بازار بلاتکلیف

تداوم وضعیت مبهم بودجه در خصوص نرخ خوراک و سوخت صنایع، گزارش پر ابهام ذوب آهن و انتشار گزارش نه ماهه نه چندان دلچسب بانک ملت نیز بر تردید فروشندگان افزود.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ در معاملات فردا انتظار داریم معاملات نوسانی باشد که با خبرهای منتشره برجامی به سرعت می‌تواند تغییر مسیردهد.
مهرزاد جهانی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت کارگزاری بانک رفاه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: بازار در روز جاری فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد؛ به طوری که در نیمه اول بازار اکثر سهم‌ها در محدوده‌های سبز رنگ قرار داشتند و هرچه به پایان زمان معاملات نزدیکتر شدیم رنگ قرمز بر تابلوی معاملات غالب گشت.
وی افزود: تداوم وضعیت مبهم بودجه در خصوص نرخ خوراک و سوخت صنایع، گزارش پر ابهام ذوب آهن و انتشار گزارش نه ماهه نه چندان دلچسب بانک ملت نیز بر تردید فروشندگان افزود. همچنین در انتهای بازار شاخص کل با افت ۴،۲۷۱ واحدی به ارتفاع ۱،۳۰۶،۵۳۲ واحدی رسید که در این بین نمادهای خودرو، پارسان و شبندر بیشترین تاثیر مثبت و از سویی دیگر نمادهای فملی، وبملت و فولاد نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند. ارزش معاملات خرد در روز جاری حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان بوده است و شاهد خروج نقدینگی ۲۷۰ میلیارد تومانی اشخاص حقیقی از بازار طی روز جاری بودیم.
جهانی بیان کرد: گروه‌های خودرویی، بانکی و پالایشی سه صنعتی بودند که در ابتدای بازار استارت رشد تقاضا و برتری خریداران در مقابل فروشندگان را رقم زدند و موجب جو مثبتی بر کلیت بازار شدند که در ادامه و با گذشت زمان کم کم قدرت فروشندگان بر خریداران چیره گشت.
وی تصریح کرد: خودرویی‌ها کاملا تحت تاثیر مذاکرات قرار دارند و ابهامات موجود در این خصوص موجب معاملات نوسانی در این گروه شده است. ایران خودرو ثابت کرده که نه تنها لیدری این گروه، بلکه تا حدی لیدری بازار را نیز در شرایط فعلی به عهده دارد.
مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک رفاه اظهار کرد: در معاملات فردا نیز انتظار معاملات نوسانی همراه با عرضه‌های بیشتر از این گروه داریم که با خبرهای منتشره برجامی نیز به سرعت می‌تواند تغییر مسیر دهد. بانکی‌ها نیز تحت تاثیر گزارش نه ماهه بانک ملت در اواخر بازار، با شدت عرضه‌ها به مدار منفی بازگشتند که در این بین وبملت به صف فروش رسید.
به گفته وی، بانک ملت در نه ماهه نخست سال مالی حدود ۲۲ تومان به ازای هر سهم سود ساخته است که عملکرد بدی هم نبوده است و بیشتر توجه خریدران این نمادها به نرخ تسعیر ارز در انتهای سال است که می‌تواند سودآوری شرکت را به طور قابل توجهی افزایش دهد. بانکی‌ها احتمالا در روز آتی نوسانات منفی را تجربه کنند که احتمالا با حمایت حقوقی‌ها نیز همراه باشد.
پترویی‌ها هم به تبعیت از کلیت بازار روزی منفی را سپری کردند. با توجه به اینکه این گروه در چند ماهه گذشته رشد خوبی را تجربه کرده است و به نوعی نسبت به مابقی بازار جلوتر است، بنابراین هم به روند افت جزیی نرخ ارز واکنش بیشتری نشان می‌دهد، هم به ابهامات بودجه در خصوص تعیین نرخ خوراک و سوخت حساسیت بیشتری دارد و همچنین انتظارات کاهشی نرخ‌های کامودیتی در ماه‌های آتی را به دقت رصد می‌کند. بنابراین با توجه به شایعات و اخبار غیررسمی منتشره در این خصوص که سقفی برای نرخ خوراک و سوخت صنایع در نظر گرفته نمی‌شود، و با توجه به نرخ‌های فعلی گاز جهانی و تنش شدید روسیه و آمریکا، احتمالا پترویی‌ها در سال آتی با کاهش سودآوری همراه خواهند بود (در صورت جامپ نکردن نرخ ارز) و این امر خود را در تابلوی معاملات نشان خواهد داد.
پالایشی‌ها از گروه‌های پیشرو در ابتدای معاملات بودند که البته با معاملات منفی بسته شدند. انتظار گزارش‌های نه ماهه خوبی از این صنعت می‌رود و امیدواریم در این گزارش‌ها، ابهامات گزارش‌های نیمه نخست سال را شاهد نباشیم. این گروه در معاملات فردا، احتمالا متعادل و با نوسانات کمتری نسبت به بقیه بازار همراه خواهد بود.
دارویی‌ها در سایه ابهامات حذف ارز ترجیحی بلاتکلیف هستند، زراعتی‌ها نیز به مانند دارویی‌ها نوسانی خواهند بود. سیمانی‌ها از پتانسیل بهتری برای رشد برخوردارند و حمل و نقلی‌ها هم به اخبار برجامی متصل هستند.
با جمیع جهات، انتظار خاصی از بازار در روز آتی نداریم و تا زمانی که سایه سنگین ابهامات بودجه و مذاکرات از سر بازار کنار نرود، حجم و ارزش معاملات در همین محدوده‌های فعلی باقی خواهد ماند و رشدی برای بازار نمی‌توان متصور بود.

کد خبر 445146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =