جنگ اوکراین با صادرات نفت روسیه چه کرد؟

همزمان با نگرانی خریداران نفت روسیه از نقض تحریم‌های مالی علیه این کشور، سیاستمداران آمریکایی خواستار ممنوعیت واردات نفت روسیه به آمریکا شده اند.

به گزارش صدای بورس، حمله نظامی روسیه به اوکراین تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه این کشور به خصوص بخش مالی روسیه به دنبال داشته است. رهبران غربی هفته گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه شامل قطع دسترسی بزرگترین موسسات مالی این کشور از سیستم‌های مالی جهانی، بلوکه شدن دارایی‌های بانک‌های بزرگ روسی، لغو همه مجوزهای صادرات با روسیه و ممنوعیت تامین مالی شرکتهای روسی در کشورهایشان را تصویب کردند.

با این حال سران غربی از تحریم بخش انرژی روسیه خودداری کردند زیرا این اقدام بازار انرژی جهانی را که در حال حاضر هم با کمبود عرضه دست و پنجه نرم می‌کند، با آشفتگی بیشتری روبرو می کند.

قیمتهای نفت و سهام انرژی پس از این که پالایشگاه‌های بین المللی دست به تحریم خودخواسته زدند و بسیاری تمایلی ندارند نفت روسیه را خریداری کنند و بانک‌ها برای فاینانس صادرات مواد خام روسیه همکاری نمی‌کنند، رکورد چندین ساله را شکسته‌اند. پالایشگاه‌ها و بانک‌ها به دلیل ریسک نقض تحریم‌ها در حوزه های قضایی مختلف، تمایلی به همکاری تجاری با روسیه ندارد. فعالان بازار نگران هستند که تدابیری که مستقیمت صادرات نفت روسیه را هدف می گیرند، با تشدید جنگ در اوکراین به زودی اعلام شوند.


بیشتر بخوانید: احیای توافق هسته‌ای، قیمت نفت را بالا برد


این وضعیت برای بخش نفت روسیه ناگوار می‌شود و صادرات نفت با وجود تخفیف‌های بالا به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است. طبق گزارش شرکت انرژی اینتلیجنس، با وجود تخفیف ۱۱ دلار در هر بشکه در برابر نفت برنت، جریان صادرات نفت روسیه حداقل یک سوم معادل ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

طبق آمار دولتی، روسیه معمولا ۴.۷ میلیون بشکه در روز نفت خام و ۲.۸ میلیون بشکه در روز فرآورده های نفتی صادر می کند. اما انرژی اینتلیجنس اکنون برآورد می کند که ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت خام و یک میلیون بشکه در روز فرآورده های نفتی روسیه از راهیابی به بازار بازمانده اند.

بجز تحریم‌ها، پالایشگاه‌های نفت اروپایی تمایلی به خرید نفت روسیه به دلیل سولفور بالای آن ندارند. پالایشگاه‌ها ترجیح می‌دهند گریدهای سبکتر را خریداری کنند که در شرایط گرانی گاز طبیعی، به پالایش کمتری نیاز دارند.

به گزارش خبرآنلاین، اما اوضاع برای بازارهای نفت و گاز جهانی ممکن است وخیمتر شود. گزارش‌هایی از درخواست اعضای هر دو حزب حاکم در آمریکا برای ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه به آمریکا منتشر شده است. تلاش سیاستمداران آمریکایی با معرفی دو لایحه جدیت بیشتری پیدا کرده است و هر دو گروه دموکراتها و جمهوریخواهان موافق هستند که آمریکا باید خرید نفت روسیه را متوقف کنند. جمهوریخواهان، خواستار افزایش فعالیت حفاری نفت در آمریکا هستند در حالی که دموکراتها از سوئیچ به انرژی پاک حمایت می کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آمریکا میزان قابل توجهی از نفت روسیه را وارد می کند اما وابستگی بالایی به نفت روسیه ندارد.

کد خبر 447995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =