رمز افزایش صادرات ایران در چیست؟

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران می‌گوید که دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی باید چند سیاست کلان اقتصادی را اصلاح کند.

به گزارش صدای بورس،امیر عابدی با بیان اینکه قیمت کالاهای ایرانی برای رقابت در بازارهای صادراتی باید توجیه پذیر باشد، بیان کرد: ما باید از فرصت حضور در بازارهای کشورهای منطقه و همسایه نهایت استفاده را ببریم و این حضور نیاز به افزایش قدرت رقابت کالاهای ایرانی با رقبای منطقه‌ای دارد. جدای از محدودیت‌های بین‌المللی، ما باید تلاش کنیم راهی برای اصلاح سیاست‌های داخلی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در سال‌های گذشته برای صادرکنندگان ایرانی مشکل ساز شده، نبود ثبات در بازار ارز است. تغییر مداوم نرخ ارز باعث شده برنامه ریزی برای آینده و سرمایه گذاری در حوزه‌های جدید با تردیدهای مختلف همراه شود و به همین دلیل باید راهی برای عبور از این مشکلات پیدا کرد.

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه فاصله میان نرخ نیمایی و بازار آزاد باید مدیریت شود، توضیح داد: یکی از سیاست‌های مهمی که دولت می‌تواند در این حوزه در دستور کار قرار دهد، تغییر سیاست در قبال شرکت‌های بزرگ و خصولتی‌هاست. در صورتی که این شرکت‌ها ارز خود را در سامانه نیما برای واردات کالاهای واسطه‌ای عرضه کنند، آنگاه برای صادرکنندگان به خصوص صادرکنندگان کوچک و متوسط فضای جدیدی فراهم می‌شود تا ارز خود را با توافق با خریدار به کشور بیاورند و از این محل جذابیت بازارهای صادراتی افزایش پیدا کند.


بیشتربخوانید:مهمترین مقصد کالاهای ایرانی کجاست؟


عابدی تورم را دیگر موضوع مهم تاثیر گذار بر عملکرد صادراتی کشور دانست و گفت: ما باید تلاش کنیم که قیمت توجیه پذیر شود و شرایط برای رقابت در بازارهای صادراتی فراهم شود، یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازها برای رسیدن به این هدف کنترل تورم خواهد بود. با کنترل تورم، هزینه تمام شده کالاهای تولیدی نیز مدیریت می‌شود و این موضوع برای ما برگ برنده جدیدی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته صادرکنندگان ایرانی میان یک شکاف بزرگ بین تورم و نرخ ارز گرفتار شده‌اند و همین امر دست آنها در ورود به بازارهای صادراتی بسته است. دولت برای مدیریت این دو شکاف باید در برخی سیاست‌های اجرایی تغییرات لازم را نهایی کند و در آن صورت می‌توان انتظار داشت که میزان صادرات غیرنفتی ما افزایش قابل قبولی را به ثبت برساند.

کد خبر 444237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =