۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
جداسازی مالکیت از مدیریت

بسیار مهم است مدیرانی که در مجامع شرکت می‌کنند سیاست داشته و از بروز تنش جلوگیری کنند چون فشاری به سیستم وارد شده است به خصوص که این تصمیمات از بیرون به سهامداران و شرکت‌ها وارد می‌شود، سهامداران را اذیت می‌کند و البته راه آن درگیری نیست چون در این شرایط همه ضرر می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد جایگاه سهامداران خرد در شرکت‌ها به شدت تضعیف شده است یعنی باتوجه به اینکه اکثر شرکت‌ها دولتی اداره می‌شدند در حال حاضر دولتی‌تر شده‌اند، بخشنامه‌هایی که صادر می‌شود اغلب به ضرر شرکت‌های بورسی است و دولت هیچ توجهی به هیچ قسمتی از آنها نمی‌کند و منافع سهامداران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

افراد برای سرمایه‌گذاری به دورنمای بلندمدت نگاه می‌کنند بنابراین تصمیم گیری‌های یکباره همچون وضع مالیات برای صنایع یا افزایش قیمت ماده اولیه و... مواردی است که باید از قبل اعلام شود تا سهامداران براساس آن خرید خود را انجام دهند؛ به تبع این موضوع مدیران موجود همچنان دولتی فکر می‌کنند که بر تصمیم گیری و به دنبال آن بر وضعیت سهامداران حاضر در مجامع اثر مضاعف می‌گذارد چون سرمایه و ثروتی که گذاشتند کاهش پیدا کرده، ضعیف شده یا در حال از بین رفتن است و تنهایی جایی که می‌توانند حرف بزنند مجمع است.
بسیار مهم است مدیرانی که در مجامع شرکت می‌کنند سیاست داشته و از بروز تنش جلوگیری کنند چون فشاری به سیستم وارد شده است به خصوص که این تصمیمات از بیرون به سهامداران و شرکت‌ها وارد می‌شود، سهامداران را اذیت می‌کند و البته راه آن درگیری نیست چون در این شرایط همه ضرر می‌کنند.
دلیل دیگر اینکه مدتی است مجامع آنلاین برگزار شده و شاید مدیران آنطور که باید برای مجامع حضوری آمادگی نداشتند و سهامداران هم که آنجا تنها جایی است که می‌توانند حرف خود را بزنند، به دنبال دادخواهی هستند. از ایجاد تنش‌ها دفاع نمی‌کنم اما باید کمی به آنان حق داد چراکه بسیاری از مواقع کارد به استخوانشان رسیده است.
با تاکید بر اینکه بسیاری از مدیران از سوی دولت انتخاب شده‌اند و برای بورس اصل تفکیک مالکیت و مدیریت بسیار مهم است، روش درست اینکه عملکرد مدیر ارزیابی و براساس آن نمره داده ‌شود به همین دلیل مدیر در مجمع باید به سهامدار پاسخگو باشد چون منتخب سهامدار عمده است به عبارتی عملا به سهامدار خرد خیلی توجه نمی‌شود اما هیأت مدیره‌ای که می‌داند این فشارها به سهامداران وارد شده و پذیرفته که سهامش در بورس معامله می‌شود باید صبر داشته باشد و گوش شنوایی برای شنیدن صحبت سهامداران.
برای مدیران بورسی روز مجمع روز بسیار سختی است مخصوصا زمانی که شرایط از حالت نرمال خارج می‌شود درست مثل اتفاقات اخیر چون حداقل حدود یک سال و نیم است که قیمت‌ها نزولی است و اکثر تصمیمات دولت و سایر بخش‌ها به ضرر سهامداران شده است؛ بنابراین بسیار مهم است هیأت مدیره مجامع از بین افراد باتجربه انتخاب شود به‌خصوص برای اداره مجمع که هیأت رئیسه سابقه، صبر و گوش شنوا داشته باشد حتی ممکن است حرفی غیر منطقی و غیر اصولی زده شود اما بهتر است بشنود و آنها را به آرامش دعوت کند. سهامداران هم باید توجه داشته باشند که این درگیری‌ها ثروت خودشان را دچار مشکل می‌کند.
نگاهی به دنیا نشان می‌دهد که اغلب درخواست سود در مجمع داده نمی‌شود و حتی معمولا سود در دوره‌های سه ماهه هم براساس عملکرد شرکت تقسیم می‌شود اما در کشور ما که P/Eها حدود ۳ تا ۵ است عدد سود بااهمیت است و به همین خاطر مجمع در شرایط ویژه‌ای برگزار می‌شود.

  • هادی بیدختی - کارشناس ارشد بازار سرمایه
کد خبر 445810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =