بازارسرمایه درگیر مسایل سیاسی و اقتصادی است

شریعتی گفت: بازارسرمایه این روزها بیشتر درگیر مسایل سیاسی و اقتصادی شده که در کشور در حال خودنمایی است.

به گزارش صدای بورس، روزبه شریعتی، مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار با بیان این مطلب، به عوامل تاثیرگذار بر نوسان اخیر معاملات بورس اشاره کرد و گفت: بازارسرمایه این روزها بیشتر درگیر مسایل سیاسی و اقتصادی شده که در کشور در حال خودنمایی است.

روزبه شریعتی، اظهار کرد: صحبت‌هایی که گاهی مسوولان آن را در حوزه های مختلف مطرح می کنند به طور مستقیم بر معاملات بورس تاثیرگذار هستند و این بازار را با نوسان های مختلف همراه می کنند.

وی تصریح کرد: گاهی در میان مسوولان صحبت‌هایی در خصوص لغو قیمت‌گذاری دستوری، حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی مطرح می‌شود که این مسایل از زمان انتخابات ریاست جمهوری در اقتصاد کشور در حال طرح و بررسی است، حال انتظار می رود تا وعده‌های داده شده به مرحله اجرا برسد.

این کارشناس بازار سرمایه به انتقادات مجلس نسبت به عملکرد دولت دوازدهم در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: انتظار می رود، با آغاز به کار دولت جدید، شکل گیری یکپارچه فعالیت دولت و مجلس و نیز با توجه به سابقه کار رییس جمهوری در حوزه دستگاه قضایی، بیشتر فعالیت‌ها به سمت فسادزدایی، حذف رانت‌های موجود و لغو قیمت گذاری دستوری پیش برود.

وی ادامه داد: بعد از گذشت روند بازار در سال ۹۹ ، در چند ماه نخست سال ١٤٠٠ بازار تحت تاثیر شعارهای دولت دوازدهم مبنی بر توافق زودهنگام، کاهش قیمت دلار به نرخ ١٥ هزار تومان در شرایط منفی قرار گرفت؛ این عوامل سبب شد تا بازار محتاطانه تر عمل کند.

شریعتی اعلام کرد: معاملات بورس از اواخر خرداد و از زمانی که به این اطمینان رسید، دلار با قیمت های اعلام شده کاهش پیدا نمی کند، شروع به حرکت کرد و شاخص بورس از محدوده یک میلیون و ٩٥ هزار واحد به یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد رسید.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار از این نقطه برای ادامه مسیر خود، شرایط آینده کشور در زمینه ثبات سیاسی و اقتصادی مانند نرخ ارز، توافقات سیاسی و برنامه های بودجه را می سنجد، این امر نشان دهنده چشم‌انداز آتی بازار است.

وی اعلام کرد: بازارسرمایه از مدت‌ها قبل در شرایطی متعادل قرار گرفته و حرکت خود را متاثر از نرخ جهانی پتروشیمی‌ها آغاز کرده است که به دنبال چنین روندی تحت تاثیر رشد برخی کامودیتی ها مانند متانول و اوره با روندی مثبت همراه شد.


بیشتر بخوانید:


لغو قیمت‌گذاری دستوری و تاثیر آن بر معاملات بورس

شریعتی با اشاره به ضرورت حذف قیمت گذاری دستوری، گفت: در سال ٩٩ نزدیک به ٩٠ هزار میلیارد تومان اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد در محصولات ایران خودرو و سایپا وجود داشت که این عدد به هیچ عنوان به نفع مصرف کننده نبود.

وی اعلام کرد: صنعت خودرو بعد از ریزش شدید خود در سال ۹۹ شرایط بهتری را پیدا کرد، اما متاسفانه ارائه برخی از مصوبات مانند کمرنگ شدن احتمال لغو قیمت گذاری دستوری و نیز اعطای مجوز حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی از سوی رییس جمهوری به مجلس، روند معاملاتی بورس را با نوسان همراه کرد.

شریعتی افزود: نزدیک به ١٩ میلیارد دلار ارز ٤٢٠٠ تومانی به تولید و واردات کالاهای اساسی مانند دارو تخصیص پیدا می کند که متاسفانه به دست مصرف کننده نهایی نمی رسد.

توصیه به سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامداران، گفت: بازار سرمایه بیشتر از آنکه از فضای تنش سیاسی در حال آسیب دیدن باشد، تحت تاثیر بی‌ثباتی در تصمیمات دچار نوسان می شود.

به گزارش سنا، وی با بیان اینکه بازار سرمایه به دنبال این است تا برخی از تصمیمات درست را متناسب با متغیرهای واقعی به خود ببیند، گفت: در چنین شرایطی سهامداران باید پرتفویی به شدت متنوع از صنایع مختلف پتروشیمی، پالایشی، فلزات اساسی و ... داشته باشند تا ریسک سرمایه گذاری آنها در سهام مختلف پخش شوند.

کد خبر 442002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =