گرانی سیمان در بورس کالا/ مسئولان پاسخ دهند

نامه‌ای مبنی بر افزایش ۱۵ درصدی قیمت پایه سیمان فله در بورس کالا رسانه‌ای شده است.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ دومین تلاش برای عرضه سیمان در بورس کالا موفقیت آمیز بود. به شکلی که بسیاری از سیمانی‌ها توانستند سود خوبی کسب کنند. با سرد شدن هوا و چالش قطعی گاز، انجمن کارفرمایان صنعت سیمان قیمت‌های جدید پایه سیمان را در قالب جدول جدید اعلام کرده و اجرایی شدن آن را هفته آتی اعلام کرده است. این در حالی است که انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تنها قیمت پایه سیمان را می‌تواند در قالب پیشنهاد اعلام کند و پذیرش این پیشنهاد به عهده بورس کالاست.

گرانی سیمان در بورس کالا/ مسئولان پاسخ دهند

محمدرضا احسانفر، مدیرعامل شرکت صنایع سیمان زابل در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: بر اساس تصمیم انجمن کارفرمایان صنعت سیمان قیمت پایه هر تن سیمان فله از ۳۴۵ هزار تومان به ۳۹۶ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

وی افزود: بر این اساس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، قیمت پایه هر تن سیمان فله را ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان برابر با ۱۵ درصد در بورس کالا افزایش داده است.

مدیرعامل شرکت صنایع سیمان زابل در ارتباط با وضعیت انرژی صنعت سیمان گفت: گاز تمامی سیمانی‌ها به جز چند کارخانه انگشت شمار قطع است و با سوخت جایگزین مازوت محصولات خود را تولید می‌کنند. قیمت این سوخت نیز در نسبتی از قیمت گاز تعیین می‌شود. قیمت گاز از ابتدای مهر ماه از ۲۵۲ تومان به ۵۰۸ تومان افزایش یافته است. علاوه بر آن هزینه حمل، مواد نسوز، مواد اولیه و استخراج نیز از ابتدای ۱۴۰۰ افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به تاثیر دلار بر صنعت سیمان گفت: قیمت قطعات یدکی تجهیزات سیمانی با افزایش قیمت دلار، گران شده است از طرفی هر کیلوگرم مواد اولیه پتروشیمیایی تولید پاکت از ۳۷ هزار تومان به ۴۱ هزار تومان افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید:
یخبندان بورس


احسانفر افزود: دولت با دست خود در حال نابود کردن صنعت سیمان است. باید برای مدیریت صنعت سیمان فکری اندیشیده شود. با توجه به گران شدن نهاده‌های تولید سیمان، افزایش قیمت سیمان باید انجام می‌شد.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز در ارتباط با ماهیت جدول اعلام شده، گفت: قیمت‌های اعلام شده بر اساس محاسبات افزایش قیمت سوخت، برق و مواد اولیه است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا انجمن سیمان صلاحیت قیمت‌گذاری دارد، گفت: انجمن به عنوان تشکل، قیمت پایه سیمان را با هماهنگی بورس کالا اعلام می‌کند. جدول اعلام شده به عنوان پیشنهاد انجمن سیمان به بورس کالا مطرح شده است و در ارتباط با آن در حال مذاکره با بورس کالا هستیم.

کد خبر 442479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =