۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
یک‌ حبه قند

در حال حاضر با توجه به قیمت‌های فعلی که در بازار شاهدیم به نظر می‌رسد اکثر سهم‌ها در کف قیمتی خود قرار دارند و بسیار کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله شدن هستند.

اگر بخواهیم در خصوص ارزش دلاری بورس یک مبنای درست را در نظر بگیریم و نرخ تسعیر صحیحی را به کار بگیریم باید در نظر داشته باشیم که نرخ دلار نیمایی شاید برای محاسبه ارزش دلاری بازار مناسب باشد. معیار قرار دادن دلار ۴۲۰۰ تومانی برای سنجیدن ارزش دلاری بازار قطعا نرخ صحیحی نیست اما با این حال باید در نظر داشت که حتی دلار نیمایی نیز ممکن است ملاک درستی برای سنجیدن ارزش بازار بورس ایران نباشد چه برسد به دلار ۴۲۰۰ تومانی که به جرات باید آن را معیاری نامناسب دانست.
در حال حاضر با توجه به قیمت‌های فعلی که در بازار شاهدیم به نظر می‌رسد اکثر سهم‌ها در کف قیمتی خود قرار دارند و بسیار کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله شدن هستند. با توجه به وضعیت نامساعدی که بر بازار حاکم شده است و عموم سهامداران فقط فروشنده هستند و ترجیح می‌دهند که از بازار خارج شوند قیمت‌ها همچنان در روال منفی و نزولی به سر می‌برد.
لازم است به این نکته توجه شود که آیا در چنین شرایطی که بازار سرمایه در آن گرفتار شده است سهم‌ها ارزنده هستند یا خیر؟ باید در نظر داشت که قیمت‌ها در شرایط فعلی ارزنده شده و قیمت‌ها بسیار پایین آمده است که نشان از ارزندگی سهم‌ها در چنین شرایطی دارد با این وجود در چند دهه گذشته تاکنون چنین شرایط رکود وحشتناکی را که در حال حاضر بر بازار حاکم شده است در بازار شاهد نبوده‌ایم.
با وجود وخامت اوضاع بازار و رکود بی‌سابقه‌ای که گریبان‌گیر بازار شده است هیچ اقدامات موثر و کاربردی از سوی متولیان بازار و دست‌اندرکاران اقتصادی که می‌توانند بر بهبود شرایط فعلی تاثیرگذار باشند دیده نمی‌شود.
بازار که دلخوش به وعده‌های دولت جدید بود، شاهد آن است که این مسئولان نه تنها به هیچکدام از وعده‌های داده شده عمل نکرده‌اند، بلکه حتی یک اقدام موثر را به منظور بهبود شرایط فعلی کلید نزده اند. حتی صندوق توسعه بازار هم هیچ حرکت درخوری را از خود نشان نداده است و شاهد هیچ حمایتی از سوی این صندوق نبودیم.


  • بیشتر بخوانید:

خزان بازار بهاری ندارد


به نظر می‌رسد بازار نیازمند حمایت چند هفته‌ای تا یک ماهه است که در چنین صورتی می‌توان انتظار برگشت منابع نقدی به این بازار را داشت اما متاسفانه چنین حمایتی از بازار دریغ شده است. بازار در سال‌های اخیر به ابزاری در دست سیاسیون بدل شده است، در واقع این بازار در سال‌های اخیر وسیله‌ای برای شعارهای انتخاباتی و دادن خوراک انتخابی به خورد مردم شده است اما موضوع مهم این است که در عمل شاهد آن هستیم که هیچ اندیشه یا تدبیری توسط کاندیداهای قبلی که مسئولان فعلی هستند اندیشیده نشده و نمی‌شود.
در کل تمامی این عوامل را می‌توان بستری دانست که به تازگی بازار به شدت با ریزش روبه رو شود تا جایی که باعث شده بازار سرمایه در بازارهای منطقه منا یعنی خاورمیانه و شمال آفریقا به یکی از بازارهای ارزان‌قیمت تبدیل شود.
مجموع این عوامل باعث شده است که بازار از لحاظ ارزش دلاری در شرایط فعلی از ارزش بسیار پایینی برخوردار شود. از طرفی به دلیل رقیق شدن ریال و افت ارزش آن در برابر دلار، وقتی بازار سرمایه را با بازارهای رقیب مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که در داخل کشور نیز ارزان‌ترین بازار، بازار سرمایه است. تا جایی این مسئله پیش رفته است که اکنون ارزش برخی از شرکت‌های تولیدکننده قند ما به اندازه ارزش یک حبه قند شده است که این مسئله نشان از آن دارد که بازار تا چه حدی زیر قیمت ذاتی سهم‌ها در حال معامله شدن است و به نوعی بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود اما چون در حال حاضر اعتماد در این بازار وجود ندارد و به واسطه رنجش سرمایه‌گذار بخش قابل‌توجهی نقدینگی حقیقی از این بازار خارج شده‌است این بازار نیاز به یک حمایت قوی دارد.
با توجه به شرایط فعلی بازار حمایت‌های سست و کم‌رونق توان تکان دادن بازار را در شرایط فعلی ندارد و برای بهبود اوضاع به یک حمایت هیجانی و قوی حداقل به مدت دو هفته نیازمند است تا با تشکیل صف‌های خرید مجددا اعتماد به بازار برگردد.
لازم است سرمایه‌گذاران به منظور جبران زیان‌های خود دوباره به این بازار روی آوردند تا بازار رونق بگیرد. رکود این بازار علاوه بر اینکه به ضرر دولت است که در سال‌های اخیر به نحوی از این بازار تامین مالی کرده است، به ضرر شرکت‌هایی تولیدی و سرمایه‌گذاری موجود در این بازار و در نهایت به ضرر سرمایه‌گذاران حقیقی تمام خواهد شد.

  • ابوالفضل شهرآبادی - ، مدیرعامل شرکت سبدگردان داریک پارس
کد خبر 445803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =