بازارها در فاز بلاتکلیفی

یک کارشناس اقتصادی گفت: بازارهای ایران در انتظار تعیین تکلیف برجام هستند و تا زمانی که نتیجه توافق در وین روشن نشود، نمی‌توان انتظار بهبود وضعیت اقتصادی و عملکرد بازارها را داشت.

به گزارش صدای بورس، استاد دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل رشد عجیب قیمت اقلام مصرفی و خوراکی‌ها در بازار، همین مکث بازارهای سرمایه‌گذاری و نبود شرایط دلالی در آنهاست، گفت: تورم تاثیر خود را بر سفره خانوار نشان داده است و برآوردها نشان می‌دهد این وضعیت خانوارها را بیش از پیش تحت فشار قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه دهه نود دهه سختی برای اقتصاد ایران بود، گفت: در حقیقت این دهه، دهه فرصت سوزی در اقتصاد ایران بوده است . بررسی‌ها نشان می‌دهد که از دهه پنجاه تا کنون، یعنی در طول نیم قرن بیش از دو تریلیون دلار نفت قروختیم اما درآمد هنگفت نتوانست اقتصاد را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهد.
وحید شقاقی شهری در توضیح مطلب فوق افزود: از دهه چهل تا کنون اقتصاد ایران وابسته به دو مساله است، اول نفت و دوم کم آب و متاسفانه حکمرانی اقتصادی مشکل وابستگی به نفت را حل نکرد و حکمرانی مطلوبی در حوزه مدیریت آب نیز وجود ندارد.

اقتصاد ایران

وی با اشاره به اینکه سال‌های پیش‌رو فرصت استثنایی و مهم اقتصاد ایران برای بازیابی خود است، گفت: اگر از این فرصت بهره ببریم می‌توانیم عقب‌ماندگی ده ساله را جبران کنیم و اگر به حل این بحران‌ها وقعی ننهیم، بی‌تردید با بحران‌های پیچیده اقتصادی و اجتماعی مواجه خواهیم شد .


بیشتر بخوانید: اولویت، بازسازی اقتصاد است


او با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران از پس یک دهه بحران شدید ، وارد فاز فرسودگی شده است، توضیح داد: خروج از فاز فرسودگی اقتصاد بی‌تردید به بیش از چهارصد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم و تامین این نیاز در گرو حل مشکل ایران با جامعه جهانی است. به این ترتیب ما نیاز داریم هر چه سریع‌تر به توافقی دست یابیم و در نتیجه توافق امروز بیش از توافق فردا به نفع ماست.

وی با اشاره به اینکه تعلل در روابط بین المللی و منطقه‌ای فرصت را از ما خواهد گرفت، گفت: تا همین جا نیز گذشت زمان به زیان ما بوده است. اگر برجام زودتر به نتیجه می‌رسید، امروز ما می‌توانستیم از قیمت نفت بالای ۹۰ دلار استفاده کنیم. این قیمت نفت برای ما قیمتی بسیار بااهمیت است اما متاسفانه تحریم‌های نفتی اجازه نمی‌دهند که ما از این فرصت استثنائی استفاده کنیم. البته این تنها بحران نیست، غیر از عدم‎النفعی که از تحریم نفتی و عدم فروش نفت می‌بریم، مشخص نیست با چه قیمتی نفت خودمان را می‌فروشیم و پول آن چگونه به کشور برمی‎گردد.

وی گذشت زمان را به زیان ایران دانست و به خبرآنلاین گفت: آبان سال آتی انتخابات کنگره و سنای آمریکاست و احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان و شروع شیطنتها علیه ایران دوباره وجود دارد.
وی پیش بینی کرد: برجام به زودی به نتیجه برسد و در این خصوص گفت: البته ما هنوز از مفاد این توافق اطلاع دقیقی نداریم اما امیدمان این است که حداقل این توافق در حد و اندازه و ابعاد توافق قبلی یا حتی جلوتر از آن باشد .
شقاقی تعیین تکلیف اف‌ای‌تی‌اف را نیز برای اقتصاد ایرا ضرورتی انکار ناپذیر پس از امضای برجام دانست.

کد خبر 447329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =