عشقی از وزیر صمت چه درخواستی کرد؟

عشقی از وزیر صمت خواست تا همکاری‌های لازم برای عرضه خودرو در بورس کالا صورت بگیرد.

به گزارش صدای بورس، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین افتتاح معاملات آتی مس و معاملات گواهی سپرده مس و میلگرد در بورس کالای ایران با بیان اینکه یکی از رسالت‌های بورس کالا، تبدیل معاملات فیزیکی به معاملات اوراق بهادار است، اظهار کرد: مشکلات زیادی در راه اندازی اوراق بهادار محصولات صنعتی وجود داشت اما در نهایت این اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه بورس کالا راه پر فراز و نشیبی را طی کرده است، اظهار کرد: با این حال درحال نزدیک شدن به معامله ۵۰ میلیون محصول در بستر این بازار هستیم و بخش عمده‌ای از محصولات صنعتی و پتروشیمی در فضای شفاف معامله می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به موضوع قیمت‌گذاری دستوری گفت: شرایط اقتصادی کشور به نحوی است که روی دارایی‌های فیزیکی مخصوصا مواد اولیه کارخانه‌ها حساسیت وجود دارد اما فضای بورس کالا به شکلی است که محصول به دست تولید کننده می‌رسد و فضای رقابتی برای قیمت‌گذاری وجود دارد.

عشقی ادامه داد: هرچند ممکن است تناقضاتی ایجاد شود اما به نظر من این تناقضات به خوبی مدیریت شده است. همه معاملات به صورت شفاف بوده و قابل رصد است.


بیشتر بخوانید:

صنعت خودرو با ۹ محور متحول می‌شود


وی با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا عنوان کرد: عرضه سیمان در بورس کالا با قطعی برق صنایع همزمان و با چالش‌هایی رو به رو شد اما اکنون با افزایش عرضه‌ها انحصار در خرید از بین رفته است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بحث برداشتن مالیات روی معامله گواهی سپرده کالایی صنعتی در حال پیگیری است. بهتر است محصولات صنعتی به صورت گواهی سپرده معامله شوند.

عشقی درمورد عرضه سیمان در بورس گفت: مس در اوایل راه اندازی بورس کالا در این بازار عرضه شد اما موفق نبود. اما این بار امیدواریم با مدلی که تعریف شده است موفق باشد. همچنین گواهی سپرده در میلگرد باعث می‌شود خریداران خرد نیز موفق به خرید میلگرد شوند.

وی در ادامه درمورد عرضه خودرو در بورس کالا، خطاب به وزیر صمت گفت: امیدواریم عرضه خودرو در بورس، مخصوصا خودروهایی که شامل قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شوند صورت بگیرد. امیدواریم لیست خودروهایی که شامل قیمت‌گذاری دستوری می‌شوند نیز کاهش یابد تا قیمت رقابتی شود. سیاست‌گذاری این امر بر عهده وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار است و بورس اماده پذیرش خودرو است.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درمپرد راه اندازی رینگ صادراتی محصولات نیز گفت: امیدواریم محصولات بیشتری علاوه بر فراورده‌هاس نفتی، از جمله زعفران و محصولات صنعتی در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شود.

کد خبر 443301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =