از اخبار درمانی تا واقعیت

نزدیک شدن نرخ ارز نیما به نرخ ارز آزاد اتفاق خوبی برای صنایع پتروشیمی، فولادی و صنایع صادرات محور است که می‌تواند سود این صنایع را افزایش دهد، افزایش ۱۹۱۲ ریال افزایش پیدا کرده است.

بازار این هفته تحت تأثیر تصویب ده فرمان و حمایت دولت در به تعادل رساندن بازار و همینطور اخبار مثبت از برجام و قیمت‌های جهانی، مثبت بود و در مقایسه با هفته‌های اخیر ارزش معاملات و حجم معاملات افزایش یافت که می‌توان نشانه‌ای از بازگشت بازار به روند صعودی خود باشد.

نزدیک شدن نرخ ارز نیما به نرخ ارز آزاد اتفاق خوبی برای صنایع پتروشیمی، فولادی و صنایع صادرات محور است که می‌تواند سود این صنایع را افزایش دهد، افزایش ۱۹۱۲ ریال افزایش پیدا کرده است. از نکات مهم هفته می‌توان به نرخ سود اخزاها اشاره کرد که از ۲۵ درصد فراتر رفته است و بانک مرکزی را مجبور به تزریق بیش از ده هزار میلیارد تومان کرده است. جزئیات ارز ۴۲۰۰ تومانی ضد و نقیض است. در حالی که گفته می‌شد ارز ۴۲۰۰ تومانی از اول دی برای گروه‌های باقیمانده به جز گندم و دارو حذف می‌شود، اما بعدتر تکدیب شد. از سوی دیگر حذف آن از اول ۱۴۰۱ نیز در پیچ و تاب اداری است و مسئولین نظرات متضادی اظهار می‌کنند.
گزارش‌های ماهانه دو روی سکه بود. شرکت‌های اوره‌ای به جز خراسان، قیمت‌های به شدت پایینی داشتند. فروش حدود ۵۰۰ دلار، در حالی که خراسان بالای ۷۰۰ دلار فروخته است و آثار تصمیم‌گیری‌های مدیران را در سود شرکت‌ها نشان می‌دهد. در فولادی‌ها شاهد کاهش قیمت فروش هستیم. ورق فولاد کاهشی بود. در اسلب و بیلت با وجود رشد دلار، کاهش بیشتر بود و قیمت‌های آن بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ دلار معامله شد. اما عملکرد بهتر برای سنگ آهنی‌ها بود. گندله بیش از ۴ میلیون تومانی یعنی نرخ فروش بالای ۳۰ درصد است.
متانولی‌ها ۳۵۰ تا ۳۸۰ دلار فروختن که قیمت مناسبی است ولی با این قیمت گاز سود چندانی ندارد. شرکت‌های الفینی نیز قیمت فروش خوبی داشتند و قیمت‌های ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ دلار را تثبیت کردند و پی وی سی‌ها بهتر بودند و قیمت‌های بیش از ۱۹۰۰ دلار در صادرات ثبت کردند. در گروه روی، فروش شمش روی در محدوده ۳۱۰۰ تا ۳۲۰۰ دلار است. قیمت پایینی است ولی نسبت به ماه‌های قبل رشد خوبی کرد. در ماهانه‌های بانکی، بانک‌های ملت، اقتصاد نوین و پاسارگاد نسبت به دوره مشابه سال قبل جهش داشتند.

روی خوش بازار به خودرویی‌ها
در اولین روز هفته شاخص با رشد ۲۶ هزار واحدی سبز پوش کار خود را اغاز کرد و به کانال یک میلیون و ۳۸۵ هزار واحد رسید. حجم معاملات خرد حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان بود و حدود ۲۷۵ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از بازار را داشتیم. خودرو و وبصادر بیشترین حجم معاملات را داشتند. اتکای و شاوان بیشترین ورود نقدینگی حقیقی و شتران و بپاس بیشترین خروج را داشتند. بازار روز شنبه که با سرعت و تقاضای زیادی شروع شده بود رفته رفته با موج عرضه در برخی گروه‌ها باعث کاهش تقاضا شد و گروه‌های خودرویی و فراکابی‌ها نسبت به دیگر صنایع با فشار عرضه همراه شدند. ارزش معاملات خرد در چند روز اخیر بی‌ سابقه بود ولی تا زمانی که ارزش معاملات خرد چند روزی بالای حدود ۶-۵ هزار میلیارد تومان به ثبت نرسد نمی‌شود به این مثبت‌ها دلخوش بود.


  • بیشتر بخوانید:

لحظه به لحظه با بازار ۱۱ دی ۱۴۰۰


موج مثبت اخبار مذاکرات هسته‌ای
در دومین روز هفته شاخص کل باتوجه به عرضه‌های روز گذشته‌اش کاهشی بود و با ۱۴۰۰ واحد منفی در یک میلیون و ۳۸۴ هزار واحد ماند. ارزش معاملات خرد در محدوده ۳۹۰۰ و خروج نقدینگی حقیقی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات را نمادهای شبندر و شستا داشتند. در نمادهای شبندر و کدما بیشترین ورود نقدینگی و در نمادهای بپاس و فولاد بیشترین خروج را داشتیم. مخابرات و زراعت بیشتر مورد اقبال سرمایه‌گذاران بودند و فلزی و بانکی‌ها بیشترین عرضه‌ها را داشتند. منفی ضعیف شاخص بیشتر ناشی از معاملات ابتدای صبح بود و از اواسط تایم، شاخص دوباره شروع به بالا آمدن کرد. افزایش ارزش معاملات در حوالی ۴۰۰۰ میلیارد تومان و همینطور اخبار مثبت مذاکرات هسته‌ای باعث شده که افراد با توجه به ریسک‌های موجود و عدم قطعیت‌های بازار شروع به خرید کنند. در سومین روز هفته شاخص کل با رشد ۱۶ هزار واحدی توانست به مقاومت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد برسد و شاخص هم وزن نیز رشد ۵۰۰۰ واحدی را ثبت کند. ارزش معاملات خرد به بالای ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسید و خروج نقدینگی حقیقی ۲۱۳ میلیارد تومان بود. نمادهای خودرو و خساپا بیشترین حجم معاملات را داشتند و نمادهای ذوب و فملی بیشترین ورود نقدینگی حقیقی و نمادهای شستا و شبندر بیشترین خروج را داشتند. بازار با توجه به رسیدن به مقاومت ۱۴۰۰ خود با افزایش قدرت فروشندگان همراه بود و در کل رفتار بازار بد نبود و شاهد رشد حجم و ارزش معاملات بودیم و روند فروش شدیدی نداشتیم. با نزدیک شدن شاخص به مقاومت خود سهم‌ها حالت نوسانی پیدا کرده ولی همچنان ارزش معاملات به نسبت هفته قبل افزایش داشته است. خبر مهم این روز اصلاح قانون توقف نمادها بود که درصورت افزایش ۵۰ درصدی و کاهش ۳۰ درصدی سهم‌ها ملزم به کنفرانس شدند.
در روز سه شنبه شاخص کل با کاهش ۴۰۰۰ واحدی به زیر مقاومت ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید اما شاخص هم وزن مثبت به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد نسبت به روزهای گذشته این هفته کاهشی بود و به ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسید. خروج نقدینگی حقیقی ۱۴۳ میلیارد تومان بود. نمادهای پالایش و شستا بیشترین ارزش معاملات را داشتند. نمادهای حآفرین و برکت بیشترین ورود نقدینگی و نمادهای فملی و شستا بیشترین خروج را داشتند. بازار متعادلی را در اکثر گروه‌ها شاهد بودیم و گروه خودرویی که با عرضه همراه بود با رنج کشی‌ها به مثبت رسید پالایشی‌ها هم همچون خودرویی‌ها، ابتدای بازار از محدوده منفی شروع کردند اما رفته رفته اوضاع معاملات در این گروه بهتر شد و در نهایت در محدوده صفر تا یک درصد مثبت به کار خود پایان دادند. بانکی‌ها نیز وضعیتی کاملا نوسانی داشتند اما در نهایت نتوانستند نسبت به ابتدای بازار بهتر معامله شوند. در نهایت شاخص کل با اندکی افت به کار خود پایان داد.
در آخرین روز هفته شاخص کل با ۲۵۰۰ واحد کاهش به یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحد قرار گرفت و همچنان درگیر مقاوت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد است. ارزش معاملات خرد ۳۷۰۰ میلیارد تومان و ۴۱۴ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار را داشتیم. فرابورس و سمازن بیشترین ورود نقدینگی حقیقی و وتوصا و فملی بیشترین خروج را داشتند. بازار چهارشنبه که کار خود را پرتقاضا شروع کرده بود در گروه‌های خودرویی و بانکی شاهد صف‌های خرید بودیم ولی در ادامه با موج شدید عرضه باعث شد که نمادهای این گروه با فشار عرضه همراه شوند و دیگر صنایع نیز به طبع آنها پر عرضه شوند.
هفته آینده با روشن‌تر شدن ابهامات در خصوص برجام و ارز ۴۲۰۰ و عبور از مقاومت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد و همینطور گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها می‌توان انتظار افزایش تقاضا را در کلیت بازار داشت.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
کد خبر 443943

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =