۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸

تصمیمات بورسی برای خواباندن صدای مردم است نه حل ریشه‌ای مشکلات!

فرهنگ قراگوزلو، عضو هیأت‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار
تصمیمات بورسی برای خواباندن صدای مردم است نه حل ریشه‌ای مشکلات!

بحران بازار سرمایه اکنون به یک ابرچالش تبدیل شده است، زیرا شرایط فعلی ساخته و پرداخته نمایندگان مجلس و دولت به خاطر عدم شناخت و مکانیزم اقتصاد از کلان تا خرد است. به گونه‌ای که روی حوزه قیمت‌گذاری دستوری و نهاده‌های انرژی مخصوصا گاز که هم در خوراک پتروشیمی‌ها و هم در صنایع است منجر به تصمیماتی می‌شوند که به سودآوری شرکت‌ها و ارزش ذاتی آنها صدمه می‌زنند. صدمه به ارزش ذاتی باعث می‌شود که امنیت سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند و نمی‌توان دورنمایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه بورس که یک بازار سالمی است در نظر گرفت، این است که به این بازار ضربه می‌خورد.

صدای بورس- ریشه‌های بحران در بازار سرمایه در حال حاضر فرمول گاز خوراک پتروشیمی‌ها است که در سال ۹۵ تعیین شد که در آن مقطع دو هاب اروپایی در این فرمول گذاشته شد و این دو هاب اروپایی منجر به این شد که فرمول در مقطع فعلی به دلایل خاصی خروجی اشتباه بدهد. البته تا قبل از این مشکلی ایجاد نمی‌کرد زیرا همیشه تعادلی بین نرخ‌ها وجود داشت ولی اخیرا با توجه به اتفاقات جدید که نرخ هاب‌های اروپایی بیش از اندازه افزایش پیدا کرده، منجر به این شد تا نرخ خوراک یک نرخ اشتباهی شود که بالاتر و حدود ۳ برابر از کشورهای مشابه که دارنده منابع گازی هستند، شود.

از طرفی سیاست‌گذار در مجلس بدون توجه به ریز این اعداد و ارقام، تصمیماتی اخذ می‌کند که نرخ سود تمام صنایع هم مشابه نرخ خوراک می‌شود، اما خروجی نرخ خوراک باید به گونه‌ای باشد که باعث تقویت سرمایه‌گذار داخلی و خارجی شود، سرمایه‌گذار خارجی که فرار می‌کند هیچ، سرمایه‌گذار داخلی را هم فراری می‌دهد. حتی این فرمول برضد مواد قانونی هم است.

در این میان راه‌های نجات بازار سرمایه از بحران در شرایط فعلی در کوتاه‌مدت این است که دو هاب اروپایی از فرمول حذف شوند و در میان‌مدت و بلندمدت، بازاری برای نرخ گاز ایجاد شود که تمام مصرف‌کنندگان از پتروشیمی‌ها، صنایع و فولادی‌ها گرفته تا خانوارها همه این گاز را به یک نرخ خریداری کنند تا مصرف بی رویه در این حوزه وجود نداشته باشد. الان علاوه بر مسأله نرخ با قطعی‌های گاز و برق مواجه هستیم که ناشی از مصرف غیربهینه این دو نهاده انرژی است و این قطعی‌ها به صنایع ضربه وارد می‌کند.

اما آنچه در این شرایط حساس مشاهده می‌شود، آن است که تصمیمات مسئولان برای تسکین موقت بازار است و به دنبال درمان درست این بازار نیستند. اکنون کل بازار با ارزش حدود ۶ هزار و هزار میلیارد تومان است که در حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سود دارد. اگر قرار باشد بازار به طور بلندمدت رشد کند، نیازمند این است که این سود تقویت شود و رشد سودآوری و تصمیماتی که منجر به اجرای طرح‌های توسعه در این شرکت‌ها می‌شود، بهبود بخشیده شوند تا بتوانند رشد بالاتری داشته باشند. در کنار این موضوع باید ریسکی که به این حوزه تحمیل می‌شود، ریسک کمتری باشد تا بتواند منجر به بهبود پایدار بازار شود، ولی تصمیماتی که در دولت و مجلس گرفته می‌شود همه موقتی است و به دنبال حل مقطعی مشکلاتند و به نوعی به دنبال خواباندن صدای مردم هستند که این کار نه تنها کمک‌کننده بازار سرمایه نیست بلکه در بلندمدت به ضرر این بازار و اقتصاد کلان کشور خواهد بود.

منبع: روند اقتصادی

کد خبر 446030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =