دلار ۳۵ هزار تومان می‌شود؟

انتظار داریم که قیمت دلار در سطوح بین ۲۴ تا ۲۷ هزار تومان به تعادل برسد، امکان کاهش بیش از این هیجانی خواهد بود.

مژده ابراهیمی - صدای بورس؛ اگر از منظر توافق هسته‌ای نگاه کنیم، انتظار می‌رود که رشد اقتصادی در میان مدت تقویت، دارایی‌های ارزی آزاد، تراز تجاری مثبت و رشد نقدینگی حداقل از منظر سیستم بانکی در قالب شبه پول کنترل شود.

علی صادقین، اقتصاددان در گفت و گو با صدای بورس بیان کرد: دلار از نظر بنیادی تحت تاثیر چند فاکتور است؛ نخست نرخ تورم و به تبع آن رشد اقتصادی قرار دارد. موضوع بعدی کسری بودجه و سومین نکته تراز تجاری کشور است. عوامل دیگری مانند نقل و انتقالات، رویدادهای سیاسی و اخبار هم می‌توانند در تعیین نرخ ارز تاثیرگذار باشند.
وی افزود: اگر از منظر توافق هسته‌ای به موضع نرخ دلار نگاه کنیم، انتظار می‌رود که رشد اقتصادی در میان مدت تقویت، دارایی‌های ارزی آزاد، تراز تجاری مثبت و رشد نقدینگی حداقل از منظر سیستم بانکی در قالب شبه پول کنترل شود.
این اقتصاددان ادامه داد: در چنین شرایطی انتظار داریم که قیمت دلار در سطوحی بین ۲۴ تا ۲۷ هزار تومان به تعادل برسد. امکان کاهش بیش از این هیجانی خواهد بود. اگر توافق رخ ندهد، رشد اقتصادی کندتر خواهد شد و نسبت پول به شبه پول افزایش می‌یابد.

صادقین افزود: در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد، دارایی‌های غیرمولد در کشور ایجاد می‌شود و تقاضا برای ارز نیز افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی ممکن است تراز تجاری کشور بدتر شود و نقل و انتقالات هزینه بیشتری به دلار تحمیل کند. در این صورت با توجه به عوامل بنیادی، قیمت دلار را تا ۳۵ هزار تومان می‌توانیم متصور باشیم، پس از آن افزایش قیمت تحت تاثیر انتظارات تورمی قرار بگیرد؛ بنابراین چندان نمی‌توانیم بر آن تکیه کنیم.

کد خبر 445895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    35بشه بعدازچندروزماندگاری باز25میشه