ضرورت ایجاد تغییر در ماده یک

به‌طور کلی موجودیت بازار سرمایه بدون وجود صورت‌های مالی و گزارش‌های حسابرسی زیر سؤال است و اساس و پایه بازار سرمایه مطابق اطلاعات مالی و قابل اتکا که حسابرسی شده وجود دارد.

تغییرات مختصری در ترکیب ماده یک برای شورای عالی بورس منظور شده است اما از آنجا که اساس و پایه بازار سرمایه و اطلاعاتی که مورد تبادل قرار می‌گیرد و براساس آن تجزیه و تحلیل‌ها انجام و تصمیم‌گیری می‌شود عمدتا مربوط به حرفه حسابداری و حسابرسی است.

یعنی به‌طور کلی موجودیت بازار سرمایه بدون وجود صورت‌های مالی و گزارش‌های حسابرسی زیر سؤال است و اساس و پایه بازار سرمایه مطابق اطلاعات مالی و قابل اتکا که حسابرسی شده وجود دارد. درنتیجه باتوجه به اهمیتی که این حرفه دارد ضرورت دارد به‌طور اختصاصی شخصیت حقوقی جامعه حسابداران رسمی ایران عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار باشد.

سال گذشته درمورد سه خبره مالی بند ۸ ماده یک با وزیر پیشین اقتصاد تعامل داشتیم و ایشان قانع شدند و پذیرفتند که باید از حرفه حسابداری و حسابرسی در شورای عالی حضور داشته باشد، بنابراین یکی از حسابداران رسمی در شورای عالی بورس از طرف جامعه حسابداران رسمی معرفی و با موافقت وزیر و تصویب هیأت دولت به جمع شورا پیوست.
در حال حاضر بند ۸ ماده یک به این ترتیب اصلاح شده که سه نفر خبره مالی از بخش خصوصی به پیشنهاد اعضایی که شخصیت حقوقی در شورای بورس و تصویب هیأت وزیران دارند، انتخاب می‌شوند. در این ماده هم باید یکی از اعضای ثابت شورای عالی بورس از جامعه حسابداران رسمی ایران باشد که نهادی غیر دولتی، غیر انتفاعی و مستقل است و نقش نظارتی بر حسابرسان دارد، این موضوع به بازار کمک می‌کند زیرا عمدتا موضوعاتی که در شورا مطرح می‌شود جنس اطلاعات مالی حسابداری و حسابرسی را دارد و نبود این عضو به‌نظر می‌رسد ایراد است درحالی‌که حضور نماینده نهاد حرفه‌ای بدون واسطه می‌تواند کیفیت تصمیمات را افزایش دهد.

  • سعید جمشیدی فرد - رئیس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران‌
کد خبر 444384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =