۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
سجام هم منتظر قانون

حدود ۵۵ درصد شرکت‌هایی که نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده‌اند و در مجامع عمومی عادی سالانه سود تقسیم کرده‌اند و در عین حال افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی نداشته، طبق برنامه زمان بندی ارائه شده شرکت‌ها در سامانه کدال از طریق این شرکت پرداخت شده است.

در حال حاضر زیرساخت‌های لازم در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای پرداخت سود تقسیمی شرکت‌ها به سهامدارانی که در سامانه سجام ثبت نام کرده اند فراهم شده است. این شرکت از قبل با بیشتر بانک‌ها در خصوص فراهم آوردن زیر ساخت‌های لازم در بانک‌ها برای پرداخت سود مذاکره‌ کرده و این زیرساخت تقریبا آمده شده است.

بدیهی است در صورت الزام قانونی و ابلاغ آن به تمام شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان پرداخت سود تقسیمی تمام شرکت‌ها به سهامداران از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه میسر خواهد بود. براساس اطلاعات موجود؛ از ابتدای سال جاری تاکنون، سود تقسیمی ۲۳۲ ناشر از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پرداخت شده است. همچنین براساس درخواست‌های ارائه شده سود تقسیمی ۳۰ ناشر تا پایان سال جاری از طریق این شرکت (سمات) پرداخت خواهد شد. از این رو مجموع سود تقسیمی پرداخت از سوی این شرکت تا پایان سال جاری به ۲۶۲ شرکت خواهد رسید. البته ممکن است درخواست‌های جدید دیگری نیز از سوی شرکت‌ها ارائه شود. این درحالی است که سال ۹۹ سود تقسیمی ۱۲۲ ناشر از طریق این شرکت به سهامداران سجامی پرداخت شده است.


  • بیشتر بخوانید:

۲ عرضه اولیه شستا تا پایان سال/ شستا سجامی است


به طور کلی می‌توان گفت حدود ۵۵ درصد شرکت‌هایی که نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده‌اند و در مجامع عمومی عادی سالانه سود تقسیم کرده‌اند و در عین حال افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی نداشته، طبق برنامه زمان بندی ارائه شده شرکت‌ها در سامانه کدال از طریق این شرکت پرداخت شده است.
بدیهی است که برخی از شرکت‌ها زیان ده بوده‌اند و عملا سود تقسیمی نداشته‌اند و یا مجامع عمومی عادی سالانه آنها به دلایل مختلف برگزار نشده که این تعداد از کل شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار کسر شده است. ضمن آنکه برخی از شرکت‌ها هنوز مجامع عمومی عادی سالانه به دلیل سال مالی آنها برگزار نشده است. بنابراین، این شرکت‌ها هم از کل شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس کسر شده است.
تمام سهامداران شرکت‌هایی که در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اند هر چه سریع‌تر نسبت به ثبت نام در سامانه سجام اقدام کنند تا امکان پرداخت سود سهام آنها از طریق این شرکت فراهم شود.
در خصوص برخی اظهارات مبنی بر مقاومت بعضی از شرکت‌ها برای پرداخت سود سهام از شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نیز باید گفت؛ قطعا اگر الزام قانونی شود، همه شرکت‌ها ملزم خواهند شد که سود سهامدارانشان را از طریق این شرکت پرداخت کنند و اگر در این خصوص اقدام نکنند مرتکب تخلف خواهند شد و مطابق مقررات با آنها برخورد خواهد شد.
مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار برای رفاه حال تمام سهامداران بیش از پیش تلاش می‌کنند تا سود سهامداران شرکت‌ها به راحتی به حساب آنها واریز شود و آنها مجبور نباشند برای دریافت سود سهامشان به بانک‌ها و یا شرکت‌ها مراجعه کنند و متحمل هزینه بشوند.

  • غلامرضا ابوترابی - قائم مقام مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی
کد خبر 444364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =