ال‌پی‌جی سوخت شود یا صادر؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه فقط در حوزه سوخت وسایل نقلیه عمومی می‌توان به جای گازوئیل از ال‌پی‌جی استفاده کرد، خاطرنشان کرد: مزیت آن نسبت به دیگر سوخت‌ها پاک بودن است ولی برای همه خودروها کاربردی ندارد.

به گزارش صدای بورس، حمیدرضا صالحی درباره گنجاندن ال‌پی‌جی در سبد سوخت اظهار داشت: تا به امروز تولید ال‌پی‌جی نسبت به میزان مصرف بیشتر بوده است؛ بنابراین یا باید در سبد سوخت نقلیه عمومی آورده شده و یا اینکه صادر شود.

وی افزود: در حال حاضر در اقصی نقاط دنیا ال‌پی‌جی به مصرف می‌رسد، بنابراین می‌توانیم به کشورهای همسایه مثل پاکستان برنامه‌ریزی صادرات داشته باشیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اکنون بخشی از درآمد ارزی روی پتروشیمی و میعانات متمرکز است و ممکن است به دلیل تحریم این درآمدها محقق نشود، بنابراین می‌توانیم ال‌پی‌جی را نیز در سبد صادراتی بگنجانیم و در بازار کشورها حضور داشته باشیم، حتی می‌توان به عنوان سوخت مکمل برای تولید برق استفاده کرد که البته نیاز است که بحث لجستیک نیز حل شود.


بیشتربخوانید:خبر مذاکرات دوباره، قیمت نفت را پایین کشید


وی بیان داشت: در حال حاضر روزانه حدود ۲۶ هزار تن گاز مایع در کشور تولید می‌شود که انرژی آن معادل روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین است؛ از این میزان روزانه حدود ۶ هزار تن در بخش خانگی توزیع می‌شود و بقیه آن ۲۰ هزار تن (معادل حدود ۲۷ میلیون لیتر بنزین) قابلیت اضافه شدن به سبد سوخت خودرو را داراست که البته با چالش‌هایی روبه‌روست، بنابراین جا دارد روی صادرات تمرکز کنیم.

صالحی با بیان اینکه فقط در حوزه سوخت وسایل نقلیه عمومی می‌توان به جای گازوئیل از ال‌پی‌جی استفاده کرد، به ایلنا گفت: مزیت آن نسبت به دیگر سوخت‌ها پاک بودن است ولی برای همه خودروها کاربردی ندارد، ضمن اینکه در آینده دنیا به سمت استفاده از برق در سبد سوخت می‌رود، بنابراین به‌صرفه نیست که ما ال‌پی‌جی را برای مدت کوتاهی وارد سبد سوخت کنیم.

وی تاکید کرد: می‌توان گازوئیل را با توجه به آلاینده بودن به طور کلی از حمل و نقل عموی حذف و ال‌پی‌جی را جایگزین کرد، اما در هر حال درآینده نزدیک همه سوخت‌های فسیلی حذف و خودروها برقی می‌شود، در اروپا تا ۲۰۳۰ ، ۳۰ درصد خودروها برقی می‌شوند، در ایران فعلا سوخت فسیلی ارزان است تا رسیدن به اروپا فاصله زیادی داریم، اما در هر حال ما نیز گریزی از برقی شدن حمل و نقل نداریم.

کد خبر 444422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =