر ابتلا به افسردگی در میان افرادی که اگزما متوسط یا خفیف داشتند، بیشتر نبود. این تحقیق بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ از منبع معتبر Korea ساخته شده است که شامل داده های بیش از ۷۲۰۰۰ دانش آموز راهنمایی و دبیرستان می‌شود. این مطالعه نشان داد که دانش آموزان مبتلا به اگزما به طور قابل توجهی بیشتر احتمال دارد که احساس افسردگی و همچنین افکار خودکشی، برنامه ریزی و تلاش را گزارش کنند. هیچ دلیل واحدی وجود ندارد که چرا کودک مبتلا به اگزما ممکن است بیشتر دچار افسردگی شود. به گفته انجمن ملی اگزما، ممکن است به نحوه ارتباط بدن با مغز در طی یک پاسخ التهابی مربوط باشد. هنوز چیزهای زیادی در مورد ارتباط بین اگزما و سلامت روان وجود دارد.

اگزما و سلامت روان کودکان !

اگزما و رفتار کودک شما

علائم اگزما می‌تواند بر رفتار و عملکرد کودک شما در مدرسه به روش های مختلفی تأثیر بگذارد. مطالعه سال ۲۰۲۱ منبع قابل اعتماد در مورد بیش از ۲۷۰۰ نفر دریافتند که کودکان ۳ تا ۱۰ ساله مبتلا به اگزما بیشتر در معرض مشکلات رفتاری، بی توجهی یا بیش فعالی و چالش های عاطفی هستند.مشکلات خواب ناشی از اگزما ممکن است به مشکلات رفتاری نیز کمک کند. طبق انجمن ملی اگزما، حدود ۳۰ درصد از کودکان مبتلا به اگزما هر هفته ۵ شب یا بیشتر دچار اختلالات خواب می‌شوند. این می‌تواند منجر به تحریک پذیری، خواب آلودگی در طول روز و مشکل در توجه شود. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶، که داده‌های نظرسنجی بیش از ۳۵۴۰۰۰ کودک آمریکایی را ارزیابی کرد، نشان داد که افراد مبتلا به اگزما بیشتر در معرض اختلال نقص توجه هستند. کودکان مبتلا به اگزمای شدید نیز زمانی که حداقل ۴ شب در هفته خواب کافی نداشتند، با شانس بسیار بیشتری از اختلال نقص توجه مواجه بودند. این شرایط و همچنین مقابله با قرمزی و خارش پوست، می‌تواند بر چگونگی تنظیم احساسات و رفتار کودک تأثیر بگذارد.

اگزما چگونه بر احساسات تأثیر می‌گذارد؟

اگزما می‌تواند تأثیر عاطفی جدی بر روی کودکان داشته باشد. در مطالعه ای در سال ۲۰۲۰، محققان متن مصاحبه ۲۸ نوجوان و بزرگسال را تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که شرکت کنندگان: نگران بودند که خارش آنها را در شب آنها را بیدار کند، احساس کردند علائم آنها توسط دیگران جدی گرفته نمی‌شود، از توصیه‌های ناخواسته ناامید شدند، سعی کردند پوست خود را بپوشانند ، به دلیل ترس از قضاوت از موقعیت‌های اجتماعی خاص (مانند خواب‌آلودگی) اجتناب می‌کنند و با مشکلات عزت نفس مواجه هستند. در حالی که اندازه آن مطالعه برای تعمیم نتایج به جمعیت بزرگتر بسیار کوچک بود، واکنش عاطفی به اگزما یا هر بیماری مزمن دیگری برای هر فرد منحصر به فرد است. اگزما ممکن است تأثیر بسیار بیشتری بر احساسات برخی کودکان نسبت به دیگران داشته باشد.

اگزما و سلامت روان کودکان !

برای فرزند خود چه کاری انجام دهید؟

با حمایت مناسب، کودکان مبتلا به اگزما می‌توانند مدیریت بیماری و همچنین تاثیر آن بر سلامت عاطفی و روانی خود را یاد بگیرند. همراهی با درمان های اگزما، مانند داروها، درمان های موضعی و مرطوب کننده، می‌تواند به کاهش علائمی که در غیر این صورت ممکن است بر رفتار و احساسات کودک تأثیر بگذارد، کمک کند. کودکان کوچکتر ممکن است برای مدیریت مستقیم درمان خود به والدین یا سرپرست نیاز داشته باشند. همانطور که بچه ها بزرگتر می‌شوند، یادآوری های منظم ممکن است برای حفظ آنها کافی باشد.

والدین و مراقبان نیز می‌توانند به چند روش دیگر، از جمله:

ایجاد احساس درک در کودکان : اگزما گاهی اوقات به عنوان یک بیماری که به راحتی قابل کنترل است و تأثیر زیادی بر زندگی فرد ندارد نادیده گرفته می‌شود. با این حال، برای افراد مبتلا به این عارضه، ممکن است برعکس احساس شود. پرسیدن از فرزندتان در مورد سلامتی او و اذعان به اینکه مدیریت اگزما می‌تواند چالش برانگیز و ناامیدکننده باشد، ممکن است به او کمک کند احساس کند که شخص دیگری به آنچه می‌گذرد دچار شده است. هنگامی که فرزندتان با شعله های آتش برخورد می کند، روی عادی سازی تمرکز کنید، اما به صحبت‌های مربوط به شعله ور شدن اشاره نکنید یا اجتناب کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها می‌دانند که این چیزی نیست که از آن خجالت بکشید و با آنها در مورد باز بودن با دوستان خود در مورد وضعیت آنها صحبت کنید.

حمایت از بچه ها در مدرسه : در ابتدای سال تحصیلی، با معلم فرزندتان در مورد اگزما صحبت کنید. به این ترتیب، آنها می‌توانند حمایت بیشتری در کلاس ارائه دهند. ممکن است بخواهید از معلم بخواهید که از گفتن به کودکان مبتلا به اگزما خودداری کند. در عوض، آنها می‌توانند دانش آموزان را تشویق کنند تا راه های دیگری برای تسکین خارش بیابند، از جمله: به آرامی پوست را مالش یا نیشگون بگیرید، استفاده از مرطوب کننده، فشار دادن یک پارچه خنک روی پوست و نوشیدن یک لیوان آب سرد. شما و معلم فرزندتان باید به دنبال نشانه‌های قلدری مرتبط با این بیماری باشید. متوقف کردن آزار و اذیت زودهنگام قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگتر می‌تواند به پیشگیری از مشکلات جدی سلامت روان در آینده کمک کند.

آموزش راهبردهای مقابله‌ای : استرس - چه ناشی از اگزما یا هر منبع دیگری باشد - هرگز نمی‌توان به طور دائمی از استرس جلوگیری کرد، اما می‌توان آن را مدیریت کرد. به کودکان راهبردهای مقابله با استرس را آموزش دهید، مانند: ورزش کردن، گذراندن وقت در فضای باز، تمرینات تنفسی، روزنامه نگاری یا نقاشی، صحبت کردن در مورد آن، آرامش پیشرونده عضلانی، تمرین ذهن آگاهی و دریافت حمایت از سلامت روان از آنها.

اگر کودک شما علائم افسردگی، اضطراب یا سایر بیماری‌های روانی را نشان می‌دهد، آنها را برای دریافت حمایت حرفه‌ای آماده کنید. روانشناسان و درمانگران اطفال برای شناسایی اختلالات سلامت روان در کودکان آموزش دیده‌اند و به آنها کمک می‌کنند برای مدیریت علائم ایجاد شده اقدام کنند. در برخی موارد، ممکن است از دارو برای درمان برخی اختلالات سلامت روان در کودکان نیز استفاده شود.

کد خبر 448050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =