مزیت‌های انتشار اوراق تبعی

اوراق اختیار فروش تبعی حمایتی می‌تواند حاوی محتوای اطلاعاتی قابل توجه برای سهامداران باشد؛ به این صورت که ناشر معتقد است دارایی پایه، ارزنده است و حتی باوجود ریسک سیستماتیک بازار، حاضر است یک کف قیمتی برای بازدهی سهم طی یک دوره مشخص را تضمین کند.

به طور کلی اوراق تبعی در دو قالب حمایتی و تامین مالی می‌تواند منتشر شود. اوراق اختیار فروش تبعی حمایتی می‌تواند حاوی محتوای اطلاعاتی قابل توجه برای سهامداران باشد؛ به این صورت که ناشر معتقد است دارایی پایه، ارزنده است و حتی باوجود ریسک سیستماتیک بازار، حاضر است یک کف قیمتی برای بازدهی سهم طی یک دوره مشخص را تضمین کند.

این موضوع در بازار سرمایه کشور از اهمیت غیر قابل انکاری برخوردار است؛ چرا که قسمت قابل توجهی از ریسک کل سبد سرمایه‌گذاری شده در بازار سرمایه را ریسک سیستماتیک تشکیل می‌دهد. به طور ساختاری ریسک سیستماتیک بالای بازار سرمایه کشور، از همبستگی بسیار بالای سهام در بازار سرمایه نشأت می‌گیرد. مشاهدات هر روزه از وضعیت بازار سرمایه گواه این موضوع است به طوری‌که با منفی شدن بازده تعدادی از سهام بزرگ در بازار، عمده سهام متوسط و کوچک نیز به شکل مشابه عمل کرده و این همبستگی بالا کل بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


  • بیشتر بخوانید:

اوراق تبعی از ابتدای سال تاکنون چه کارکردی داشتند؟


انتشار اوراق اختیار فروش تبعی حمایتی فارس، به عنوان بزرگترین انتشار اوراق تبعی حمایتی، توانست در زمان مناسب خون تازه‌ای به کالبد بی‌جان بازار سرمایه تزریق کند، به طوری‌که با انتشار اخبار مربوط به فروش این اوراق در تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ نه تنها قیمت سهم فارس از ۹۶۰۰ ریال به حدود ۱۳۶۰۰ ریال در قریب به یک ماه رسید، بلکه با تاثیر روانی بر کلیت بازار سرمایه محرکی برای افزایش شاخص کل از سطح ۱۲۴۷۰۰۰ واحد به ۱۵۷۰۰۰۰ واحد شد.

  • جواد عشقی نژاد - مدیرعامل شرکت تامین سرمایه خلیج فارس
کد خبر 443950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =