طلا موثرترین راه حفظ ارزش پرتفوی

پس از سال پرتلاطم ۲۰۲۱، بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس، چشم‌انداز بسیار مثبتی از قیمت طلا در سال جاری دارد.

پس از سال پرتلاطم ۲۰۲۱، بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس، چشم‌انداز بسیار مثبتی از قیمت طلا در سال جاری دارد. این بانک سرمایه‌گذاری پیش‌بینی خود را برای قیمت طلا، افزایش داده و به معامله‌گران توصیه می‌کند تا با دید سالانه، روی طلا سرمایه‌گذاری کنند.

این بانک در گزارش اخیر خود، پیش بینی خود در خصوص قیمت طلا در ۱۲ ماه آتی را به ۲۱۵۰ دلار بر اونس افزایش داده است که بیش از برآورد قبلی ۲,۰۰۰ دلار است و به سرمایه گذاران و همچنین خرید طلا را توصیه کرد. این در حالی است که قیمت جهانی طلا در حال حاضر حدود ۱۸۰۰ دلار بر اونس است. چشم‌انداز صعودی جدید، پس از سال ناامیدکننده ۲۰۲۱ منتشر می‌شود؛ سالی که قیمت طلا در پایان آن، در حدود ۴ درصد کاهش یافت. گلدمن ساکس معتقد است که کاهش طلا در سال گذشته، در شرایط فعالیت قوی اقتصادی و انتظارات برای کاهش تورم بوده، اما اکنون چشم انداز متفاوت شده است.
در این گزارش آمده: «رشد بالای اقتصادی و قیمت‌های ظاهراً ثابت، عمدتاً منجر به افزایش همه دارایی‌های پرریسک، به‌ویژه رمزارزها شد. در نتیجه، طلا نه تنها با کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری از سوی معامله‌گرانی که دیگر به‌دنبال پوشش ریسک کاهش ارزش نبودند، روبه‌رو که با رقابت مستقیم با بیت‌کوین نیز مواجه شد. علاوه بر کاهش تمایل سرمایه‌گذاران، واگرایی در انتظارات از رشد جهانی منجر شد تا شاخص دلار حتی فراتر از انتظارات افزایش یابد.» با این حال گلدمن در مورد سال جدید گفت که انتظار دارد تا روند سال گذشته، معکوس شود.
تحلیلگران این بانک معتقدند: «در حال حاضر، ترکیب رشد و تورم جهانی به طور قابل توجهی متفاوت است. در حالی که هنوز صحبتی از رکود نشده، اقتصاددانان کاهش شدید رشد ایالات‌متحده را پیش‌بینی می‌کنند؛ زیرا دورنمای قریب‌الوقوع یک چرخه‌ صعودی جدید ناشی از افزایش تورم، منجر به ایجاد یک محیط پرریسک در سراسر جهان و در چشم‌انداز بلندمدت دارایی‌ها می‌شود. برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال راهی برای محافظت از پرتفوی خود برابر ریسک‌های کاهش رشد و کاهش ارزش هستند، معتقدیم که خرید طلا با دید بلندمدت، در محیط کلان فعلی مناسب خواهد بود.» آخرین برآوردهای گلدمن ساکس درباره‌ طلا، در آستانه نشست فدرال رزرو منتشر شده است. انتظار می‌رود که بانک مرکزی، افزایش نرخ بهره را از ماه مارس آغاز کند.
تحلیلگران این شرکت اعلام کرده‌اند: «برخلاف انتظارات بسیاری از سرمایه‌گذاران، طلا در طول افزایش‌های اخیر، نرخ‌ بهره ایالات متحده بسیار انعطاف‌پذیر بوده است که به دلیل ویژگی طلا به عنوان یک دارایی سپر تورم و دفاعی است.»
تحلیلگران خاطرنشان کردند: «اکنون ریسک فزاینده این است که تورم دائمی بالاتر، فدرال رزرو را مجبور کند تا سیاست‌های پولی خود را به شدت تشدید کند که این به نوبه خود بر رشد اقتصادی تاثیر می‌گذارد». گلدمن ساکس پیش‌بینی‌های خود را از رشد ایالات متحده، کاهش داده است زیرا بعید می‌داند که دولت ایالات متحده، برنامه‌های محرک مالی خود را پیش ببرد. تحلیلگران اعلام کردند: «از آنجایی که رشد ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ به کندی پیش می‌رود، تصور بازار از احتمال رکود، می‌تواند افزایش یابد. این امر باوجود افزایش نرخ‌ها، طلا را بیشتر مورد علاقه‌ سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.»
عامل دیگری که گلدمن ساکس به آن توجه می کند، تهدید تورم فزاینده است. سال گذشته، ترس از تورم نسبتاً کنترل شد زیرا بانک مرکزی ایالات‌متحده افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده را موقتی می‌دانست. با این حال، این بانک سرمایه‌گذاری اعلام کرد که اکنون این ریسک وجود دارد که انتظارات تورمی متفاوت شوند؛ زیرا تورم پایدارتر از حد انتظار بوده است.
گلدمن ساکس اظهار داشته: «اگر تورم به طور ساختاری به ۴ درصد برسد، طلا بر اساس رابطه تاریخی خود با تورم، می‌تواند به ۲,۵۰۰ دلار در هر اونس برسد. همچنین تخمین زده اگر صندوق‌های قابل ‌معامله طلا به اوج خود در سال ۲۰۱۱ بازگردند، طلا به این سطح نزدیک می‌شود. به گفته تحلیلگران، در سناریویی که تورم به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، پتانسیل صعودی قابل توجهی در طلا وجود دارد.»

  • هفته نامه اطلاعات بورس - شماره ۴۳۴
کد خبر 446267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =