تبعات خروج نقدینگی از بازار سرمایه

سال گذشته رفتار گله‌ای بر بازار حاکم شد و همین اتفاق بازار را با چالش جدی روبه‌رو کرد. در همان برهه رفتار نادرست برخی سیاستمداران و تبلیغات عجیب و غریب و تشویق عامه مردم برای ورود به این بازار، عملا شرایط جامعه را آبستن یک بحران اجتماعی کرد.

بازار سرمایه حال مساعدی ندارد و حس خوبی در میان فعالان بازار نیست. به بیان دیگر جذابیتی برای صاحبان سرمایه ندارد و سرمایه در حال خارج شدن از بازار است. طبیعی است، در چنین شرایطی سرمایه ساکن نماند و به سمت بازارهای موازی حرکت کند.

سرمایه‌گذاران در این شرایط برای مولدسازی سرمایه خود، وارد بازارهای موازی همچون طلا، ارز و خودرو می‌شوند تا ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. البته این روزها از رمزارزها و فارکس هم زیاد می‌شنویم. در چنین شرایطی مسلما بازار سرمایه آسیب می‌بیند. بازار سرمایه عمق می‌خواهد و به سرمایه‌گذاران ماندگار احتیاج دارد نه افرادی که رقمی را وارد و با کمترین نوسانات سرمایه خود را از بازار خارج کنند. بورس، بازاری بلندمدت است و افرادی که برای سودهای یک شبه وارد این بازار می‌شوند، به این بازار صدمه می‌زنند و اجازه نمی‌دهند بازار شکل درستی به خود بگیرد. سال گذشته رفتار گله‌ای بر بازار حاکم شد و همین اتفاق بازار را با چالش جدی روبه‌رو کرد. در همان برهه رفتار نادرست برخی سیاستمداران و تبلیغات عجیب و غریب و تشویق عامه مردم برای ورود به این بازار، عملا شرایط جامعه را آبستن یک بحران اجتماعی کرد. به هر حال تلنگری که بحران سال گذشته به مدیران بازار سرمایه و سیاستگذاران زد باعث تصمیم گیری های منطقی‌تری شد به‌گونه‌ای که حتی اتفاقات مثبتی هم رقم خورد.

  • مهدی شهنازی - مدیر عامل پردازش اطلاعات مالی نواندیشان افزار
کد خبر 445306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =