ورود بازار سرمایه به دوره رکود سنگین

بازار سرمایه درحالی که وارد یک دوره رکود سنگین شده، با چالش‌های دیگری نیز مواجه است.

به گزارش صدای بورس، از یک سو، مذاکرات هسته‌ای و احتمال توافق برجامی که بازار نسبت به آن ذهنیت منفی دارد و از سوی دیگر، اظهارات متناقض اخیر متولیان بازار سرمایه که با واکنش انتقادی و اعتراضی فعالان بازار همراه شده است.

انتشار بخشی از اظهارات رییس سازمان بورس مبنی بر زیان جمعیت دو سه میلیون نفر از سهامداران خرد، واکنش فعالان حقیقی بازار را درپی داشت و حال آن که انتظار عمومی از رییس سازمان بورس در راستای اجرای برنامه‌های حمایتی از بازار سرمایه و همچنین عمل به وعده اخیرش مبنی بر بازگرداندن قیمت صندوق‌های ETF دولتی (دارایکم و پالایش) به قیمت‌های قبل تا پایان امسال، بود. بر همین اساس، برخی از کارشناسان و تحلیلگران بورس که به جلسه روز پنجشنبه، ۳۰ دی‌ماه در کارگروه بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس دعوت شده بودند، اعلام کردند که در این نشست شرکت نخواهند کرد اما به همراه سایر اهالی بازار سرمایه مقابل مجلس حاضر خواهند شد و مطالبات سهامداران حقیقی و متضرر بورس را پیگیری خواهند کرد.

پس از این واکنش دسته جمعی اهالی بازار، رییس سازمان بورس روز گذشته مجددا با ارسال نامه های جداگانه به معاون اول رییس جمهوری و وزیر نفت، خواستار ابلاغ مصوبات ۱۰ گانه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و همچنین تغییر فرمول نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها شد.

گرچه برخی از سهامداران خرد معتقدند که کارشناسان بازار سرمایه باید در تمامی نشست‌هایی که مجلس و دولت برای بهبود وضعیت بازار برگزار می‌کنند، حضور یابند، دسته‌ای از کارشناسان و تحلیلگران بازار نسبت به تصمیمی که گرفته‌اند، پافشاری می‌کنند اما با یک تغییر تاکتیک، قرار گذاشته‌اند که به همراه سهامداران مقابل مجلس حضور ‌یابند. این تحلیلگران بورس که پیش از این نیز در چندین نشست کارگروه بازار سرمایه شرکت کرده و پیشنهادها و راهکارهایی را برای بهبود وضعیت بازار ارایه داده بودند، حالا خواستار اجرای آن هستند و می‌گویند، حرف‌درمانی در نشست‌های شعاری، چیزی عاید بازار و فعالان خرد و حقیقی آن نخواهد کرد. به گفته آنها، تغییر شرایط بورس، نیازمند اقدامات جدی و اجرای کامل مصوبات ۱۰گانه ستاد اقتصادی دولت است که توسط وزیر اقتصاد در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز گنجانده و به مصوبه قانونی تبدیل شده است.

بازار سرمایه شرایط نامناسبی را سپری می‌کند و با ریسک‌های متعددی مواجه است. توافق برجام، بزرگ‌ترین تهدید مقطعی برای بازارهای سهام تهران محسوب می‌شوند و بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بورس، ریزش شدید شاخص کل پس از انتشار خبر توافق برجام را محتمل می‌دانند. البته به گفته آنها، سقوط شاخص در یک مقطع زمانی کوتاه خواهد بود و تاثیر مثبت و بلندمدت برجام روی تمامی صنایع و گروه‌های بورسی نمایان خواهد شد. بزرگ‌ترین چالش و دغدغه کنونی بازار، خروج نقدینگی حقیقی است و بر اساس آمارهای منتشر شده و با نگاهی به تابلوهای معاملات روزانه بورس، خروج نقدینگی طی یک‌ونیم‌سال اخیر از میزان نقدینگی که در نیمه نخست سال ۹۹ و پس از آن وارد بازار شده، پیشی گرفته است و نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد.

به گزارش چشم بورس، به‌این‌ترتیب، بازار سرمایه آخرین روز دی‌ماه امسال را با اضطراب و انتظار به پایان برد و اهالی بازار امیدوارند که هم نتایج مثبتی از سفر رییس جمهوری و وزیر اقتصاد به روسیه دریافت کنند، هم پیگیری مطالبات به‌حق‌شان در نشست کارگروه کمیسیون اقتصادی -که فردا برگزار می‌شود- به سرانجام خوبی منتهی شود. بنابراین، هفته نخست بهمن ۱۴۰۰ برای بازار سرمایه اهیمت ویژه‌ای دارد.

مولود غلامی، روزنامه‌نگار بازار سرمایه

کد خبر 445358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • س و IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    به نظر میرسه با حل شدن بعضی موضوعات مثل برجام، تحریم ها، و بهره مالکانه معدنی ها خوراک پتروشیمی ها کاهش سود بانکی و fatf برقراری ارتباط بانک ها با کشورهای جهانی بشه امیدوار شد سال آینده وضعیت بازار بورس بهتر خواهد شد.