پالایش و دارا یکم سودآور خواهند شد؟/  پایان خوش در انتظار زغال سنگی‌ها

کارشناس بازار سرمایه گفت: دارا یکم زیرمجموعه‌ای بانکی و بیمه‌ای دارد. اگر برجام محقق شود، بانکی‌ها می‌توانند رشد کنند و جریان نقدینگی را به خود جذب کنند.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ابهامات بورس در لایو اینستاگرامی صدای بورس بیان کرد: ارزش معاملات بازار سرمایه بسیار پایین است، موضوعاتی همچون آینده برجام و حذف ارز ۴۲۰۰ از جمله ابهامات کنونی بازار سرمایه است که می‌تواند بر سودآوری صنایع مختلف تاثیرگذار باشد.

وی افزود: کاهش ارزش معاملات به معنی آن است که کسانی که در بازار سرمایه هستند، نظاره‌گر بازار هستند. درواقع زمانی که بازار در یک رنجی قرار می‌گیرد و ابهامات زیاد می‌شود، هر اتفاق مرتبط و غیرمرتبط می‌تواند بازار سرمایه را دچار اصلاحات بیشتری کند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که در صورت توافق برجامی، شاخص کل بورس به چه عددی می‌رسد، گفت: در صورت توافق برجام، دلار بازار آزاد کاهشی می‌شود و با توجه به مفروضات بودجه‌ای، دلار ریزش چندانی نخواهد داشت اما بازار سرمایه دچار فشار فروش خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از نمادها پی ب ای ۳ و ۳ ونیم دارند، اما نمادها رشد نمی‌کند، هرچند سودآوری را در سه ماه اول سال ۱۴۰۱ مثبت ارزیابی می‌کنم.

پورکار بیان کرد: بسیاری از مشکلات برجامی حل خواهد شد و بازار سرمایه با برجام رشد خواهد کرد، اما نباید خیلی خوش‌بینانه تحلیل کرد.

وی گفت: به نظر می‌رسد در زمان فشار فروش، برخی سهامداران دست به فروش می‌زنند. ادامه این روند فروش و منفی بودن زمانی ادامه‌دار خواهد بود که دلار کاهشی باشد که به نظر نمی‌رسد اجرایی شود.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لزوم اشتراک‌سازی گفت: ارزش معاملات و پول، اشتراک بین تمام موضوعات موجود در بازار است. زمانی بازار صعودی خواهیم داشت که ارزش معاملات بالا رود و شاهد حضور پول در بازار سرمایه باشیم.

وی در ارتباط با سودآوری زغال سنگ گفت: اخبار حول محور زغال سنگ مثبت است و برداشتن قیمت‌گذاری دستوری (که یک نسبتی از شمش فولاد خوزستان بود) باعث شد، شرکت‎‌ها بتوانند در بورس کالا فروش خود را انجام دهند و سودآوری خوبی در بازار سهام داشته باشند.

وی درارتباط با پیش‌بینی سهام پالایش و دارا یکم بعد از توافق برجام نیز گفت: دارا یکم زیرمجموعه‌ای بانکی و بیمه‌ای دارد. اگر برجام محقق شود، بانکی‌ها می‌توانند رشد کنند و جریان نقدینگی را به خود جذب کنند. تحلیل پالایشی‌ها سخت است اما توافق به نفع پالایش یکم نیز خواهد بود.

کد خبر 444949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =