روند صعودی در سودآوری « کاسپین »

قاچاق معکوس محصولات دارویی به سایر کشورها که میزان آن بسیار چشمگیر بوده، از بین می‌رود.

تداوم تحریم‌ها در بخش تأمین ارز برای واردات و انتقال ارز، تأمین نقدینگی، افزایش هزینه‌های دستمزد و سربار، نوسانات نرخ ارز، رشد هزینه‌های اقلام بسته بندی، عدم اعمال معافیت مالیاتی ستاد رفع موانع تولید برای سال‌های ۱۳۹۸ - ۱۳۹۷، کمبود منابع بانکی با وجود مصوبه حد اعتباری سالانه نزد بانک‌ها، بالا بودن نسبت توثیق نقدی نسبت به اصل تسهیلات دریافتی و غیره بخشی از مهمترین چالش‌های صنعت دارو به شمار می‌آیند.

موارد مذکور بخشی از دیدگاه‌های یکی از مدیران صنعت دارو به شمار می‌آید. فرصتی فراهم شد تا پیرامون آشنایی بیشتر با عملکرد یکی از شرکت‌های دارویی در گفت‌وگویی نظرات حامد صابونی، مدیر عامل دارو سازی کاسپین را جویا شویم.

سرانجام پروژه "پریفیلد"، به کجا رسید ودستاورد آن چه خواهد بود؟
اگرچه پروژه ایجاد سایت فیلینگ سرنگ از پیش پرشده (پریفیلد) از سال ۱۳۸۸ استارت خورد، اما در طول ده سال مغفول واقع شده بود. البته از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ اجرای پروژه مذکور مجدد در دستور کار قرار گرفت و با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، با عنایات ویژه "شستا"، "تیپیکو" و تلاش بی وقفه همکاران سایت آماده شد که تا پایان دی ماه سال جاری پس از اخذ تأییدیه‌های کیفی به بهره‌برداری کامل خواهد رسید. همچنین با توجه به حاشیه سود محصولات پریفیلد، رشد سودآوری محقق می‌شود.

با توجه به گزارش خوب ۶ ماهه اول، روند پیش روی "کاسپین" چگونه پیش‌بینی می‌شود؟
علی رغم وجود مشکلات بسیار ناشی از افزایش شدید هزینه‌های تأمین مواد اولیه و به تبع آن رشد هزینه‌های تولید، تمام تلاش بر این است که بتوانیم بودجه فروش سال جاری را محقق کنیم. همچنین با اتخاذ تدابیر مناسب، اعمال سیاست‌های کاهش هزینه و افزایش بهره وری در تمامی حوزه‌ها عملکرد ۶ ماهه دوم مانند ۶ ماهه اول برای سهامداران رضایت بخش خواهد بود. البته رشد هزینه‌های تأمین و تولید محصوالات، حاشیه سود را دچار چالش کرده است.

سودآوری سال آتی با توجه به شرایط موجود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اگرچه پیش‌بینی می‌شود روند خوب فعلی ادامه یابد، اما سودآوری سال آتی بیشتر از سیاست‌های وزارت بهداشت در تخصیص ارز ترجیحی یا عدم تخصیص ارز ترجیحی، افزایش نرخ محصولات متناسب با رشد هزینه‌ها و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ نظیر مشکلات واردات مستقیم مواد اولیه موردنیاز تاثیر می‌گیرد.

هزینه مالی شرکت چه روندی دارد؟
با توجه به سیاست‌های فعلی و اقدامات کنترلی، هزینه‌های مالی در شش‌ماهه دوم به میزان شش‌ماهه اول و یا اندکی بیشتر از آن خواهد بود.

در خصوص افزایش نرخ چه برنامه‌ای داشتید؟
اگرچه تعداد اندکی از محصولات افزایش نرخ داشتند، اما برای محصولاتی که میزان تولید بالایی دارند، افزایش نرخ صورت نگرفت. البته با اتخاذ حمایت‌های لازم توسط دولت، نسبت به انجام مأموریت مان در تأمین نیازهای دارویی مردم ادامه خواهیم داد.

برای کاهش دوره وصول مطالبات و بهینه کردن دوره گردش کالا چه برنامه‌ای دارید؟
دوره گردش کالا در شرکت متأثر از ایجاد ذخیره مناسب مواد اولیه جهت پوشش ریسک‌های ناشی از نوسانات ارزی است. همچنین از طرفی وصول مطالبات نیز در سطح فعلی خواهد بود و تمام تلاش بر این است تا روند کنونی را بهبود دهیم.

سهم"کاسپین" از تولید آمپول در بازار چه قدر بوده و برای ارتقای سهم این محصول چه برنامه‌ای دارید؟
با بررسی آمار نامه سال ۱۳۹۹ که به تازگی منتشر شد، داروسازی کاسپین از نظر فروش تعدادی در حدود ۳۸ درصد و از نظر ریالی ۱۸ درصد سهم بازار محصولات آمپول و فراورده‌های تزریقی را به خود اختصاص داده است. همچنین با عنایت به در پیش بودن افتتاح بزرگترین سایت تولید تزریقی، اخذ گواهی نامه‌های GMP و تنوع بخشیدن به محصولات در آینده نزدیک می‌توانیم نسبت به ارتقای سهم بازار در این حوزه اقدام کنیم.


  • بیشتر بخوانید:

سال طلایی در انتظار داروسازی فارابی


استراتژی شرکت برای تولید محصولات جدید چگونه است؟
داروسازی کاسپین همانند سالیان گذشته، در سال جاری نیز محصولات جدیدی را به بازار دارویی کشور عرضه داشته که از جمله می‌توان به ویتأمین K۱، فاموتیدین، ویتأمین B۱۲ تزریقی و خوراکی در شکل دارویی آمپول و شیاف استأمینوفن ۱۲۵ اطفال اشاره داشت. البته در این میان برای محصول فاموتیدین به عنوان اولین شرکت و برای اولین بار در کشور، موفق به اخذ پروانه تولیدی از سازمان غذا و دارو شدیم. همچنین برای اخذ پروانه تولید ۱۴ محصول جدید تا پایان سال جاری اقدام کرده ایم.

پروژه بازسازی خطوط آمپول به کجا رسید؟
پروژه بازسازی پنج خط آمپول در مرحله تست‌های کیفی و با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۸ درصد بوده که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

کاهش هزینه‌های تولید را چگونه انجام داده اید؟
در این خصوص اقدام به تشکیل کمیته‌های بهره‌وری تولید، کاهش ضایعات، مدیریت کسب‌وکار و تحقیقات داشته ایم که خروجی کمیته‌ها و جلسات برگزار شده، کاهش ضایعات، بهبود فرمولاسیون ساخت، کاهش هزینه‌های ساخت و تولید، افزایش منابع با هدف کاهش قیمت، کاهش ریسک تأمین و هزینه‌های مرتبط با تولید را به همراه داشت.

برای توسعه سبد محصولات پریفیلد چه برنامه‌ای داشته و انجام آن چه تاثیری بر سودآوری دارد؟
کمیته تحقیق، توسعه و فرمولاسیون کاسپین از سال گذشته مطالعات خود را بر روی تعدادی از محصولات دارویی پریفیلد، از لحاظ استراتژی بازار و مشتری، با هدف نوآوری و توسعه سبد محصولات آغاز کرد تا علاوه بر توسعه سبد محصولات خود و رسوخ به بازار رو به رشد داروهای پریفیلد که سبب افزایش سودآوری شرکت می‌شود، در راستای تولید داخلی محصولات مذکور و رضایت مشتریان نیز قدم بردارد. همچنین انعقاد قرارداد جهت تولید مشارکتی محصول مذکور نیز، در دستور کار قرار گرفت.

تبعات مختلف کرونا بر عملکرد صنعت دارو چه بود؟
البته در ابتدا با مدیریت به موقع، افزایش پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، زمان‌بندی و جداسازی، رعایت سختگیرانه پروتکل‌ها در مکان‌های مختلف، مجازی سازی جلسات و در ادامه با انجام واکسیناسیون همگانی پرسنل (در ۲ دوز) سعی بر آن داشتیم تا تولید محصولات با چالش جدی مواجه نشود.همچنین از نظر فروش محصولات نیز از نیمه دوم سال ۱۳۹۸، ویروس کرونا نظم و رویه فروش داروها را تحت تأثیر قرار داد، بسیاری از داروها افت فروش و برخی دیگر بنا بر لزوم جامعه و مصرف بازار افزایش فروش داشتند. بر این اساس، محصولات "کاسپین " نیز از این قاعده مستثنی نبود و محصولاتی بیمارستانی بیشتر دچار افت فروش شدند. البته در این روند، فروش محصولاتی نظیر هپارین، ویتأمین سی، نوروتأمین، ویتأمین ب کمپلکس ویتأمین د ۳ و دگزادیک با توجه به استفاده عموم مردم در بحران کرونا با رشد همراه بود.

برای تولید محصولات دوران کرونا نظیر ژل‌های ضدعفونی چه برنامه‌ای داشتید؟
با شیوع ویروس منحوس کرونا که کل کشور را درگیر کرد، در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و با توجه به نیاز مبرم جامعه، با اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو (با توجه به این که تولید این نوع محصولات جزء پروانه‌های مأخوذه شرکت نبود) و انجام تغییرات در برخی از خطوط تولیدی غیر تزریقی، اقدام به تولید و توزیع محصولات ژل ‌های محصولات ضدعفونی داشتیم. اگرچه سال جاری با توجه به اشباع بازار، تولید محصولات ضدعفونی‌کننده متوقف شد، اما تغییر روندخطوط اختصاص‌یافته تولید محصولات کرونایی مد نظر قرار گرفت تا سایر نیازهای داخلی تأمین شود.

تغییر نرخ ارز حمایتی به نیمایی چه تاثیری در روند فعالیت شرکت‌های دارویی خواهد داشت؟
با توجه به بررسی روند سیاست‌های چند ماهه اخیر، مشاهده می‌شود دولت و مجلس رویه حذف تدریجی ارز حمایتی را برای محصولات دارویی در پیش گرفته اند. این اقدام درصورتی‌که همراه با صدور مجوز افزایش نرخ محصولات (با توجه به افزایش هزینه‌های تأمین و تولید) شود، به طور یقین برای صنعت دارو مفید خواهد بود، و جلوی قاچاق معکوس محصولات دارویی را به سایر کشورها که میزان آن بسیار چشمگیر بوده را خواهد گرفت. البته در کنار این موضوع برای کاهش مشکلات مصرف‌کننده نهایی، دولت با همراهی بیمه‌ها می‌تواند تدابیر مناسبی را اتخاذ کند.

کد خبر 443815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =