پیش‌بینی بازار چهارشنبه ۸ دی

با وجود نگرانی‌ درباره کاهش حجم و ارزش معاملات، می‌توان امید داشت که در بازار فردا شاهد مثبت شدن شاخص کل باشیم.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ با توجه به شرایط نقدینگی بازار که این روزها در مقادیر حداقلی خود قرار دارد، بازار ترجیح داده که بیش از هر چیز به سراغ نمادهایی برود که اولا از شرایط بنیادی مناسبی برخوردار باشند، ثانیا آنچنان بزرگ نباشند و با نقدینگی کمتری بتوان آنها را حرکت داد و این رویه در حرکت شاخص هم وزن و درجا زدن شاخص کل نیز به خوبی قابل مشاهده است.

احسان خاتونی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: بازار سهام امروز از همان ابتدای وقت با فشار عرضه مواجه شد، اما با تقویت تدریجی تقاضا تمام منفی‌های ابتدای وقت را پس گرفت.

وی افزود: امروز رشد شاخص هم وزن به مراتب از شاخص کل بیشتر بود؛ بنابراین توجه بازار به نمادهای کوچک و متوسط معطوف شد. همچنین نمادهای مثبت و منفی در اغلب صنایع دیده می‌شد و نوسانات جزئی چاشنی معاملات امروز بود. در این شرایط، حقیقی‌ها باز هم نقدینگی از بازار خارج کردند، اما شیب آن نسبت به روز قبل کاهش داشت.

خاتونی بیان کرد: نکته مهم منفی بودن تراز درآمد ثابت‌ها بود و در عین حال امروز برای دومین روز پیاپی سرانه خرید حقیقی‌ها اعداد مثبتی را ثبت کرد که امیدوارانه بود.

به گفته وی امروز در یک اتفاق کم‌ سابقه، ارزش صفوف خرید و ارزش صفوف فروش در پایان معاملات تقریبا یکسان بود که نشان‌دهنده متعادل بودن بازار است؛ اگرچه حجم و ارزش معاملات نسبت به دیروز کاهشی بود، اما این مساله بیش از هر چیز نشان‌دهنده کاهش تمایل به فروش در بازار توسط حقیقی‌ها است. در نتیجه حقوقی‌ها نیز فعالیت کمتری در سمت خرید داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: کاهش حجم و ارزش معاملات را می‌توان از منظر دیگری نیز تفسیر کرد و با توجه به شرایط نقدینگی بازار که این روزها در مقادیر حداقلی خود قرار دارد شاید بازار ترجیح داده است بیش از هر چیز به سراغ نمادهایی برود که اولا از شرایط بنیادی مناسبی برخوردار باشند، ثانیا آنچنان بزرگ نباشند و با نقدینگی کمتری بتوان آنها را حرکت داد. این رویه در حرکت شاخص هم وزن و درجا زدن شاخص کل نیز به خوبی قابل مشاهده است.

خاتونی عنوان کرد: شاخص کل اگرچه در محدوده‌های مقاومتی قرار دارد اما به نظر می‌رسد در حال کسب انرژی برای عبور از این نقاط است. همچنین ثبت سایه پایین در معاملات امروز شاخص کل، نوید شروعی مثبت برای فردا را می‌دهد. تنها نگرانی‌ها در خصوص کاهش حجم و ارزش معاملات است که می‌توان امید داشت با توجه به شرایط پیش‌رو افزایش یابد و بازار به تدریج بر نقاط مقاومتی فائق آید.

کد خبر 443816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =