جنگ‌ها چه تاثیری بر بازارهای مالی دارند؟

همانطور که در بازارهای جهانی شوک‌های ناشی از جنگ به بازارهای مالی چون بازار سهام وارد شد، به‌نظر می‌رسد با تداوم جنگ مشکلات و تنش‌هایی که در قالب تنش‌های سیاسی به وجود می‌آید آثار خود را مدت‌ها بر جای می‌گذارد.

طبیعتا هر ریسکی بر بازارهای مالی اثرگذار است که اگر این ریسک ابعاد بزرگی مانند جنگ (حمله روسیه به اوکراین) و ... را به همراه داشته باشد، زمینه‌های ایجاد چالش‌های سیاسی، مالی و ‌... فراهم می‌شود که همیشه چنین ریسک‌هایی بر بازارهای مالی اثرگذار است، حتی اعمال برخی تحریم‌ها هم می‌تواند بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار دهد.
همانطور که در بازارهای جهانی شوک‌های ناشی از جنگ به بازارهای مالی چون بازار سهام وارد شد، به‌نظر می‌رسد با تداوم جنگ مشکلات و تنش‌هایی که در قالب تنش‌های سیاسی به وجود می‌آید آثار خود را مدت‌ها بر جای می‌گذارد. بنابراین در بلندمدت باید منتظر تحولات جدید در بازارهای مالی و حتی بازارهای دارایی باشیم. به‌طور مثال؛ می‌توان اینگونه ارزیابی کرد که چون بازار جهانی نفت و انرژی دچار مشکل و نوساناتی است، بازارهای مالی وابسته هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. همچنین بازار دارایی‌هایی مانند اونس طلا و ... نیز در آینده می‌تواند بازارزش‌هایی را در قیمت‌های خود داشته باشد درنتیجه چون شرایط بحرانی است به همین دلیل نوسان در بازارها بیشتر می‌شود و ثبات کمتری را نسبت به قبل خواهیم دید و این روند تا زمانی ادامه دارد که سیاست‌گذاری‌هایی توسط قدرت‌های بزرگ اقتصاد مانند آمریکا، اروپا و آلمان اعمال شود. در بازارهای مالی و سرمایه به دلیل ارتباط ضعیفی که به دلیل اعمال تحریم‌ها وجود دارد تأثیرپذیری از نوسانات کمتر است مگر اینکه در بلندمدت رکودی تورمی بر اقتصاد جهانی به واسطه همین تنش‌ها حاکم شود که درنهایت افزایش قیمت کالاها و محصولات کارخانه‌ای از جمله مواد غذایی را موجب می‌شود و درنتیجه تأثیر این رکود در اقتصاد ایران نیز نمایان خواهد شد.

  • سید کمیل طیبی - عضو هیأت مدیره دانشگاه اصفهان
کد خبر 447940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =