۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
یخبندان در بورس

از نکات مهم این هفته می‌توان نزدیک شدن نرخ دلار نیما به ۲۵ هزار تومان و با اخبار مثبت مذاکرات و کاهش دلار آزاد به ۲۹ هزار و حذف محدودیت بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

بازار با توجه به پایین بودن ارزش معاملات نتوانست مقاومت ۱۴۰۰ خود را بشکند و همچنین تقاضای قوی در بازار دیده نشد. چشم‌انداز نرخ بهره بین بانکی و نرخ سود اوراق به نحوی است که سرمایه‌گذاران جرات ورود و خرید سهام را ندارند.

گزارشات ۹ ماهه شرکت‌ها نشان می دهد فروش و سودسازی بهتری نسبت به سال گذشته داشتند و بازار از لحاظ بنیادی ارزنده است اما عدم اعتماد سرمایه‌گذاران و ارزش معاملات بسیار پایین و ابهامات مذاکرات و کمبود نقدینگی و زیرساخت‌های اشتباه برخی از قوانین در بازار سرمایه از عواملی است که بازار همچنان در رکود است.

سیگنال‌های مثبتی از مذاکرات
از نکات مهم این هفته می‌توان نزدیک شدن نرخ دلار نیما به ۲۵ هزار تومان و با اخبار مثبت مذاکرات و کاهش دلار آزاد به ۲۹ هزار و حذف محدودیت بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری اشاره کرد. در بورس کالا شمش فولاد به ۱۲.۵ میلیون تومان در هر تن رسیده است و بیلت صادراتی در محدود ۵۵۰ دلار است. دوشنبه پس از خرابی هسته معاملات ارزش معاملات به حدود ۲ هزار میلیارد تومان رسید. مدیرعامل فارس از زنگ خطر کمبود گاز خبر داده و گفته باید در بالادست سرمایه‌گذاری کنند. از اخبار مهم این هفته تداوم تزریق پول از سمت بانک مرکزی به میزان ۲.۸ هزار میلیارد تومان و کاهش نرخ بهره به زیر ۲۰ درصد است. در بازارهای جهانی نفت برنت بالای ۷۸ دلار تثبیت شد و قیمت طلا بالای ۱۸۰۰ دلار است که افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا از جمله عواملی است که بازار طلا را تحت فشار نگه داشته است. بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری نسبت قیمت به NAV شان به حدود ۵۰ درصد رسیده است. براساس گزارش‌های تحلیلی که در برخی از سایت‌ها منتشر می‌شود نمادهایی مثل وسپه، ومهان و کروی چنین وضعیتی دارند. رئیس سازمان بورس جلسه‌ای با شرکت‌های پتروشیمی داشت و از منطقی بودن قیمت خوراک دفاع کرد. از سوی دیگر با وجود اظهارات ضد و نقیض اما به‌نظر می‌رسد ارز ۴۲۰۰ واقعا حذف شده است. بلوک‌های خصوصی‌سازی، ۱ درصدی و ۲ درصدی در نماد فارس با وجود پیش بینی‌ها و اظهارات قبلی بدون خریدار ماند و منتظر بلوک ۱۵ درصدی هستیم که آیا سرانجام آن نیز مانند دو بلوک قبلی می‌شود.


  • بیشتر بخوانید:

سبدهای بهینه با نقدشوندگی بالا


فشار عرضه‌ها
بازار در شروع هفته با افت ۱۸ هزار واحدی به یک میلیون و ۳۷۸ هزار واحد، ارزش معاملات خرد به ۳۱۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی حقیقی به حدود ۴۹۱ میلیارد تومان رسید. بازار با فشار فروش شروع کرد و تقریبا تا اواخر وقت ادامه داشت و تمامی صنایع با فشار عرضه همراه بود. افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۱.۱۱ درصد رسید و سقف جدیدی را ثبت کرد. فشار فروش خودرو و تأثیر آن بر بازار باعث افزایش فشار فروش شد.
در دومین روز هفته بازار با مثبت جزیی در همان رقم یک میلیون و ۳۷۹ هزار واحد باقی ماند. ارزش معاملات نسبت به روز گذشته‌اش به ۲۴۰۰ میلیارد تومان رسید و حدود ۲۱۷ میلیارد تومان خروج نقدینگی داشتیم. فشار فروش خودرو کاهش یافت و بازار حالت نوسانی داشت و رکود در بازار حاکم بود. گروه‌های بزرگ در حوالی صفر معامله شدند و در بین کوچک ها نیز گروه زراعتی پیشتاز بود و بعد از آن گروه قند و شکر و غذایی نیز نبودند.

نزول کم‌رمق
در سومین روز هفته شاخص با کاهش جزیی به یک میلیون و ۳۷۶ هزار واحد رسید و ارزش معاملات خرد به ۲۳۰۰ واحد کاهش یافت و خروج ۲۴۳ میلیارد تومان پول حقیقی داشتیم. یکی از رکودی‌ترین روزهای هفته بود و سامانه معاملاتی با قطعی مواجه شد در ابتدا با تقاضا همراه بود ولی در ادامه با افزایش عرضه همراه شد. در روز سه شنبه بازار با ۱۳ هزار واحد کاهش به یک میلیون و ۳۶۲ هزار واحد رسید و ارزش معاملات خرد به ۲۵۰۰ میلارد تومان رسید و حدود ۴۳۶ میلیارد تومان خروج نقدینگی را داشتیم.
بازار با فشار عرضه در اکثر گروه‌ها حاکم بود و گروه‌های خودرویی به نقاط حمایتی خود رسیدند. از اخبار مهم می‌توان به تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق و تأمین ارز ترجیحی دارو برای ۲ ماه آینده اشاره کرد.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 444357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =