نقش کانون کارگزاران بورس در بازار سرمایه

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، از سال ۱۳۹۱ در کمیته حل اختلاف مالیاتی شهر تهران در حوزه‌های مختلف دارای یک نماینده فعال جهت دفاع از اعضای خود و سایر نهادهای مالی است.

با توجه به آشنایی بسیار کم ممیزین مالیاتی با بازار سرمایه، حضور نماینده کانون جهت تشریح برخی مسائل و مقررات حاکم بر بازار سرمایه توانسته کمک شایانی به حل مشکلات و اختلافات مالیاتی کند.

جلسات هیئت حل اختلاف مالیاتی با حضور نماینده سازمان امور مالیاتی، قاضی هیئت و نماینده صنف رسمیت می یابد که در صورت عدم حضور نماینده صنف، جلسه با حضور نماینده اتاق بازرگانی تشکیل می‌گردد. لیکن چنانچه نهادهای مالی درخواست حضور نماینده صنف را ذکر کرده باشند، عدم حضور نماینده کانون موجب تجدید دعوت پرونده‌ها و اطاله دادرسی می‌گردد. همواره سعی واحد امور اعضا بر این بوده که هیچ یک از جلسات حل اختلاف مالیاتی بدون حضور نماینده این کانون برگزار نگردد تا حقوق اعضای این کانون به درستی احقاق شود.

از مزایای حضور نماینده کانون کارگزاران در هیأت حل اختلاف می‌توان بررسی دقیق‌تر موارد اختلاف مؤدیان با سازمان امور مالیاتی را بیان نمود.

مطابق سنوات گذشته کانون کارگزاران طی فراخوانی از افراد باتجربه و متخصصین فعال در حوزه مالی و مالیاتی در بازار سرمایه دعوت به عمل آورده تا داوطلبی خود را به عنوان نماینده کانون در هیأت حل اختلاف مالیاتی اعلام نمایند، سپس به منظور انتخاب هرچه بهتر نمایندگان و تبادل نظر و کسب تجارب نمایندگان پیشین جلسه ای با حضور داوطلبین برگزار و از بین ایشان نمایندگان کانون کارگزاران برای مدت یک سال انتخاب گردید. اسامی نمایندگان در سایت کانون قابل رویت است.


بیشتر بخوانید:

سهم بیت‌کوین از بازار به ۴۰ درصد رسید


به مدیران نهادهای مالی توصیه می‌شود در صورت ارائه درخواست تشکیل هیئت حل اختلاف مالیاتی حتما درخواست حضور نماینده کانون کارگزاران را به صورت مکتوب قید نمایند.

باتوجه به عدم ذکر نام مؤدی در نامه دعوت توسط ادارات امور مالیاتی، این کانون از نام نهادمالی موضوع حل اختلاف مالیاتی، مطلع نمی‌گردد و ضروری است پس از تعیین وقت توسط ادارات امور مالیاتی برای رسیدگی، حتما واحد امور اعضای این کانون را از زمان و موضوع جلسه خود مطلع سازند. مطلع نمودن کانون از دو منظر حائز اهمیت است:

۱- کانون کارگزاران به نحو مقتضی و در زمان مناسب اقدام به معرفی نماینده می‌کند.

۲- از آنجایی که نیاز است نماینده کانون برای دفاع بهتر و توضیحات دقیق‌تر قبل از جلسه در جریان موضوع پرونده مالیاتی قرار گیرد ضروری است قبل از جلسه با مؤدی جلساتی را برگزار نموده و نماینده پرونده و لایحه وی را مطالعه نماید تا با تسلط بیشتر در جلسه هیأت حاضر شود.

نکته قابل توجه برای نمایندگان محترم کانون این موضوع است که در صورت مغایر بودن نظر نماینده صنف با سایر اعضای هیئت، ثبت نظر مخالف می‌تواند در بررسی‌های بعدی پرونده و جلسات تجدید نظر کمک کننده باشد.

هدی توانائی، مدیر امور اعضا و اشخاص وابسته به اعضای کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار

کد خبر 444807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =