معایب کاشت مو چیست ؟

مهمترین مسایلی که باید درباره کاشت مو بدانید را در این گزارش دنبال کنید؛

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ اخیراً ، پیوند مو با روش عمل جراحی زیبایی انجام می‌شود. کاشت مو در مقایسه با سایر روش‌های جراحی زیبایی میزان عارضه کمی دارد. اگرچه، توجه کافی نشود می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند اما طیف وسیعی از عوارض احتمالی وجود دارد که شدت آن کمتر و قابل کنترل است. عوارض شایع بعد از عمل شامل درد، ورم، عدم تقارن، خونریزی، پوسته پوسته شدن، تغییر محل پیوند، سکسکه، خارش است. سایر عوارض کمتر شایع بعد از عمل شامل زخم ، عفونت، تغییر رنگدانه هاو برخی موارد دیگر است. جدی ترین عارضه کاشت مو ، بافت مردگی است.

معایب کاشت مو چیست ؟

درد

درد بعد از عمل در اکثر بیماران پس از جراحی کاشت مو رخ می‌دهد. این درد بخصوص در کاشت مویی که با FUT یعنی پیوند واحد سلول‌های فولیکولی انجام می‌شود ، رخ می‌دهد. در روش FUE ، به طور متوسط در هر ۳۰۰۰ پیوند، یک پیوند ۶-۸ ساعت طول می‌کشد. درد عضلانی بسته به وضعیت دراز کشیدن در این دوره ممکن است رخ دهد. طی این فرآیند ، تزریق داروی ضد درد حین عمل و استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای جلوگیری و کاهش درد ، باید با وقفه‌های کوچکی تجویز شود .

ورم

ورم بعد از عمل شایع‌ترین عارضه در کاشت مو است. میانگین بروز ورم بعد از عمل در کاشت مو از ۴۰ تا ۵۰درصد متغیر است. ورم می‌تواند به دلیل بیهوشی و ضربه در حین فرآیند ایجاد شود. ورم بافت در زمان جراحی شروع می‌شود، اما فقط ۳ تا ۵ روز بعد هنگامی که از بالای پیشانی پایین می‌آید، مشخص می‌شود. گاهی اوقات ، مایع ورم به داخل بافت‌های اطراف مغز حرکت می‌کند و باعث تغییر رنگ پوست ناشی از خونریزی زیر جلدی که معمولاً در اثر کبودی است شود. بعلاوه ، در بعضی موارد ، این ورم به قدری شدید است که بیماران نمی‌توانند چشمهایشان را باز کنند. برای جلوگیری و به حداقل رساندن ورم ، باید بیماران را در وضعیت دراز کشیده در طول دوره بعد از عمل استراحت داد. استفاده از ماساژ ، پک سرد ، استروئیدهای سیستمیک ، استروئیدهای نفوذی و توضیح دادن مراحل درمان و حفظ آرامش، می‌تواند ورم را کاهش دهد.

عدم تقارن

برنامه ریزی و علامت گذاری دقیق موقعیت ، خطر عدم تقارن را به حداقل می‌رساند. از دلایل عدم تقارن می‌توان به طراحی خط موی جلویی کاذب ، اختلاف تراکم بین فرکانس راست و چپ و سر تغییر شکل یافته قبلی اشاره کرد. همیشه علامت های طراحی خود را در یک آینه بررسی کنید، از پشت سر بیمار و در سطح چشم او مشاهده کنید و همچنین تأیید او را بگیرید. غالباً تعجب خواهید کرد که تفاوت آن در آینه نسبت به وقتی که در روبرو و ۲ متری ایستاده اید متفاوت است .

معایب کاشت مو چیست ؟

خونریزی

خونریزی پوست سر ، چه دارای مو باشد و چه کچل ، فرقی ندارد ، اما میزان خونریزی به طرز شگفت آوری ناچیز است. کمتر اوقات ، خونریزی پس از ترک بیمار از کلینیک رخ می‌دهد. اعمال فشار به مدت ۱۵ دقیقه با گاز تمیز برای کاهش خطر خونریزی بسیار موثر است. طی ارزیابی قبل از عمل ، بیماران باید از نظر سابقه بررسی شوند.

جای زخم

جای زخم قابل مشاهده در ناحیه اهدا ، یکی از شایع‌ترین عارضه‌های بیمار است که در فرآیند کاشت مو مشاهده می‌شود.

التهاب فولیکول مو

فولیکولیت اصطلاحی است که برای توصیف التهاب فولیکول مو در پاسخ به عفونت ، آسیب فیزیکی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی استفاده می‌شود. موارد گزارش شده از فولیکولیت بعد از عمل در کاشت مو از ۱.۱ تا ۲۰درصد متغیر است و شدت آن از التهاب سطحی خفیف با اریتم خفیف و چرک های پراکنده است. عفونت می‌تواند درناحیه گیرنده یا در ناحیه اهدا کننده رخ دهد. درمان فولیکولیت به علت اصلی آن بستگی دارد. هنگامی که یک فولیکولیت خفیف ۲-۳ ماه بعد از عمل شروع می‌شود ، رشد احتمالی مو دلیل اصلی آن است. در چنین مواردی ، درمان اولیه شامل کمپرس گرم به مدت ۱۵ دقیقه سه بار در روز و یک پماد آنتی بیوتیکی موضعی مانند موپیروسین است .

پوسته پوسته شدن

پوسته ریزی در اپیدرم خشک تا سطحی اطراف پیوند و خونریزی پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت از کاشت مو اتفاق می‌افتد. پوسته پوسته شدن به طور متوسط پس از ۷ تا ۱۰ روز از بین می رود. پوسته ها تا زمانی که برای مدت طولانی باقی بمانند ، بر بقای پیوند یا روند بهبود تأثیر نمی‌گذارد. اولین شستشو بعد از ۴۸ ساعت برای حل پوسته های اولیه توصیه می‌شود. استفاده از مرطوب کننده یا نرم کننده قبل از ۳۰-۴۵ دقیقه شستشو برای نرم شدن پوسته توصیه می‌شود. اگر پوسته ها پس از ۱۰ روز بعد از عمل همچنان وجود داشته باشند ، از کمپرس مرطوب یا بخار استفاده می‌شود.

جابجایی پیوند

تغییر مکان پیوند معمولاً در ۳ روز اولیه پس از عمل کاشت مو اتفاق می‌افتد. ضربه مستقیم دلیل اصلی تغییر شکل پیوند است.

سکسکه

سکسکه یک عارضه غیرمعمول کاشت مو است. میزان گزارش سکسکه در پیوند مو ۱۱/۴ درصد گزارش شده است. سکسکه از طریق عمل یا اندکی پس از عمل مشاهده می‌شود. معمولاً ، در صورت عدم درمان ، ۲-۳ روز طول می کشد. سکسکه همچنین می‌تواند ناشی از تنفس هوای بیش از حد ناشی از تحریک حرکات عضلات دیافراگم توسط بیماران بسیار هیجان زده یا صوتی باشد.

ریزش مو در ناحیه گیرنده

پس از عمل جراحی موهای موجود در ناحیه گیرنده شروع به ریزش می‌کند. این عارضه معمولاً ۲-۴ هفته پس از جراحی بروز می‌کند. با این حال ، اکثر موهای آسیب دیده پس از ۲-۳ ماه شروع به رشد مجدد می‌کند. برای کاهش این مورد بعد از عمل ، باید به محافظت از موهای موجود در محل گیرنده توجه شود .

ریزش موی اهدا کننده

ریزش مو یک اتفاق نسبتاً شایع در گیرندگان است به خصوص در خانم‌ها ، در حالی که در اهدا کنندگان به طور قابل توجهی کمتر است. معمولاً طی ۶ هفته از عمل جراحی به عنوان ریزش موی موقت در امتداد حاشیه تحتانی و فوقانی زخم های خطی یا به عنوان ریزش مو منتشر در مورد FUE ظاهر می‌شود. به احتمال زیاد ، این یک نتیجه از آناژن افلوویوم است ، در پاسخ به خونرسانی قطع شده است. باید به بیماران اطمینان داد که این مشکل به طور خود به خود طی ۳-۴ ماه برطرف می‌شود اما داروی ماینوکسیدیل می‌تواند رشد مجدد مو را تسریع کند.

معایب کاشت مو چیست ؟

خارش

خارش پس از کاشت مو در اهدا کننده و نواحی گیرنده دیده می‌شود. روند بهبود زخم ممکن است دلیل این امر باشد. دلایل دیگر ممکن است استفاده از ماینوکسیدیل پس از کاشت مو باشد. تحریک پوست سر بسته به تعداد دفعات استفاده و غلظت ماینوکسیدیل می‌تواند ایجاد شود. استروئیدهای موضعی یا و آنتی هیستامین برای درمان بسیاری از بیماران توصیه می‌شود.

از دست دادن حس لامسه

از دست دادن موقتی احساس تقریباً همیشه در مناطق اهدا کننده و گیرنده اتفاق می‌افتد که باعث خستگی سایت های اهدا کننده و گیرنده می‌شود. بیماران معمولاً متوجه این موضوع می شوند ، اما بندرت از آن شکایت می کنند. احساس در طی یک دوره ۶ تا ۱۲ ماهه پس از اتمام عمل برمی گردد.


بیشتر بخوانید:

۱۱ غذای سرشار از آهن کدامند؟


اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید

کلوئید و اسکار هایپرتروفیک موارد نادر در عوارض کاشت مو است. گزارش شده از بروز زخم کلوئیدی و هیپرتروفیک در پیوند مو ۰.۱ درصد است. آنها یک پاسخ غیرطبیعی به آسیب پوستی است که با رسوب کلاژن پرجوش مشخص می‌شود. ترساندن کلوئید معمولاً ماه‌ها یا سال‌ها پس از جراحی ایجاد می‌شود و به مدت نامحدود ادامه دارد. افراد با سابقه اسکار کلوئید کاندید جراحی ترمیم مو نیستند. کسانی که در معرض خطر ابتلا به کلوئید هستند، به دلیل قومیت و سن ، یا سابقه شخصی در زخم هایپرتروفیک دارند ، باید از احتمال ایجاد زخم غیر طبیعی مطلع شوند .

فیستول شریانی

عارضه بعد از عمل فیستول شریانی عارضه ای نادر در کاشت مو با پیوند است. این عارضه پس از پیوند مو به خصوص در ناحیه گیجگاهی در دهه ۱۹۷۰ مشاهده شده است. توده زیرپوستی ضربان دار همراه با هیجان یا لکه بینی و علائمی از جمله درد یا سردرد از جمله علایم رایج است. برای ارزیابی کامل تشخیصی ، آنژیوگرافی لازم است. یافته های بالینی معمولاً طی ۶ ماه خود به خود برطرف می شود اما اگر جراح نگران پارگی رگ باشد ، می‌توان رگ های سطحی را مسدود کرد.

عفونت

عفونت های پوست سر بسیار نادر است زیرا به خوبی کنترل می‌شود. عفونت‌های جدی در کمتر از ۱درصد موارد اتفاق می‌افتد و معمولاً با رعایت نکردن بهداشت ، تشکیل پوسته بیش از حد یا عوامل خطرزای پزشکی از قبل وجود دارد. اقدامات مختلفی برای پیشگیری و کنترل عفونت پس از کاشت مو باید انجام شود: اتاق عمل تمیز و ضد عفونی ، استفاده از مواد استریلیزه ، بی حسی ناحیه اهدا کننده ، استفاده از وسایل یکبار مصرف و پیشگیری با آنتی بیوتیک‌ها.

ظاهر سنگفرش

سنگفرش زمانی اتفاق می‌افتد که واحدهای فولیکولی در حفره یا شکاف هایی که خیلی کوچک هستند یا در عمق نادرست کاشته می‌شود.

معایب کاشت مو چیست ؟

سنکوپ

بعضی اوقات ، بیماران بسیار عصبی در طول عمل غش می‌کنند یا احساس ضعف می‌کنند، اما این می‌تواند با اقدامات ساده‌ای مانند پایین آوردن سر بین زانوها یا قرار دادن بیمار در موقعیت مستعد کنترل شود.

تغییر رنگدانه

تغییرات رنگدانه‌ای پوست می‌تواند پس از کاشت مو ظاهر شود. ناحیه کاشته شده نباید حداقل ۱ ماه پس از عمل کاشت مو در معرض آفتاب قرار گیرد. کلاه (مردانه) یا روسری (مخصوص خانم‌ها) توصیه می‌شود.

کد خبر 446019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =