شروع به کار پمپ‌بنزین‌های تک سکویی

به نظر می‌رسد روش‌های عرضه بنزین متنوع‌تر شده است و علاوه بر پمپ‌بنزین‌های تک سکویی قرار است خودروهای عرضه بنزین در سطح شهر تهران بیشتر شوند. اما آیا این نوع سوخت‌رسانی اساسا درست است؟

به گزارش صدای بورس، چند وقتی است که جایگاه‌های تک سکو در سطح شهرها و جاده‌ها ساخته می‌شود. هدف از ساختن این نوع جایگاه‌ها، تسهیل سوخت‌رسانی و کاهش هزینه‌های ساخت جایگاه بود. اما آیا ساخت این جایگاه‌های تک سکویی صحیح است؟

همایون صالحی، رئیس کانون جایگاه‌داران سوخت کشور در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: جایگاه‌های تک سکویی در ایران الزامات و استانداردهای لازم را ندارند. این جایگاه‌ها در کنار پیاده‌روها و پارک‌ها احداث شده است. احداث این جایگاه‌ها در کنار فضای سبز باعث تخریب فضای سبز این مناطق شد.

صالحی ادامه می‌دهد: حتی میزان امنیت در بحث جایگاه‌های تک سکویی بسیار کم است زیرا گزارش‌های فراوانی از برخورد ماشین‌ها با این سکوها داشته‌ایم. بنزین به دلیل دارا بودن مواد شیمیایی آلاینده زیست‌محیطی منتشر می‌کند به همین دلیل هم نباید کنار فضاهای سبز احداث شود.

او می‌افزاید:‌ در شهر تهران این سوخت رسانی‌ها با قیمت‌های متعدد انجام می‌شود. این ماشین‌ها در حقیقت هزینه خدمات و حمل سوخت را می‌گیرند اما در نهایت بنزین گران‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

رئیس کانون جایگاه‌داران سوخت کشور اظهار می‌کند:‌ ما در کانون هم به شدت احداث این جایگاه‌ها مخالفیم. مسائل ایمنی که در جایگاه‌ها رعایت می‌شود، در جایگاه‌های تک سکو اصلا رعایت نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: ۸۰ درصد از جایگاه‌ها فعال شده اند


همایون صالحی خاطرنشان می‌کند:‌ هنوز هیچ قانون و ضابطه‌ای برای این خودروها تعریف نشده و خود این خودروها هم نا ایمن هستند. اگر تصادفی پیش بیاید، فاجعه در شهر به وجود می‌آید.

او مخالفت کانون جایگاه‌داران با این اقدام را اعلام کرده و یادآوری می‌کند:‌ما بارها اعلام کردیم که با جایگاه‌های تک‌ سکو و ماشین‌های سوخت‌رسان مخالفیم. این شرکت‌ها به اسم بخش خصوصی وارد این عرصه شده‌اند. شرکت‌هایی که به صورت زنجیره‌ای توزیع سوخت کشور (شرکت‌های برند) وارد این عرصه شدند در این قضیه دست دارند.

او هزینه ساخت جایگاه معمولی را با جایگاه تک‌سکویی مقایسه می‌کند: ‌یک جایگاه در تهران حدود ۶۰ یا ۷۰ میلیارد تومان است. شهرداری قرارداد طولانی مدت با این جایگاه‌ها می‌بندد و با یک مخزن و سایه‌بان، بدون مسائل امنیتی شروع به سوخت‌گیری می‌کنند. این جایگاه با این سرمایه اندک در حال رقابت با جایگاه‌هاست.

او در پایان اظهار می‌کند: آن‌ها هزینه‌ای بابت زمین پرداخت نمی‌کنند و اصلا قابل مقایسه نیست. اگر قیمت احداث یک جایگاه تک سکویی حدود ۳۰۰ میلیون باشد، اصلا با جایگاه‌ها قابل مقایسه نیست.

کد خبر 445160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =