۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
بازار پرابهام و پرخبر

بازار این هفته با اخباری از گزارش‌های کدال و اخبار سیاسی و دلار و قیمت‌گذاری خودرو و مذاکرات برجام و بودجه ۱۴۰۱، در ابهام به سر برد و شایعاتی از خودرویی‌ها باعث شد که این گروه در آخرین روز هفته با تقاضا همراه شود.

از اخبار مهم این هفته می‌توان به افزایش سرمایه «شستا» و «وبملت» و بازگشایی «شپنا» اشاره کرد که باعث شد جو مثبت به بازار بدهند. نقدینگی کم در بازار باعث شده که بازار لیدرمحور شود و با صف خرید شدن این لیدرها بازار به سمت مثبت برود.

دولت برای جبران کسری بودجه به روش جدید فروش املاک و اموال مازاد خود دست زد و آمادگی خود را جهت فروش ۲۵۰۰ ملک به ارزش ۱۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. رشد نرخ نیمایی سود خوبی را برای محصولات صادراتی از جمله محصولات پتروشیمی فراهم می‌کند. جم پیلن در گزارش ۶ ماهه حسابرسی شده خود ۱۳۰۰ تومان سود محقق کرد که حدود ۵۰ درصد از حسابرسی نشده بیشتر بود. علت جهش سود، برگشت مالیات دوره‌های قبلی بود و شرکت اعلام کرد که معافیت مالیاتی تا ۱۴۰۷ ادامه دارد.

شروع با افت

در اولین روز هفته شاخص کل با ۲۷ هزار واحد افت به کانال یک میلیون و ۳۸۳ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد ۴۱۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی حقیقی ۴۷۰ میلیارد تومان بود. «ثشاهد» و «شفن» بیشترین ورود نقدینگی حقیقی و «فولاد» و «شبندر» بیشترین خروج را داشتند. بازار در ابتدا با فشار فروش شروع شد و نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بیشترین فشار فروش را داشتند. گروه‌های بانکی، فولادی و پالایشی بیشتر فشار عرضه را داشتند. گروه‌های کوچکتر بیشتر مورد توجه بازار قرار گرفتند. گروه‌های ساختمانی و رایانه‌ای بیشترین تقاضا را داشتند.

بازار متعادل
در دومین روز هفته شاخص کل با رشد ۳۴۰۰ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد رسید ولی شاخص هم‌وزن با منفی به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد حدود ۴۴۰۰ میلیارد تومان و خروج نقدینگی حقیقی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود. «خبهمن» و «تاپیکو» بیشترین ورود نقدینگی حقیقی و «اتکای» و «میدکو» بیشترین خروج را داشتند. بازار آرام و متعادل بود و به تدریج با افزایش تقاضا مواجه شد و فشار عرضه‌ها کاهش یافت و نماد «شستا» تحت تاثیر اخباری در مورد تصویب افزایش سرمایه سنگین و رسیدن به نقطه حمایتی خود به صف خرید سنگین رسید و گروه‌ها ی خودرویی با تقاضا روبه‌رو شدند.

توجه به دارویی‌ها

در روز دوشنبه شاخص کل با رشد ۱.۵ درصدی به رقم یک میلون و ۴۰۷ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد ۴۰۰۰ میلیارد تومان بود. «شستا» و «فوکا» بیشترین صف خرید را داشتند. نمادهای «وبملت» و «شفن» بیشترین نقدینگی حقیقی و «خبهمن» و «فسبزوار» بیشترین خروج را داشتند. خبر قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی داروها که باعث افزایش تقاضا در این گروه شد. شفاف‌سازی بانک ملت از نرخ تسعیر ارز باعث افزایش تقاضا در این گروه شد. افزایش فشار عرضه‌ها در انتهای بازار و صف‌های خرید بانکی‌ها عرضه شد.


تکذیب یک خبر

در روز سه شنبه شاخص کل با کاهش اندک ۲۵۰۰ واحدی در سطح یک میلیون و ۴۰۴ هزار واحد بسته شد. ارزش معاملات خرد در حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان بود. «پارس» و «شفن» بیشترین ورود نقدینگی حقیقی و «شفنح» و «فجهان» بیشترین خروج را داشتند. خبر لغو ارز ۴۲۰۰ دارویی‌ها که روز قبل منتشر شده بود، تکذیب شد. اولین روز پذیره‌نویسی تجلی که با استقبال زیادی مواجه نشد و حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم معامله شد البته این پذیره‌نویسی به دلیل محدود بودن تعداد ۱۰ هزار خرید برای افراد در اولین روز باعث شد که حدود ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم به فروش نرسد و به روز دوم منتقل شود.

پایان سرخ

در آخرین روز هفته شاخص کل با ۱۰ هزار واحد کاهش به یک میلیون و ۳۹۴ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد حدود ۵۷۰۰ میلیارد تومان بود و ۲۵۰ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی را داشتیم. بیشترین ارزش معاملات در نمادهای «تجلیح» و «پالایش» بود. فشار فروش ادامه یافت. پذیره‌نویسی نماد «تجلی» که روز گذشته شروع شده بود، به پایان رسید. گروه‌های خودرویی و فراکاب‌ها مورد تقاضا قرار گرفتند و علت رنج‌های مثبت در گروه خودرویی موافقت رئیس جمهور با مصوبه تنظیم بازار در مورد افزایش قیمت خودرویی‌ها بود. این هفته بازار شاهد پذیره‌نویسی بزرگ تجلی بود که این سهم توانست حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار جذب کند.

  • ندا کریمی - کارشناس بازار سرمایه
  • هفته نامه اطلاعات بورس _ شماره ۴۲۳
کد خبر 442025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =