نرخ تورم در آذرماه کاهش یافت

نرخ تورم آذر امسال با یک واحد درصد کاهش به ۴۳.۴ درصد رسیده است.

به گزارش صدای بورس، طی هفته‌های اخیر آمارهای امیدوارکننده‌ای از کاهش تورم منتشر شده است که در صورت استمرار می‌تواند افق روشنی برای بهبود ساختار اقتصاد کلان و افزایش رشد اقتصاد پیش روی کشور ترسیم کند.

جزئیات نرخ تورم خوراکی‌ها و خدمات در آذرماه نشان می‌دهد که نرخ تورم آذر امسال با یک واحد درصد کاهش به ۴۳.۴ درصد رسیده است. بر این اساس روند گرانی قیمت کالا در آذرماه کند شده و حتی در برخی اقلام رشد منفی مشاهده می‌شود.


بیشتر بخوانید:

کاهش کسری تراز عملیاتی؛ گامی مهم در کنترل تورم


از سوی دیگر انتشار آمار رشد اقتصادی کشور از سوی دو نهاد بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد اقتصادی در فصل تابستان مثبت ۳.۳ درصد (۲.۲ درصد بدون نفت) بوده که هرچند نسبت به فصل بهار کاهش یافته و با رکود بعضی بخش‌ها همراه بوده، با این حال توانسته است برای پنجمین ماه متوالی خود را در محدوده مثبت حفظ کند.

جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی پول هم حجم اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ را نزدیک به ۱.۱ تریلیون دلار برآورد کرده که بر این اساس ایران هفدهمین کشور از نظر تولید ناخالص داخلی اسمی و نخستین کشور جنوب غرب آسیا بالاتر از ترکیه و عربستان است.

رکود تورمی

درباره کیفیت رشد اقتصادی مثبت ۳.۳ درصدی شش ماه نخست ۱۴۰۰ هم گفتنی است هرچند مثبت ماندن رشد فصلی مهم است، اما رشد یک درصدی تابستان نسبت به رشد اقتصادی ۶.۲ درصدی در فصل بهار، کاهش یافته و از سوی دیگر بخش زیادی (یک‌سوم) از این رشد ۳.۳ درصدی مربوط به افزایش فروش نفت بوده است که در دولت قبل تا حدود روزانه ۳۰۰ هزار بشکه سقوط کرده بود و در ادامه تا حدودی افت خود را بازیابی کرد.

همچنین در نیمه نخست سال‌جاری رشد اقتصادی در گروه صنعت مثبت ۱.۹ ‌درصد بوده است که مثبت بودن آن ناشی از رشد ۵.۸ درصدی این گروه در فصل اول سال بوده است، چرا که در فصل دوم سال رشد صنعت به منفی ۱.۵ درصد رسیده است که نشان‌دهنده رکود در گروه صنعت بوده و پیشگیری از تکرار آن در فصل پاییز دشوار خواهد بود.

به گزارش ایبِنا، به این ترتیب معلوم می‌شود تورم بالای سال ۱۴۰۰ نه تنها قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده که ترمز رشد اقتصادی را هم کشیده است.

کد خبر 443535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =