۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰

اثر سرمایه فکری در بازاریابی شبکه‌ای

علی غیاثیان، کارشناس ارشد مدیریت
اثر سرمایه فکری در بازاریابی شبکه‌ای

بازاریابی نوعی علم است. این علم با این هدف به وجود آمده است که استاندارد زندگی مردم را بالا ببرد و راه حل به آنها ارائه کند.

صدای بورس- بازاریابی یا نتورکینگ در مسیر ارائه راه حل به مردم، به موفقیت شرکت‌ها هم کمک می‌کند و به آنها سود می‌رساند. در واقع بازاریابی شاخه‌ای از مدیریت، اقتصاد و علوم اجتماعی است و کسی که این دانش را یاد می‌گیرد، می‌تواند نیاز مشتریان را به بهترین شکل شناسایی، پیش‌بینی و برآورده کند. پیش از انقلاب صنعتی اصلاً بحث بازاریابی در میان نبود؛ زیرا مشتری به بازار می‌رفت و کت و شلوار یا کفش منحصر به فرد خودش را خریداری می‌کرد. انقلاب صنعتی به وجود آمد و زمینه برای تولید انبوه فراهم شد. اکنون باید شرکت‌ها تلاش می‌کردند که مشتری را با محصول خودشان متقاعد و راضی کنند.

اما منظور از شبکه یا نتورک در کلمه بازاریابی شبکه‌ای، مجموعه یا شبکه‌ای از افراد است. در واقع در بازاریابی شبکه‌ای، شبکه‌ای از افراد دور هم جمع می‌شوند و علاوه بر خرید محصولات یک مجموعه و توصیه آن محصولات به مصرف‌کنندگان دیگر، از سایر افراد (مصرف‌کنندگان) می‌خواهند که به این شبکه بپیوندند و برای آن محصولات بازاریابی کنند. به این شکل محصول یا محصولات مورد نظر در جاهای مختلفی به فروش می‌رسد. توجه داشته باشید که در نتورک مارکتینگ به ازای هر محصولی که به فروش می‌رسد همه افرادی که در شبکه حضور دارند، سود دریافت می‌کنند. قطعاً هر چه شما افراد بیشتری را به سمت خود جذب کنید و آنها را تشویق کنید که محصولات بیشتری بفروشند و افراد بیشتری را به سمت خودشان جذب کنند، سود این شبکه بیشتر خواهد شد. ممکن است گاهی به جای بازاریابی شبکه‌ای از بازاریابی چند سطحی (Multi-Level Marketing یا به اختصار MLM) استفاده شود. منظور از چند سطحی این است که شما تلاش می‌کنید که محصولات خود را به فرد دیگری بفروشید و از او هم بخواهید که به عنوان یک سطح جدید برای این محصولات بازاریابی کند و از طریق فروش آنها پورسانت بگیرد. از طرفی او هم می‌تواند سطوح جدیدی از بازاریابان را اضافه کند و سود خودش را افزایش دهد.

بازاریابی شبکه‌ای یک ساختار سازمانی است که در آن محصولات از طریق یک شرکت تولیدی غیرمتمرکز توسط فروشندگان مستقل به فروش می‌رسند. در این نوع بازاریابی شرکت‌ها به جای استخدام و استفاده از کارمندان تمام وقت، محصولاتشان را به وسیله فروشندگان مستقل عرضه می‌کنند. معمولا در این نوع بازاریابی، فروشندگان محصولات را به صورت عمده از تولیدکننده دریافت و سپس بدون واسطه آنها را به فروش می‌رسانند. مثلا در مهمانی‌های خانوادگی و یا دوستانه به معرفی محصولات می‌پردازند. این نوع از شرکت‌های بازاریابی در زمینه‌های مختلف تولیدی از جمله محصولات آرایشی، پوشاک و کالاهای خانگی فعالیت می‌کنند.

در مجموع بازاریابی شبکه‌ای یکی از زیرمجموعه‌های رشته بازاریابی است که کانال فروش خود را بر شبکه‌های انسانی و اجتماعی استوار کرده است. در این شیوه، شما تعدادی از محصولات شرکت را خریداری کرده و در هر مکانی که می‌خواهید به فروش می‌رسانید و در ازای آن سود خود را دریافت می‌کنید. اما این پایان راه نیست. در واقع در این شیوه، مصرف‌کننده نیز می‌تواند کالاهای شرکت را بازاریابی کرده و در قبال آن سود دریافت کند. البته این شیوه ساختار خاص خود را نیز دارد. در این ساختار، بازاریاب باید افرادی را به عنوان زیرشاخه خود معرفی کند و هر چه این زیرمجموعه بیشتر باشد و بیشتر فعالیت کند، سود بیشتری به شما می‌رسد. این شیوه با ساختار هرمی که دارد، شبکه‌ای از نیروهای انسانی را ایجاد می‌کند که به صورت تصاعدی بر آن افزوده می‌شود. تبلیغات نیز در این تکنیک به صورت چهره به چهره و کلامی صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، اقتصاد ما از حالت صنعتی به اقتصاد دانش تغییر یافته است و مزیت رقابتی سازمان‌ها بر اساس توانایی آنها در بهره‌برداری از منابع دانش است. اهمیت دانش به عنوان منبع اقتصادی از دیدگاه‌های فراوانی بازبینی شده و نتیجه آن مفاهیم مختلفی است که هرکدام به طور معمول یک جنبه متفاوت ولی مرتبط با همان پدیده را تاکید می‌کند. در اقتصاد دانش، سرمایه فکری مهمترین دارایی سازمان‌ها به شمار می‌رود.

جنبه نامشهود اقتصاد بر پایه سرمایه فکری بنیان گذاشته شده و ماده اولیه و اصلی آن، دانش و قابلیت یادگیری است. به عبارت بهتر می‌توان گفت که امروزه مدیریت سرمایه‌های فکری، سازمان‌ها و نهادها را به موفقیت‌های بالاتری در افق‌های آینده بازارهای رقابتی و پایایی اعتبار خواهد رساند. در عصر کنونی، سرمایه فکری به یک محرک بسیار ضروری برای پایداری اعتبار یک سیستم در محیط رقابتی امروز تبدیل شده است.

سرمایه فکری در یکی از تعاریف متعدد و معروف‌ترین آن به عنوان ارزش اقتصادی در ترکیبی از سه دسته نامشهود شرح داده شده است: سرمایه انسانی که اشاره به توانایی‌ها، شایستگی‌ها و دانش منابع انسانی دارد. سرمایه ساختاری که دانش سازمانی، به طور عمده محتوی فرآیندهای کسب‌وکار، روش‌ها و سیستم‌های موجود تعریف می‌شود. سرمایه فیزیکی، دانش تعبیه شده در شبکه‌های کسب‌وکار که شامل اتصالات فضای فیزیکی سازمان بر اساس امکانات و زیرساخت‌ها با زیرساخت‌های بیرونی آن است.

با پیشرفت سریع در فن‌آوری، بخصوص، در زمینه ارتباطات کامپیوتری و مهندسی زیست‌شناسی، الگوی رشد اقتصادی جهان، به صورت بنیادی از سال ۱۹۹۰ تغییر کرده است. پس از آن دانش امور مالی (پولی) و سرمایه‌های فیزیکی به عنوان مهمترین سرمایه‌گذاری جایگزین شده است. دانش به عنوان یک دارایی نسبت به گونه‌های دیگر دارایی‌ها واجد این طبیعت منحصر به فرد است که بیشتر آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیشتر از ارزشش افزایش می‌یابد. امروز حرکت به سوی اقتصاد مبتنی بر دانش منجر به تغییر الگوی حاکم بر اقتصاد صنعتی شده است. چنین اقتصادی نیاز به داشتن پایه و اساس بر روی محورهای سرمایه فکری دارد.

جمع‌بندی

به منظور فعالیت در سازمان‌های بازاریابی شبکه‌ای، دو روش وجود دارد که باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد عضویت شرکت‌ها در این شبکه‌ها آنها را بررسی کرد. اولین روش آن است که باید درک خود را نسبت به چگونگی عملکرد یک سازمان بازاریابی شبکه‌ای بالا برد و میزان موفقیت و منصفانه بودن کار آنها را مورد بررسی قرار داد. همچنین نحوه رسیدگی و تلاش آنها برای نمایندگان‌شان را ارزیابی کرد .در روش دوم لازم است از واقعی بودن شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای اطمینان حاصل کرد. نظم ایده‌آل یک سازمان بازاریابی شبکه‌ ای آن است که محصولات با کیفیت را در اختیار فروشندگانی قرار دهند که بتوانند با فروش آنها سود مناسبی را عاید شرکت کنند. توجه به سرمایه اجتماعی در بازاریابی شبکه‌ای مهمترین راهکار توسعه این مدل بازاریابی به شمار می‌رود.

کد خبر 445896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =